סיוע למעסיקים באיוש קציני בטיחות  |  עלייה מדאיגה במספר ההרוגים בתאונות דרכים. 5% יותר הרוגים בתאונות דרכים בשנת 2019 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד  |  נוהל 14 (מידע תעבורתי על נהגים) כפי שהוא היום, הוא בעיקר עול ואינו עונה על הדרישות  |  משתדרגים - מעתה, איגוד קציני הבטיחות בתעבורה גם ב"פייסבוק"  |  362 הרוגים בשנת 2017, 4% פחות מאשר בשנת 2016  |  


             
_________
 










        
 
שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות מגיב בפרוט רב על הידיעה של הירידה המשמעותית השנה במספר ההרוגים בתאונות דרכים
דף הבית >> ארכיוני האתר (המשך) >> ארכיון (המשך 20) >> שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות מגיב בפרוט רב על הידיעה של הירידה המשמעותית השנה במספר ההרוגים בתאונות דרכים
2-7-18
 
ירידה משמעותית ביותר במספר ההרוגים בתאונות דרכים. 29% פחות מאשר בתקופה המקבילה אשתקד – נתונים מעודדים ביותר .
 
נמשכת המגמה של פחות ההרוגים השנה כתוצאה מתאונות דרכים. 150 הרוגים לעומת 193 (43 הרוגים פחות) בתקופה המקבילה אשתקד. מה הסיבות לירידה דרמתית זו ? מה נשתנה בין השנה שעברה להשנה ?
כמעט 1/3 פחות הרוגים השנה בהשוואה לשנה שעברה. זה לא נתון של מה בכך. זו ידיעה מאד משמחת. האם זו יד המקרה ?
האם יש סיבות שניתן לשים עליהן את האצבע ?
קציני הבטיחות, אתם חיים ונושמים את נושא הבטיחות, הביעו דעתכם המלומדת, מה הסיבות לירידה זו במספר ההרוגים?

להלן התייחסותי כיו"ר איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה לנושא חשוב זה
 
ראשית, אני רוצה לברך על הירידה במספר ההרוגים כתוצאה מתאונות דרכים. כולי תקווה שמגמה זו רק תלך ותתגבר. ההישג מרשים ואני לא רוצה לקלקל את השמחה, אבל, אנחנו זקוקים למשך זמן ארוך יותר, לפחות שנה,  על מנת להווכח כי אכן המגמה היא אמיתית ומתמשכת ולא משהו זמני וחולף. ברור לכל בר דעת כי תאונות יכולות להתרחש בכל רגע ולאף אחד אין שליטה על מספר ההרוגים והפצועים אם חלילה לדוגמא אוטובוס התהפך.
 
לא, זו אינה יד המקרה. כמעט 30% פחות הרוגים, זו תופעה שאינה קורת סתם כך.  ישנן בהחלט סיבות ברורות ומובהקות  לירידה מבורכת זו.
 
כשם שהמאבק בתאונות דרכים הוא רב מערכתי, כך גם הסיבות להפחתת מספר ההרוגים. אין גורם אחד בלבד, יש מספר גורמים  שהסך הכל שלהם מרכיב את רמת הבטיחות בדרכים.
 
בחינה לעומק מצביעה על מספר סיבות  לכך ואנסה להצביע על הסיבות ולנתח אותן. ברור לי שיש סיבות נוספות בנושא מורכב זה המשפיעות על ירידה במספר ההרוגים כגון: הפעילות יוצאת הדופן של שרותי הרפואה והצוותים הפועלים בשטח הראויים לכל הערכה על פועלם.
 
