סיוע למעסיקים באיוש קציני בטיחות  |  עלייה מדאיגה במספר ההרוגים בתאונות דרכים. 5% יותר הרוגים בתאונות דרכים בשנת 2019 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד  |  נוהל 14 (מידע תעבורתי על נהגים) כפי שהוא היום, הוא בעיקר עול ואינו עונה על הדרישות  |  משתדרגים - מעתה, איגוד קציני הבטיחות בתעבורה גם ב"פייסבוק"  |  362 הרוגים בשנת 2017, 4% פחות מאשר בשנת 2016  |  


             
_________
 










        
 
גבי בן הרוש – טול קורה מבין עיניך.
דף הבית >> ארכיוני האתר >> ארכיון (המשך 10) >> גבי בן הרוש – טול קורה מבין עיניך.
30-7-13

מאת: שמעון סודאי - יו"ר איגוד קציני הבטיחות בתעבורה

אני קורא את התבטאויותיו של גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים בעת האחרונה ביחס למצב בענף התובלה בכלל ובפרט ביחס לקציני הבטיחות  אני מתרשם כי בן הרוש אינו בקיא, לא יורד לשורש הבעיה ואיננו שולט כלל על מה שקורה בתחום עליו הוא מופקד ולכן כה רבים וחמורים הליקויים בענף ההובלה כעולה מוועדת סגיס.
 
במקום לטפל בליקויים החמורים ולהחזיר את ענף התובלה לדרך המלך, בוחר בן הרוש להשתלח בקציני הבטיחות העומדים בפרץ כאילו אינו יודע כלל מה מהות תפקידו של קצין הבטיחות ומה תרומתו לנושא בטיחות כליי הרכב ולהתנהלותם של הנהגים בציי הרכב עליהם הם מופקדים.
 
מדבריו בתקשורת נראה על פניו כי הוא אינו מחובר לשטח ואינו מודע לאחריות שלו ושל ההנהלה בראשה הוא עומד. התבטאויותיו של בן הרוש בעניין זה, יוצרות את הרושם שאפשר שהוא מעולם  לא ראה קצין בטיחות בעת מלוי תפקידו. כיו"ר ארגון  המאגד משאיות רבות כל כך, מצופה ממנו כי יתלווה מעת לעת   לקצין בטיחות ויבחן מקרוב את מלאכת הקודש שהוא עושה. 
 
אני לגמרי משוכנע כי אילו בן הרוש היה מקדיש לנושא חשוב זה זמן  איכותי,  דעתו הייתה משתנה מקצה לקצה.
 
אין זאת אלא  שבן הרוש מאד עסוק במתן גיבוי למעסיקים הרומסים לכאורה את החוק ברגל גסה ומזלזלים בכללי בטיחות יסודיים  כשהתעסקות ב"זוטות" כגון בטיחות, כפי הנראה, אינה בראש מעייניו.
 
מר בן הרוש, יש לי הצעה עבורך. אם אין לך זמן לבקר קציני בטיחות ולראות כמה מאמצים ואמצעים הם משקיעים במילוי עבודתם, אני רוצה להפנןת אותך ל- 2-3 ראיונות שהתפרסמו באתר איגוד קציני הבטיחות בתעבורה,  מהם תוכל ללמוד על עבודתם  של קציני הבטיחות.
הנה שני ליניקים לעיונך.

לינק מס. 1

לינק מס. 2

לא ציינתי לינקים נוספים על מנת לחסוך בזמנך היקר.
 
מכיוון  שכנראה אינך  יורד לשטח ומעדיף לנהל את נושא הבטיחות ממשרד ממוזג, ב"שלט רחוק", אני מקווה כי לפחות תוכל להקדיש כמה דקות מזמנך היקר לעיון בראיונות.
אני מאד ממליץ לך לקרוא ולהתרשם.
 
אם בכל זאת תמצא זמן לזה, תוכל למשל לראות כי כאשר ישנם מנכ"לים ובעלי חברות שנושא הבטיחות חשוב להם, שיתוף הפעולה בין קצין הבטיחות לבין ה"קודקודים" מניב תוצאות מופלאות שמתורגמות מיידית להפחתת תאונות דרכים ולהובלות מטענים בטוחות ללא סיכונים מיותרים. תוכל לגלות גם כי הנהגים נהנים מהדרכות מקצועיות, מקבלים "פרסים" על נהיגה בטוחה ונענשים על נהיגה לא אחראית, תוכל לראות כי כליי הרכב נכנסים לטיפולים במועדים לפי הוראות יצרן ותוכל לראות הקפדה על קלה כחמורה בכל הקשור לבטיחות כליי הרכב והנהגים והכל בגיבוי ההנהלה. הרווח הוא של כולם. פחות תאונות, פחות נפגעים, פחות נזקים. כולם יוצאים נשכרים. כך פועל קצין בטיחות בסביבה בה כולם מבינים חשיבותה של הבטיחות.
 
