סיוע למעסיקים באיוש קציני בטיחות  |  עלייה מדאיגה במספר ההרוגים בתאונות דרכים. 5% יותר הרוגים בתאונות דרכים בשנת 2019 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד  |  נוהל 14 (מידע תעבורתי על נהגים) כפי שהוא היום, הוא בעיקר עול ואינו עונה על הדרישות  |  משתדרגים - מעתה, איגוד קציני הבטיחות בתעבורה גם ב"פייסבוק"  |  362 הרוגים בשנת 2017, 4% פחות מאשר בשנת 2016  |  


             
_________
 








        
 
החלטה לאכיפה אינטנסיבית של הוראות החוק בדבר שעות נהיגה של נהגים, בתיאום עם משטרת ישראל.
דף הבית >> ארכיוני האתר >> ארכיון (המשך 11) >> החלטה לאכיפה אינטנסיבית של הוראות החוק בדבר שעות נהיגה של נהגים, בתיאום עם משטרת ישראל.
9-10-13
מאת: אמנון קוה - מנהל אתר האיגוד

שוב מוסטת האש לעבר קצין הבטיחות והוא נדרש לשאת באחריות, כשיכולתו לפקח על מהלכים מסויימים הינה מלכתחילה מוגבלת ותלויה בשת"פ של גורמים נוספים.

מדובר בפיקוח על יישום תקנה 168 העוסקת בשעות הנהיגה והמנוחה של הנהגים.

* לעיון בחוק שרותי הובלה - לחץ כאן

לתשומת לב הגולשים !
1. אי קיום תקנה זו, הינה עבירה פלילית בחוק העונשין .
2. הקנס המירבי בגין אי קיומה, הינו שלוש שנות מאסר או 75,300 שקל.

לפני ימים אחדים הוציא ג'קי לוי, מנהל תחום קציני בטיחות במשרד התחבורה, חוזר לקציני הבטיחות המועסקים בחברות הסעה והובלה. החוזר עוסק בישום תקנה 168 ובו הנחיות לפיהן קצין הבטיחות צריך לפעול לצורך יישום התקנה.  אם ייתפס נהג שהפר את  התקנה, צפוי קצין הבטיחות להגשת כתב אישום נגדו כשותף לדבר עבירה.

לעיון בחוזר של ג'קי לוי - לחץ כאן.

מכתבו של לוי מעלה שוב את הסוגיות העולות חדשות לבקרים ולא ייפתרו עד אשר יוסדר בחוק מעמדו של קצין הבטיחות.

הסוגיות הנובעות ממיצובו הפרובלמטי של קצין הבטיחות בנושא תקנה 168 הינן:
1.  אחריותו של קצין הבטיחות כנגד הסמכויות שיש לו.
2. ניגוד האינטרסים הנוצר לעיתים  בין קצין הבטיחות לבין בעל חברת התובלה/היסעים
3. תלותו של קצין הבטיחות בבעל החברה שהינו גם מעסיקו ומשלם המשכורת שלו.


הנהלת איגוד קציני הבטיחות בתעבורה מסתייגת נמרצות  מהפיכת קציני הבטיחות ל"שעיר לעזאזל" של ענף ההובלות וההסעות, ויחוס כל תחלואי הבטיחות שבענף פרובלמטי זה באופן בלעדי  לקציני הבטיחות.

הנהלת האיגוד אינה מתכחשת לאחריותו של קצין הבטיחות, אך מתנגדת להתעלמות משרד התחבורה מאחריותם של בעלי החברות בהפרה של תקנה זו, כמו גם הפרה של תקנות בטיחות אחרות הנובעות בדרך כלל מרצונם למקסם רווחים גם במחיר של הפרת החוק ונטילת סיכונים בטיחותיים המסתיימים לא פעם בתאונות קטלניות עם הרוגים.

שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות בתעבורה מתרעם על האיפה ואיפה בין קציני הבטיחות לבין בעלי החברות ומעלה שאלה נוקבת לאנשי משרד התחבורה:  "היכן חלוקת האחריות בין קצין הבטיחות ובעל חברת ההסעה/תובלה ?
בית המשפט העליון קבע  כי יש   יש לבצע אכיפה נגד בעלי כלי רכב וחלה עליהם  אחריות שילוחית. מדוע איפוא  אותו מכתב  שנשלח לקציני הבטיחות ,לא נשלח ע"י משרד התחבורה גם לבעלי החברות ?

סודאי מוסיף ואומר: "איגוד קציני בטיחות ידרוש משר התחבורה וממנכ"ל המשרד להוציא מכתב דומה גם לבעלי החברות, האחריות שלהם לקיום התקנה אינה נופלת מאחריותו של קצין הבטיחות".


זאת ועוד אומר סודאי: "לא יתכן כי עקב העלייה הגדולה במספר התאונות הקטלניות בענף המשאיות והתובלה וההיסעים, לא יפנה משרד התחבורה לבעלי החברות.

ההרתעה, האכיפה והעונשים חייבים להיות כלפי כ-ו-ל-ם.

