סיוע למעסיקים באיוש קציני בטיחות  |  15% פחות הרוגים בשנת 2020 לעומת 2019. בשנת 2020 נהרגו 305 אנשים לעומת 355 אנשים בשנת 2019  |  היכנסו גם לדף הפייסבוק של האיגוד  |  חג עצמאות שמח לכל בית ישראל!  |  


             
_________
 









  

        
 
שלשה שינויים עיקריים מייחל שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות שיקרו בשנת 2021
דף הבית >> עמודי כתבות >> שלשה שינויים עיקריים מייחל שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות שיקרו בשנת 2021
19-1-21
 
שמעון סודאי יו"ר איגוד קציני הבטיחות והמנחה בועז קורפל

כך זה התחיל - לחץ כאן
  
 

ביום שני האחרון (18/1/21) התקיים כנס הזום הראשון של איגוד קציני הבטיחות. כבר בראשית הדברים יש לאמר כי הכנס עמד בסטנדטים הגבוהים ביותר המקובלים בכנסים דיגיטלים והצטיין במיקצועיות ברמה הגבוהה ביותר שבאה לידי ביטוי, החל מבחירת האולפן המתאים דרך ההנחייה המעולה של בועז קורפל בליוויו של יו"ר האיגוד, שמעון סודאי וכלה במגוון הנושאים שנדונו במינון נכון באולפן. אפשר לסכם בפה מלא - המשימה עברה בהצלחה מרובה. 

את הדיון באולפן פתח בועז קורפל בראיון של שמעון סודאי יו"ר האיגוד שהתבקש לענות על שורת שאלות הקשורות לפעילות האיגוד והשקפת העולם המקצועית שלו. 

להלן הראיון במלואו

 
 
שמעון סודאי יו"ר איגוד קציני הבטיחות

קורפל: מהם המאפיינים הדומיננטיים של השנה החולפת מבחינתך ?

סודאי: שנת 2020 היתה ללא ספק  - שנה מאתגרת.
לפני הכל חשוב להבין, שגם ללא משבר הקורונה, קציני הבטיחות מתמודדים ביום יום עם אתגרים לא פשוטים מעצם אופי התפקיד, אז על אחת כמה וכמה שבשנה כזו, משימתם הופכת למורכבת הרבה יותר.
לדוגמא: על מנת לחדש את רישיונות המוביל ורישיונות ההפעלה, על קציני הבטיחות היה לבדוק את המשאיות והאוטובוסים בתנאים של סגר.  כנ"ל לגבי ביצוע טסטים. מדובר באופרציה לא פשוטה.

האיגוד זיהה מיד את הקושי והציף את משרד התחבורה בדרישות חוזרות ונשנות להוצאת הנחיות מסודרות לקציני הבטיחות- כיצד להתנהל בתקופת הקורונה, תוך דרישה למתן מענה לסוגיות שעלו מהשטח והיה צריך לפתור במיידי.     
בסופו של דבר הועיל משרד התחבורה להאריך את תוקף רישיונות הרכב ובהמשך גם נתן פטורים זמניים, בהתאם לזמני הסגר – ביחס לבדיקות התקופתיות של כל סוגי הרכבים.

מצד אחד ההקלות אכן "נתנו קצת אוויר לקציני הבטיחות", אך מן העבר השני, היו לא מעט מעסיקים שניצלו את הפטורים על מנת לחסוך כסף על גבם של קציני הבטיחות - הוציאו אותם לחל"ת או קיצצו באופן בלתי חוקי את משרתם.
גם כאן האיגוד פעל מהר והוציא חוות דעת משפטית, שפורסמה לעיני כל ואף הנחה כל חבר איגוד שפנה באופן פרטני כיצד לנהוג, תוך שמשרד התחבורה מבין את הסיטואציה ומחדד את הכללים והתנאים שבהם ניתן לקצץ משרות או לקבל הקלות.   

