27-12-10
אגף התנועה מסכם בימים אלה את נתוני שנת העבודה 2010 , לרבות נתוני האכיפה והמגמות בתחום תאונות הדרכים , תוך שימת דגש על קבוצות אוכלוסיה שונות בעלות השפעה ישירה ודומיננטית על היקפי בקטל בכבישים .
נושא התקציב לשנת 2011 נמצא בכותרות , כאשר ההשלכות של קיצוץ נוסף הינו צמצום הכוח המשטרתי הפועל בתחום התנועה ומציל חיים , לרבות פיטורין של עשרות שוטרים אשר הועסקו במשטרה במסלול מיוחד (פרויקט "שת"מים ") במסגרתו עבדו סטודנטים בניידות התנועה ובנוסף להם מדובר בצמצום צפוי של כ- 80 שוטרי קבע נוספים .
עפ"י נתוני תאונות הדרכים ( כפי שנותחו עד מחצית דצמבר 2010 ) ישנה מגמת ירידה מתמשכת בתאונות הקשות , קרי - ירידה של 6% בחמורות ביחס לשנה שעברה וירידה של 26% בת"ד החמורות ביחס לשנת 2006 .
השנה נהרגו 381 בני אדם בכבישי ישראל , דהיינו - 25 יותר משנה שעברה וזאת על אף הירידה בכמות התאונות החמורות. הפער בכמות ההרוגים ביחס לתאונות נובע ממספר תאונות קטלניות מרובות נפגעים שאירעו השנה , בהן : ת"ד בכביש הערבה , ת"ד בכביש 40 , תאונת האוטובוס בכביש 89 סמוך לכרמיאל , תאונת הרכבת בגת-גילון ועוד ).
כלי רכב מסוג דו-גלגלי מהווים בסה"כ 4% מצי הרכב במדינה , אולם בחינת נתוני התאונות מצביעה על מעורבותם בלא פחות מ-9% מכלל תאונות הדרכים הקטלניות .
מעורבות משאיות בתאונות דרכים - הדבר חמור שבעתיים בעת בחינה של מעורבות משאיות בתאונות הקטלניות , שהרי חלקם בצי הרכב הינו 2% בלבד אך הם מעורבים ב – 10% מהתאונות הקטלניות בכבישי ישראל , לרבות תאונות קשות בהן נספו משפחות שלמות .
מעורבות אוטובוסים בתאונות דרכים - קבוצה נוספת שמעורבותה גבוהה היא האוטובוסים המהווים רק אחוז אחד מצי הרכב אך מעורבים ב – 8% מהתאונות הקטלניות .
בתחום היפגעות הולכי הרגל - המגמה לא שופרה ועדיין כמות ההרוגים בקרב הולכי הרגל גבוהה ביחס לכלל ההרוגים בת"ד ( מדובר בשליש מסך ההרוגים) והדבר מציב אותנו במקום גבוה (מקום שלישי) ביחס לשאר מדינות העולם .
תאונות עירוניות הן הרוב - הרוב המוחלט של תאונות (98%) מתרחשות בתחום העירוני ומרביתן אינן מתרחשות בצומת , כי אם ברחוב - בכביש . יחד עם זאת 61% מהתאונות החמורות המתרחשות בתחום הבינעירוני לעומת 23% המתרחשות בעיר .
הולכי רגל - ניתוח ממצאי ומאפייני תאונות הדרכים בקרב הולכי רגל , מראה מעורבות גבוהה במיוחד של 2 קבוצות גיל , לאמור – 32% מכלל הנפגעים הינם קשישים ( מעל גיל 54) ו – 28% נוספים שהינם קטינים מתחת לגיל 17 . ( סה"כ 60% מכלל הנפגעים , הינם 2 קבוצות הגיל האמורות).
ניתוח כלל התאונות הקטלניות בהן ההרוג הינו הולך רגל , מצביעות על הממצאים הבאים :
למעלה מ - 40% מהולכי הרגל , נהרגו בעקבות ביצוע מהלך בלתי בטיחותי בכביש .
רק 39% חצו באופן רגיל ואילו 38% מההרוגים כהולכי הרגל "התפרצו לכביש" ועוד 4% חצו במקומות מוסתרים .