הפסיקו להלך איימים על קציני הבטיחות כאילו הם האחראים הבלעדיים לכל תחלואי הבטיחות של ענף ההובלות וההסעות אומר סודאי. אם בעל החברה מתעלם מהמלצותיו של קצין הבטיחות, או, אם בעל החברה "עושה קומבינות" מאוחרי גבו של קצין הבטיחות, האם גם אז קצין הבטיחות נושא באשמה באופו בלעדי ?

הוכח כבר פעמים רבות כי כאשר בעל החברה משתף פעולה עם קצין הבטיחות שלו, כל נושא הבטיחות נראה אחרת והחוק על כל סעיפיו נשמר כהלכתו. אין משקלים עודפים, אין מטענים חורגים ותקנה 168 נאכפת אף היא. אבל, אם השיקולים הכלכליים של בעל החברה עולים על שיקולי הבטיחות והוא נחוש "לסבן ולקמבן", תתרחשנה תאונות. כידוע, תאונות בהן מעורבים משאיות ואוטובוסים, יש בהן פוטנציאל גבוה שייסתיימו באופן קשה וטרגי ואכן בתקופה האחרונה היינו עדים לתאונות קטלניות שהסתיימו בהרוגים רבים.

עם כל זאת מדגיש סודאי,  אין במסר זה בכדי להתחמק מהאחריות המוטלת על כתפי קצין הבטיחות. 

אייל הדר, מ"מ יו"ר האיגוד מחזק עקרונית את דברי סודאי ואומר: "הדרישה להעביר הפנייה לאכיפת התקנה הספציפית ואחרות לכיוונם של מנכ"לי חברות ההיסעים/ תובלה הינה הגיונית, נכונה וצודקת", אך לדעתו של הדר, "הדרישה אמורה להגיע למנכ"לי החברות בערוץ אחר ומגורם אחר במשרד התחבורה".

לדעת גולני שאלתיאל, חבר הנהלת האיגוד יש פרשנויות רבות  לתקנה זו ומושיע אין.
"ניתן לטפל בשני אופנים בבעיה זו : א . לקיים הלכה למעשה את הוראת התקנה ובכל חריגה להעביר את הטיפול לרשות ובכך מילא קצין הבטיחות את חובתו לעניין זה(הכסת"ח בתפארתו).
ב . לתאם  פגישה באגף התנועה עם ר' מחלקת התנועה שבאגף ולנסות להבין מהי מעטפת הוראות האכיפה ומהי הכוונה שבפסקאות תקנה זו
ועד אז....לא ניתן לשנות דבר.

דני ריכליס, מזכיר האיגוד, סבור כי לא יתכן שכל החיצים יופנו לקצין הבטיחות "כאילו" רק הוא אשם באי אכיפת תקנה 168.
לדעת ריכליס, בדרך כלל קצין הבטיחות בתעבורה אינו מודע מיידית כי נהג זה או אחר חרג בשעות העבודה אלא רק לאחר זמן מה כאשר דיסקת הטכוגרף מגיע לידיו.


אנו איגוד קציני בטיחות חייבים להרים דגל אדום ולהפנות את הזרקורים גם לעבר בעלי החברות, כי להם יש  אחריות שילוחית, ולמה הכוונה:
1. בכל משרד הובלה יש סדרן עבודה.
2. בכל חברה שקיים משרד סדרן יש מנהל בעל תעודה לניהול משרד הובלה , והוא האחראי הישיר על סידור העבודה.
3. בכל חברה מעל מנהל משרד ההובלה ישנו סמנ"כל או מנכ"ל או בעל החברה.
4. ישנם חברות שבעל החברה הוא בעל התעודה לניהול משרד ההובלה.
ולכן אנו צריכים לתבוע כי כל בעלי התפקידים הרשומים מעלה הם אלו שיתנו את הדין בעניין תקנה 168.
בעל חברה או מנכ"ל גוזרים קופון גדול מכך שנהגי החברה חורגים משעות העבודה המותרות היות וזה נגזרת של הכנסת כסף.
כל התקנה 168 היא נגזרת של כסף. יש בעלי חברות או המנכ"לים הרוצים כסף ולא בטיחות .
בשנתיים האחרונות היו מעורבים נהגי רכב כבד בתאונות איומות עם נפגעים רבים מאד.

בעלי חברה, או מנכ"לים, או בעלי תעודות לניהול משרד הובלה, צריכים לשאת בתוצאות חריגות הנובעות משעות עבודה שלא בהתאם לתקנה 168. כאשר בעל חברה  ישב פעם אחת בכלא , כל עניין החריגות בשעות העבודה יפתרו כלא היו.

לסיכומו של דבר, הנהלת האיגוד בראשות היו"ר שמעון סודאי, קוראת לאנשי משרד התחבורה להתעשת ולראות את התמונה בשלמותה, כלומר, לא להטיל את כל האחריות על קציני הבטיחות אלא גם על בעלי החברות אשר להם יש השפעה ישירה ודומיננטית בקיום הוראות החוק בכלל ובעניין תקנה 168 בפרט.