חוקים ותקנות –
שורה ארוכה חוקים ותקנות בהם, חובת חגירת חגורות בטיחות מלפנים וגם מאחור. מן הראוי לציין כי עוד בשנת 2005 יצאה תקנה מחייבת בעניין זה מה שהביא לירידה דרסטית במספר ההרוגים. בנוסף, איסור גורף לשמוש בטלפון נייד במהלך נהיגה,  התאמת מהירות  ל-110 קמ"ש בכבישים בין עירוניים, חובת חבישת קסדות לנוהגים ברכב דו אופני ועוד, כל אלו בצד עונשים חמורים על הפרתם, הביאו להרתעה  ולנהיגה זהירה יותר. 
 
ענישה מוגברת –
שיטת הניקוד שונתה ועבירות חמורות גוררות ניקוד גבוה. מספר קטן של עבירות חמורות גורמות לשלילת רשיון וכך עברייני תנועה סידרתיים מסוכנים יורדים מהכביש. בנוסף, הקנסות על עבירות קשות  עלו באופן משמעותי ו"עושים חור אמיתי בכיס" דבר שמרתיע נהגים מלעבור עבירות.
 
תשדירי שרות והסברה –
הממשלה מקדישה תקציבים גבוהים יותר עבור פרסום והסברה לצורך הטמעת מודעות בקרב הנהגים באשר לסכנות האורבות בכבישים ומעבירה מסרים של נהיגה זהירה לאוחזים בהגה. פעילות זו מבורכת ויש לעשות עוד בעניין זה הואיל ולתשדירים אלו כח והשפעה רבים.
 
תשתיות  –
כאן יש לומר לשר התחבורה שאפו ענק על העבודה הטובה והדבקות במטרה בכל הקשור בבניית כבישים חדשים, גשרים, מחלפים ושיפוץ כבישים ישנים. בנוסף, הכיכרות במקום הצטלבויות עושות הרבה סדר ומונעות תאונות מיותרות. כל הדברים הללו נראים ומורגשים  בכל פינה בארץ ויש להמשיך במלאכה שבהחלט תורמת לבטיחות משתמשי הדרך .
 
תחבורה ציבורית –
לתחבורה הציבורית משקל רב בהפחתת תאונות הדרכים. אין ספק כי ככל שתתקדם ותשתפר  התחבורה הציבורית, ככל שהיא תהיה זמינה ונגישה יותר, כך ישתמשו בה עוד ועוד אנשים, מה שיפחית את העומס בכבישים ונוכל לראות ירידה נוספת במספר התאונות.
 
אכיפה -
אני חייב לציין בסיפוק את עבודת משטרת התנועה בשנה האחרונה. אכיפה ע"י נוכחות שוטרים ובעיקר אכיפה אלקטרונית. הדבר ניכר ומורגש ברבים ממוקדי הסיכון ואין ספק שיש הרתעה ויש להמשיך במגמה זו. עם זאת, אין עדיין מספיק נוכחות של שוטרים בכבישים מסוכנים. אין ספק כי נוכחות מוגברת בכבישים מסוכנים, תביא להפחתה נוספת של מספר ההרוגים.
 
 מערכות בטיחות בכלי רכב חדשים -
הסיבות הנפוצות לקרות התאונות הן – סטייה מנתיב ,אי שמירת מרחק ,מהירות ,והיסח הדעת   מערכות הבטיחות החכמות המותקנות בכלי הרכב החדשים, יודעות לטפל בבעיות אלו ע"י התראות וע"י התעראבות אדפטיבית ובכך תורמות תרומה משמעותית להפחתת תאונות כתוצאה מסיבות אלו
הרכב החדש והמודרני משופע באבזרי בטיחות מתקדמים. אם לפני שנים מעטות מערכות בטיחות חכמות אלו היו נחלת רק כלי רכב מפוארים ויקרים, הרי שבשנים האחרונות מערכות בטיחות אלו חלחלו לכל שדרות כלי הרכב, כולל כלי רכב עממיים. תוסיפו לכך את שילדת הרכב הבנויה הרבה יותר קשוח  מבעבר ו"כלוב הנוסעים" מוגן כהלכה וסביבו איזורי ספיגה להפחתת היפגעות הנוסעים והרי לכם חבילת בטיחות מרשימה ויעילה. 
 