בתוך כך, מונע מאתנו הנגיף לקיים את ימי ההשתלמות הארציים כבר שנה שלמה, לעדכן את החברים בידע מקצועי, להחשף לחידושים וליהנות מהפרייה הדדית, דבר המתאפשר רק במפגשים פרונטלים.  
 לכן, בנוסף לעדכונים השוטפים בחדשות האיגוד, באתר ובפייסבוק, טרחנו בהנהלת האיגוד, בשיתוף ידידנו – דני שטרוזמן מב.ב.ד  להכין עבור חברי האיגוד – "מצגת קשר לתקופת הקורונה" – בה רוכזו לנוחיות החברים-  כל השינויים, העדכונים והקישורים הייעודיים, בצורה ברורה וידידותית.
גם את היומן השנתי, בצירוף שי לחג,  טרחנו ושלחנו באופן אישי, עד לפתח הבית -לכל חברי האיגוד מדן ועד אילת.
בנוסף הגברנו את הפעילות בפורומים המקצועיים של האיגוד - על מנת שלכולם תהיה אפשרות להיות מעודכנים ומקושרים בכל רגע נתון למידע העכשווי והמשתנה.  
  
שמעון סודאי, בועז קורפל, רפי הלוי, מנהל חטיבת ציי רכב בכלמוביל ושרון הררי, מנהל אגף מכירות חטיבת ציי רכב בכל מוביל

קורפל: אילו שינויים היית רוצה שיתרחשו בשנת 2021 באופן שישפיעו לטובה על חברי האיגוד ?

סודאי: ישנם לא מעט שינויים שהייתי מצפה שיקרו בשנת 2021 , אך על מנת להישאר צנוע, אני אתמקד בשלושה בלבד, שמבחינתי היו צריכים להתקיים כבר מזמן ואני מצפה שיקרו ב-2021.

1. פישוט והנגשת חלק י' לתקנות התעבורה :
חלק י' החדש לתקנות התעבורה, הנוגע לתפקידם ולסמכויותיהם של קציני הבטיחות נכנס לתוקף לפני כשנה. לאורך כל הליך התיקון עמדנו על הצורך בפישוט והנגשת התקנות, שמשמשות כהנחיות עבודה לקציני הבטיחות ולמעסיקיהם. הדגשנו שוב ושוב כי יש צורך להסביר את השינויים וליצוק להם
תוכן ברור.

משרד התחבורה קיבל את דרישתנו והבטיח להוציא הנחיות מפורטות ביחס ליישום התקנות החדשות. הוקמו צוותי היגוי שמורכבים מאנשי משרד התחבורה, נציגי האיגוד וגורמי מקצוע נוספים אך קצב ההתקדמות הוא איטי מאד וזה מאד מצער מבחינתי.
    
כל זמן שהפרשנות לתקנות החדשות אינה ברורה, קציני הבטיחות יתקשו ליישם אותן.מעבר לכך, אני מוצא חשיבות עליונה לכך שקציני הבטיחות וגם בעלי החברות ידעו בדיוק מה נדרש מהם,  ולא יצטרכו לתת את הדין על סמך פרשנות שתינתן בדיעבד ותהיה תלויה בתפיסת עולם, גחמה או אינטרס של גורם כזה או אחר.
     
אני מצפה ממשרד התחבורה לסיים בדחיפות את גיבוש וכתיבת הוראות הנוהל, כדי שניתן יהיה לעבוד בצורה מסודרת.
 
2) שיתוף האיגוד בשינויים הנוגעים לתפקידם של קציני הבטיחות :
בשנים האחרונות אני חש מתוסכל מהנטייה של משרד התחבורה לשנות סדרי עולם מבלי לבדוק תחילה את ההשלכות הקשות העלולות להיגרם מאותם שינויים.  בין אם מדובר בדרך הקלוקלת של בדיקת המידע התעבורתי ובין אם בנושא הפיקוח על השטח התפעולי ונושאים נוספים, שטופלו באופן לא נכון ולא מקצועי.
צריך להבין -  עבודת קצין הבטיחות היא עבודה מורכבת עם היבטים מקצועיים בעלי השפעה אדירה על הבטיחות בדרכים.  איגוד קציני בטיחות הוקם לפני עשרות שנים . בידיו ידע וניסיון אדירים. רבים מחבריו הם אנשי מקצוע ברמה הגבוהה ביותר.  אני שב ואומר לאנשי משרד התחבורה -  "סוף מעשה במחשבה תחילה". שתפו אותנו, התייעצו עמנו, תנו לנו לבדוק את השטח. אנחנו לא אויבים שלכם. שמעו מה שיש לנו לומר בטרם תקבלו החלטות לכאן או לכאן.  הפסיקו עם ההנחתות.
אז אם ב"ציפיות" עסקינן - אני מצפה וסבור שהגיע הזמן  - שההחלטות יגיעו ממקום מקצועי, ממקום שמחובר לשטח, ממקום שמתכתב עם הבטיחות, ללא השפעות פוליטיות ואינטרסים זרים. 
אנו האיגוד היציג והמקצועי היחיד! ניסיון העבר הוכיח - אין גורם טוב מאיתנו שכדאי להתייעץ איתו בנושאים הקשורים לקציני הבטיחות. לנו, בניגוד לאחרים, יש רק מניע אחד – בטיחות !
 