66% מכלל נפגעי הולכי הרגל, נפגעו במעבר חציה (מרומזר ולא מרומזר) , אולם-רק 32% מהולכי הרגל נהרגו במעברי חציה (מתוכם: 22% במעבר חציה לא מרומזר).
המגזר הלא יהודי - מהווה 20% מכלל האוכלוסייה במדינת ישראל ו – 15% מכלל הנהגים , אולם מעורבותם בת"ד הקטלניות גבוה הרבה יותר , קרי - 36% מכלל התאונות הקטלניות .
מרבית תאונות החצר בהן נהרגו ילדים , אף הם אירעו בתחום כפרי ומעורבותם הגבוהה של האוכלוסייה הלא יהודית ניכרת בהן .
אכיפה ממוקדת - בהתאם למדיניות האכיפה באגף התנועה , מתבצעת אכיפה ממוקדת בסל עבירות נבחר , בדגש על עבירות מסכנות חיים ועבירות שהן בגדר בריונות כביש , לצד מיקוד אכיפה בקבוצות להן השפעה דומיננטית על היקפי הקטל בכבישים .
דו"חות אזהרה - יש לציין , כי במהלך שנת 2010 שונו הקריטריונים לזכאות לד"וח אזהרה עקב מחקר שהוכיח אמפירית כי נהגים שקבלו ד"וח אזהרה ביצעו במהלך השנתיים הבאות פי 2 יותר עבירות מאלה שקבלו דוח רגיל . כאמור התנאים כיום הינם 10 שנות רישיון וחמש נשים אחרונות ללא רשום תעבורתי . בנוסף לכך , קיים סל עבירות שאינו נכלל בקריטריונים להמרה לדו"ח אזהרה , ובהן עבירות שונות מסכנות חיים ושימוש בטלפון נייד בעת נהיגה . לאור האמור , ישנה ירידה של 37% בדוחות אזהרה .
נהיגה בריונית - הינה תופעה מכוערת הן בהיבט התעבורתי והן המוסרי , קרי - חניה של בלתי מורשים בחניית נכים . השנה נערך כבמיטב המסורת ובשת"פ עמותת נגישות ישראל והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים , יום מודעות לחניית נכים במטרה להביא לשינוי בנושא . במהלך השנה האחרונה נרשמו כ- 17,500 דוחות בגין עבירה זו .
פקקי תנועה -תופעה נוספת מתבטאת בחוסר סבלנות של נהגים לעמוד בפקק "כמו כולם" והם בוחרים להשתמש בנתיב סמוך לנתיב העמוס , על אף שאינו מוביל לכיוון הנסיעה הרצוי ולבסוף נדחפים אל תחילת הפקק תוך חצייה/עקיפה של אי התנועה (ד-14 "זברה") . מיותר לציין כי תופעה זו איננה תורמת לסבלנות הנהגים בכביש ולפיכך נרשמו בגין עבירה זו כ - 22,000 דוחות .
עקיפת העומדים בתור, ניכרת גם בעבירת תנועה מסוג נסיעה בשוליים וכנגד נהגים אלה נרשמו בשנת 2010 כ- 10,000 דוחות .
שיטה נוספת לעקוף את הפקק ואת הנהגים הנורמטיביים , הינה נסיעה בנתיב המיועד לחבורה ציבורית בלבד . הדבר פוגע בהתנהלות התקינה של התחבורה הציבורית , מסכן את הנהג העבריין ויושבי הרכב מאחר ואינו מכיר את הסדרי התנועה המיוחדים של האוטובוסים והמוניות ובנוסף – מסכן את משתמשי התחבורה הציבורית שלרוב חוצים רגלית נתיבים אלה לפני ובתום הנסיעה . בגין עבירה של נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית נרשמו השנה כ – 42,000 דוחות .
כניסה לצומת לא פנוי - עוד תופעה הפוגעת בסדרי התנועה התקינים מסכנת את כלל משתמשי הדרך , הינה כניסה לצומת לא פנוי . יש לזכור כי גם אם האור ברמזור דולק ירוק , אין הדבר מתיר לנהג להיכנס לצומת במידה ואינו יכול לסיים את חצייתו עקב העומס בכביש . כנגד נהגים אלה , נרשמו במהלך שנת 2010 , כ- 2500 דוחות .