כמו כן, הנהלת האיגוד סבורה כי  אם יינתנו "שיניים חזקות" יותר לקציני הבטיחות במסגרת הסדרת  מעמדו של קצין הבטיחות, רק אז אפשר יהיה לבוא אליו  בטענות. במצב הנוכחי, סמכויותיו אינן עומדות בקנה אחד עם האחריות אליה הוא נדרש.
_________________________________ 

להלן תגובתו של ג'קי לוי, ראש תחום קציני בטיחות במשרד התחבורה לידיעה הנ"ל.
לוי מבקש להבהיר כי מכתבו שיצא לקציני הבטיחות בענף התובלה וההסעים, מטרתו אינה להטיל אחריות אישית על קצין הבטיחות אלא  לרענן את ההנחייה בצורך לבדוק את דיסקות הטכוגרף ולנהוג בהתאם לתקנה.
לעיון במכתב התגובה המלא של ג'קי לוי - לחץ כאן.
___________________________________

להלן תשובתו של שמעון סודאי, יו"ר האיגוד למכתב התגובה של ג'קי לוי.

לג'קי לוי שלום רב,
קיבלתי בתודה את מכתבך בנדון .
אבקש לחדד את המטרה לפרסום הכתבה באתר .
המסר המרכזי הוא להציף את הבעיות הקשורות לתקנה 168, ולגרום למקבלי ההחלטות לבצע את השינוי הנדרש .
אני נחוש בדעתי לא להרפות ,ואיך שנסיים את שינוי חלק י' בתפקידו של קצין הבטיחות ,נדאג לשבת ביחד ועם הגורמים השפויים בענף להגיש הצעת חוק לשינוי תקנה 168 .
 
 החלק השני במסר מתייחס לחוסר התאום מצד מ"מ אגף מטענים בעת הפצת ההודעה שתצא במקביל גם לבעלי חברות לאחריותם הראשית לביצוע התקנה אני סבור שאתה תומך בנושא זה היות והמקור לתופעה נמצא בידי בעלי המפעל כהגדרתם בחוק שירותי הובלה.
 
בנוגע להגשת כתבי אישום לקציני בטיחות, אותנו כאיגוד הדבר מעניין מי הם אותם קציני בטיחות שקיבלו כתבי אישום?
האם קיבלנו הודעות לאיגוד, היות והיה אמור להתבצע שימוע ,נשמח לקבל את שמות קציני הבטיחות נגדם הוגש כתב אישום בגין תקנה 168 בלבד .

בנוסף לאמור לעיל – לידיעתך , העברנו מסר בנושא לכל חברי האיגוד עם פרסום הכתבה ראה חלק זה המתייחס לפרסום .
 1) "החלטה לאכיפה אינטנסיבית של הוראות החוק בדבר שעות נהיגה של נהגים, בתיאום עם משטרת ישראל - " 
כך מודיע ג'קי לוי- ראש תחום קציני בטיחות - בחוזר לקציני בטיחות בחברות תובלה והיסעים.
קציני בטיחות שלא יפעלו על פי הוראת החוק צפויים להגשת כתבי אישום כנגדם כשותפים לדבר עבירה .
חברים יקרים, שוב עולה עניין הטלת האחריות על קציני הבטיחות והפעם בתקנה 168 -שעות עבודה ומנוחה, השנויה במחלוקת .

חשוב להבהיר- אין כל הטלת דופי במנהל תחום קציני הבטיחות. ההודעה שהעביר היא בתחום תפקידו ואחריותו על קציני הבטיחות.

בעקבות הודעה זו, ארצה להסב את תשומת ליבכם לכתבה היוצאת מטעמי ובה הנני מבקש להאיר את הקושי לפקח על הנושא המורכב, שמתבצע בדיעבד
ולו ארבעה שותפים בחלוקה על תחומי האחריות : המנכ"ל או מי מטעמו, סדרן העבודה, הנהג וקצין הבטיחות . המטרה : לעורר את מקבלי ההחלטות שהגיע העת לבצע שינוי בתקנה .
הסימוכין על סמך פסיקות בתי –המשפט : "זה שנים הרשות השופטת יוצאת בקריאות לרשות המחוקקת לבצע שינוי בתקנה מורכבת ושאינה ברורה.. ".
ככל הנראה הפעם זה יקרה !   לא יהיה מנוס מלבצע את השינוי הנדרש -  ואתם חבריי באיגוד, חייבים להביע דעתכם ולהציף את הבעיה  !!  היכנסו לקישור באתר האיגוד וגם בפייסבוק  : http://www.igudkb.co.il/tracks.html
      
ב ב ר כ ה ,
שמעון סודאי - יו"ר
איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה (שכירים ועצמאיים)  



 
Bookmark and Share
Back שלח לחבר הדפס
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות: (צפה ב-  תגובות בעמוד זה)
Loading בטעינה...
 

 


 



 

 
 


להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



  חזור למעלה כל הזכויות שמורות לאיגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה   טל: 03-6390149   פקס: 03-6872214
 
לייבסיטי - בניית אתרים