לעומת זאת, במקום בו הבעלים מתעלם מחשיבות נושא הבטיחות, ומנסה להרוויח עוד כמה קילומטרים של נסיעה עם צמיגים שחוקים, או עוד כמה הובלות עם מטען עודף כשהבלמים שחוקים, או עושה כל מיני טריקים ושטיקים על מנת "לחלוב" שעות עבודה לא חוקיות של הנהגים שלו ובכך לסכן את הנהג עצמו וגם את הנהגים האחרים שעל הכביש, במצב כזה קצין הבטיחות עומד אובד עצות ועובד כשידיו כבולות. יכולתו להשפיע פוחתת. לצערי בעל הדעה הוא בעל המאה. קצין הבטיחות יכול לבקש, להתריע, להזהיר  ולתעד , אך אינו יכול לבצע מהלכים בניגוד להתנהלותו של הבעלים. אחריות יש לקצין הבטיחות, סמכויות ? יש לו הרבה פחות- ועל זה נאמר " דמות האילן כדמות שורשיו "
 
קיימת אנומליה שלא מתקבלת על הדעת. לקצין הבטיחות אין סמכויות אך יש אחריות. זה מצב בלתי אפשרי המנוצל לרעה ע"י בעלי חברות שרלטנים שכל שעומד לנגד עיניהם הוא עוד רווח קטן ולא חשוב אם הרווח הינו על חשבון הבטיחות.
 
איפה ההתערבות שלך, בן הרוש ? מדוע אתה לא מפעיל את מלוא סמכותך וכל כובד המשקל על מנת לטפל בסוג זה של בעלי חברות ? בדיוק בגלל זה  ענף התובלה נראה כמו שהוא נראה – נראה רע !
 
מה לעשות שיש מקרים , שקצין הבטיחות אינו קובע באופן סופי אם הרכב יעלה על הכביש. על כך מחליט בעל החברה. אבל אם קרתה תאונה, האחריות כולה נופלת על קצין הבטיחות. אילו בסמכותו של קצין הבטיחות היתה היכולת להחליט, אין ספק כי משאיות רבות היו מוצאות דרכן למוסכים לצורך תיקונים והיו נמנעות תאונות רבות על כל המשמעות העולה מכך.
 
ועדת סגיס שקמה ב-2000 ודנה בענף התובלה  הפרובלמטי, הגישה בשנת 2002  דו"ח מפורט המצביע על ליקויים חמורים בהתנהלות הענף והתריעה כי הוא אינו מותאם למשק מודרני. בין השאר מצאה הוועדה בעיות בטיחות, חוסר תיאום בין הגורמים השונים הנוגעים לענף וליקויים בהכשרת הנהגים.  
 
עוד קבעה הועדה כי יש לבחון  בחינה יסודית של הגדרת תפקיד קצין הבטיחות, אחריותו כנגד סמכויותיו ועל העברת חלק מאחריותו לנהג הרכב ולבעל חברת ההובלה. הטיפול בנושא הועבר מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, לאגף הרישוי המגבש הגדרה מחדש של התפקיד, במטרה לחזק את מעמדו ואת סמכויותיו של קצין הבטיחות.
 
כך קבעה ועדת סגיס.  יש לחזק מעמדו של קצין הבטיחות. אילו האשם במצבו העגום של ענף התובלה היה בקציני הבטיחות, האם זו המסקנה שהועדה הייתה מגיע אליה ?
 
בן הרוש, כולם עיוורים חוץ ממך ?
 
במקום לאמץ את מסקנות ועדת סגיס, ניכר כי אתה בוחר להתעלם מהן ובמקום לנסות לתקן, ניכר שאתה בוחר למצוא שעיר לעזאזל ולהסית את האש מהמטרה העיקרית, כאילו שקציני הבטיחות הם אלו שמנהלים את ענף התובלה ולכן  כאילו האשם הוא בהם.
 
לא, בן הרוש, מי שמנהל את ענף התובלה זה יו"ר מועצת המובילים, ההנהלה שאתה עומד בראשה ובעלי חברות התובלה. אל תתבלבל.
 
גם על משרד התחבורה מוטלת אחריות כבדת משקל להביא לשיפור המצב  ולתקן את הטעון תיקון בחוק בכל הקשור לחלק י' לתקנות התעבורה ,לשיפור וחיזוק מעמדו של קצין הבטיחות .
 
קציני הבטיחות הם רק גורם מסייע. כיש שת"פ עם ה"קודקודים" מושגות תוצאות יפות, כאשר ה"קודקודים" אינם משתפים פעולה, אז קורות תאונות ונגרמים אסונות.
 
מר בן הרוש, אני, כיו"ר איגוד קציני הבטיחות  לא ארשה בשום פנים ואופן הטלת רפש בחברי האיגוד העושים מלאכתם נאמנה.  לא נעמוד מחרישים נוכח ההשמצות חסרות השחר שלך את קציני הבטיחות ונפעל בכל הדרכים האפשריות על מנת להביא לידיעתם של כל הנוגעים בדבר כי דברייך על קציני הבטיחות משוללים כל בסיס עובדתי וכי מטרתם היא להסיט את האש מהדבר האמיתי – אוזלת יד ומחדל מתמשך לאורך שנים של מועצת המובילים המציב את ענף התובלה בשפל חסר תקדים.





 
 

 

 
 


 



 

 
 


להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



  חזור למעלה כל הזכויות שמורות לאיגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה   טל: 03-6390149   פקס: 03-6872214
 
לייבסיטי - בניית אתרים