קציני הבטיחות –
ומה חלקו של קצין הבטיחות בכל אלו ?
אני רוצה להדגים את חשיבות תפקידו של קצין הבטיחות דווקא בדרך השלילה. שוו בנפשכם צי רכב שאין לו "אבא". כלומר, כל נהג אחראי על הרכב שברשותו. רכב שאינו בבעלותו. באחריותו יהיה לעשות טסט בזמן, באחריותו יהיה לבצע טיפולים וביקורת תקופתיות  בזמן, לבדוק את הצמיגים ולהחליפם בעת הצורך, באחריותו יהיה לייעל את השימוש בכלי הרכב שלו, באחריותו יהיה להתקין בכלי הרכב שלו מערכות התרעה בטיחותיות, באחריותו יהיה להשתלם בנהיגה נכונה ועוד כהנה וכהנה. כלומר, כל נהג יהיה קצין הבטיחות של עצמו. האם יש מי שמעלה בדעתו  כי אכן הנהג הסביר יבצע  מטלות אלו מיוזמתו  ובזמן?  איך ייראה צי רכב כזה ? מה תהיה רמת התחזוקה של כלי הרכב, מה תהיה רמת הבטיחות  ומה תהיה איכות הנהיגה בצי שכזה ? אני סבור כי התשובה ברורה לגמרי. אי סדר, כאוס וחמור מכל, רמת בטיחות נמוכה שכתוצאה ממנה ירבו תאונות הדרכים ומן הסתם יתרחשו  נזקים וחמור מכך, יהיו נפגעים.
 
האם חברה/מפעל יכולים לתפקד ללא מנהל ? באותה מידה, צי רכב אינו יכול להתנהל ללא קצין בטיחות.
 
קציני הבטיחות אחראים על ציי רכב שהסך הכולל שלהם מונה מאות אלפי כלי רכב. מתוקף תפקידו אחראי קצין הבטיחות על בטיחותם ותקינותם של כל הרכב שבצי שלו וכן על ציבור הנהגים בצי הרכב.  
 
לצערי לא ניתן לכמת את תרומתם של קציני הבטיחות בהפחתת תאונות הדרכים, אך ברור לכל מי שעיניים בראשו כי רמת בטיחות גבוהה, תחזוקה הולמת ופיקוח על הנהגים, כל אלו יש להם משקל רב  במלחמה בתאונות הדרכים וצמצום מספר ההרוגים.
 
סיכום –
כפי שפרטתי לעיל, ישנן סיבות רבות להפחתת מספר ההרוגים כתוצאה מתאונות דרכים. יש להמשיך ולתמקד בסיבות עליהן הצבעתי כגורמים לירידה במספר התאונות. אין ספק בכך שכל גוף בתחום ההתמחות שלו עושה  עבודת קודש והתוצאות בהחלט נראות בשטח. .
 
חשוב להביא לידיעת הציבור את הסיבות להפחתה בתאונות הדרכים ובכך לחזק אותו ולתת לו מוטיבציה לנהיגה זהירה ואחראית.
 
נושא הראוי לציון – ישנם מספר גופים וארגונים העוסקים במניעת תאונות הדרכים. אני באופן אישי מכבד ומוקיר את כל מי שפועל בתחום זה ורואה עבודתם כמלאכת קודש. חיזקו ואימצו, המשיכו בפועלכם החשוב.
 
 
ב ב ר כ ה ,
שמעון סודאי - יו"ר
איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. 
 
Bookmark and Share
Back שלח לחבר הדפס
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות: (צפה ב-  תגובות בעמוד זה)
Loading בטעינה...
 

 

 
 


 



 

 
 


להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



  חזור למעלה כל הזכויות שמורות לאיגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה   טל: 03-6390149   פקס: 03-6872214
 
לייבסיטי - בניית אתרים