3) חוק הפקסים נכנס לתוקף מזמן !
לפני כשנה וחצי נכנס "חוק הפקסים" לתוקף. החוק מחייב את כל משרדי הממשלה והמגזר הציבורי לאפשר לציבור לפנות אליו גם באמצעות הדוא"ל ולהיגמל מהפקסים.
נראה שמשרד התחבורה לא מכיר עדיין את החוק וממשיך לדרוש מקציני הבטיחות לשלוח אליו מדי שנה את הדיווחים המחויבים מתקנה 587ב2  ("נוהל 6") באמצעות הפקס.
אני מצפה ממשרד התחבורה לחדול מהמנהג העתיק, הלא יעיל והלא נגיש בעליל. הגיע הזמן להתקדם, להקל על קציני הבטיחות את העברת קבצי האקסל, שלא ניתן להדפיסם, ולאפשר את משלוח הדוחות באופן תקין- באמצעות הדוא"ל – כפי שמורה החוק.  
 
חנוך גרינברג מנכ"ל קאר דאטה, שמעון סודאי, בועז קורפל, חגית אליאס מנכ"ל מומנטום ואורלי גרופר מנכ"ל אקומושן

קורפל: מה הציפיות שלך מהחברים בשנה הקרובה ?

סודאי: חכמנו ז"ל הגו את האימרה החכמה והצודקת : "נאה דורש נאה מקיים", שאני דוגל בה בכל ליבי. ולכן, כשם שאני מצפה ממשרד התחבורה לפעול בצורה הוגנת, מקצועית וכזו התומכת ומקדמת את הבטיחות, כך אני מצפה שיפעלו קציני הבטיחות שאותם אני מייצג.

גם את צפיותיי מקציני הבטיחות אבקש לחלק למס' נושאים :
א)   לפעול עפ"י החוקים וההנחיות :
אין כמו דוגמא מוחשית כדי להסביר את חשיבות העניין.
ממש לאחרונה זיכה בית משפט השלום לתעבורה שני קציני בטיחות מעבירות שיוחסו להם באשר לחובת הפיקוח וסיכון חיי אדם.
השופטת הנכבדה -סגנית הנשיא תדמור-זמיר קיבלה את טענותיהם של הנאשמים, פסקה כי עדויותיהם הותירו בה רושם של מהימנות ומקצועיות, וציינה כי הנאשמים הוכיחו כי "מילאו את חובתם על פי דין ואף מעבר לכך".  במילים אחרות, קציני הבטיחות הוכיחו כי לאורך כל הדרך דאגו לתקינות האוטובוסים באופן שוטף ומקצועי, ובכך למעשה לא הפרו את חובתם.
מעבר לכך, אני חושב שאין צורך להסביר. אני מצפה מקציני הבטיחות קודם כל להיות בקיאים בתקנות שנכנסו לתוקף כבר לפני שנה, וכמובן - שיהיו נאמנים למקצוע שאותו בחרו, שיפעלו באחריות ובמקצועיות, עפ"י החוק -כפי שמצופה מהם.
מעבר לזיכוי זה או אחר, אני סבור שניתן להפיק הרבה סיפוק מהמקצוע החשוב הזה, להצליח לייצר בטיחות, ליישר את עקומת התאונות, לחסוך כסף לחברה ולקבל הכרה והערכה מצד המעסיק.
ב)  הדרכות מקוונות :
אעפ"י שטרם גובשו הנחיות העבודה כאמור, תקנה 587 ב. סעיף (ח) מחייבת את קצין הבטיחות לבצע הדרכות מקצועיות לנהגים פעם או פעמיים בשנה.
ללא קשר לעידן הקורנה, אני חייב לומר שאני חסיד גדול של הדרכות מקוונות באמצעות לומדה, ככלי איכותי ואפקטיבי להעברת מסר ("למידה מקוונת").
במהלך השנה ניסיתי לקדם את השימוש בלומדות החדשניות להדרכת הנהגים שהשיקו ב'אור ירוק'.
הביקוש היה דל לצערי אך אני עדיין סבור שכדאי ומומלץ לרכוש אותן.

לצד הלומדות של עמותת 'אור ירוק', היום יחשוף בפניכם לראשונה – ידידנו חנוך גרינברג את תוכנת הלימוד האינטראקטיבית המובילה בעולם בתחום הרכב – אשר נמצאת בשימוש ב-70 מדינות.

ייחודה של תכנת הלימוד מתבטא ברמה הגבוהה של המחשת התוכן המקצועי בה וחברי האיגוד יזכו לקבל מנוי לתוכנה ללא תשלום.

אני מצפה מכל חבר איגוד להתקדם בחשיבה, לשתף פעולה ולהתאים עצמו לעידן הטכנולוגי.
     
ג) להקפיד להתעדכן באופן רציף :
באיגוד עובדים קשה כל העת -על מנת לספק לקציני הבטיחות את כל הידע העדכני ביותר - הדרוש למילוי תפקידם. 
אנחנו שולחים מדי חודש את חדשות האיגוד, מפרסמים הכל באתר ובפייסבוק ובמקביל מנהלים 2 פורומים מכובדים בהם ניתן לשאול שאלות ולקבל מענה ממש בזמן אמת.
אנו באיגוד עושים את כל הדרוש.
לחברים נותר רק לקרוא, להבין ולהפנים.   

ד)  לשלם את דמי החבר השנתיים :
האיגוד פועל מול הרשויות, מקדם את ענייניהם של קציני הבטיחות ועושה ככל יכולתו על מנת להביא בכל פעם מחדש בשורות ותשובות שמטרתן להקל על העבודה.
בתמורה לתשלום שנתי נמוך וסימלי ניתן לקבל מאיתנו גם  מענה אישי לשאלות מקצועיות, להתייעץ ולקבל סיוע בכל תחום הנוגע לעיסוקו של קצין הבטיחות, לקבל ייעוץ משפטי ראשוני, להיות חבר בפורומים המקצועיים, להשתתף באירועים ייעודיים ללא תשלום – כמו הכנס הנוכחי, לקבל הצעות עבודה, לבחור ולהיבחר למוסדות האיגוד ועוד ועוד.  

לקבל את כל הטוב הזה בעלות של ארוחה משפחתית צנועה – משתלם לכל הדעות.
לאיגוד הוצאות תפעול רבות. דמי החבר מטרתם אחת – לכסות את ההוצאות על מנת שנוכל להמשיך ולפעול.
 
לסיכום,  אני מקווה שבזכות החיסונים שיוצאים עכשיו לדרך,
שנת 2021 תהיה טובה, מבריאה ואופטימית, ונוכל לחזור בה באופן מלא לעבודת הבטיחות היעילה והמוכרת וכמובן להתכנסויות התקופתיות.

אני מאחל לכולנו - שנחזור להסתכל איש לרעהו בעיניים, להרגיש את ה"ביחד" וליהנות מהמפגשים המפרים- מבלי לחשוש לבריאותנו.
 
חלק מתוך כ-300 איש שהשתתפו בכנס הזום 
  
Bookmark and Share
Back שלח לחבר הדפס
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
 

     


   


  


 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



  חזור למעלה כל הזכויות שמורות לאיגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה   טל: 03-6390149   פקס: 03-6872214
 
לייבסיטי - בניית אתרים