סיוע למעסיקים באיוש קציני בטיחות  |  15% פחות הרוגים בשנת 2020 לעומת 2019. בשנת 2020 נהרגו 305 אנשים לעומת 355 אנשים בשנת 2019  |  היכנסו גם לדף הפייסבוק של האיגוד  |  חג עצמאות שמח לכל בית ישראל!  |  


             
_________
 









  

        
 
האומנם התקנה החדשה המתוכננת לפיה ייתקיים מבחן שנתי אחת לשנתיים אכן טובה ?
דף הבית >> עמודי כתבות >> האומנם התקנה החדשה המתוכננת לפיה ייתקיים מבחן שנתי אחת לשנתיים אכן טובה ?
9-12-20

האומנם התקנה החדשה המתוכננת לפיה ייתקיים מבחן שנתי אחת לשנתיים אכן טובה ?

מאת: שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות

כבר בתחילת דברי אני מבקש לציין כי אני סבור שהתקנה לא תעבור. ימים יגידו אם צדקתי.
האמנם מבחנים שנתיים אחת לשנתיים הינם מהלך נכון לטובת הבטיחות בדרכים ? בספק רב
בהמשך דברי אנסה להוכיח כי מהלך זה כרוך בסכנה בטיחותית לא מבוטלת ולכן הוא אינו נחוץ ומיותר. 

לשון הודעת משרד התחבורה אומרת כי התקבלה החלטה ליישר קו עם המדינות המערביות המתקדמות, בהן כלי רכב חדשים מחוייבים במבחן שנתי לאחר שלוש שנים, ולאחר מכן מבחן שנתי מדי שנתיים. רק במלאת עשר שנים מיום עליית הרכב לכביש, נדרש ביצוע מבחן רישוי לרכב מדי שנה.

עוד הודיע משרד התחבורה כי תהליך המעבר יכלול שימוע ציבורי לתקנה החדשה ולאחר מכן יבוצעו תיקונים בחוק במידת הצורך. התקנה תועבר לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת וממנה לוועדת המשנה לתחבורה וזו תקבע תאריך לתחילת החלת התקנה.

בנוסף מדגישים במשרד התחבורה כי אם שראל תיקלע למערכת בחירות נוספת, יתכנו עיכובים בפעילות הכנסת וועדותיה, דבר שיאריך את העברת התקנה וימנע ממנה להיכנס לתוקף בקרוב כמתוכנן.

לאור ההתרחשויות הפוליטיות אני תוהה:
האם העיתוי בפרסום ידיעה זו מבשר את "עונת ההטבות"  לפני הבחירות ?
האם בהחלטה זו הבטיחות עומדת לנגד עיני מקבלי ההחלטות, או שחיי אדם הינם הפקר ? 

אני לא מצליח להבין מה השתנה במשך שלוש השנים האחרונות  למעט הגידול במצבת כלי הרכב והתורים הארוכים ליד מכוני הרישוי שמספרם נכון להיום בישראל עומד על כ- 57 מכוני רישוי בלבד, חלקם מיושנים ואינם יכולים להכיל את כמות כלי הרכב הבאים בשעריהם. האם העומס על מכוני הרישוי זו הסיבה לדחייה של מועדי המבחנים השנתיים ?

אני מבקש לציין עובדות שמעצימות את תהיותיי בנושא. בסיכום פגישה עם משרד התחבורה בנוכחות מנכ"לית משרד התחבורה גב' טרנר מיום 9.2.2017, ציין בין היתר סמנכ"ל התנועה אבנר פלור כי מכיוון שהנסועה ברכב ליסינג וההשכרה גבוהה בהרבה מהממוצע ומכיוון שאחוז כלי הרכב שלא עברו את מבחן הרישוי היה גבוה בשיעור ניכר מהאחוז  בכלי הרכב שבבעלות פרטית. (יש לציין שמדובר רק בחלק מהחברות ההשכרה והליסינג ולא בכולם) מובן כי נתונים אלו מלמדים בבירור, כי דווקא ברכבי ליסינג והשכרה קיימות סכנות תחבורתיות מוגברות, וכי רק פיקוח הדוק עליהם יגביר את רמת הבטיחות. הפיקוח עליהם אינו נתון רק לקציני הבטיחות, אלא בעקיפין גם לפיקוח של משרד התחבורה שעד כה במשך העשור האחרון לא הוסיף תקנים לפיקוח על המוסכים ולא על קציני הבטיחות.

מבחן שנתי פעם בשנתיים מעיד על רמת החשיבות הנמוכה שמייחס המשרד דווקא לתקנות התעבורה שהוא עצמו תיקן המחייבות שהרכב יהיה תקין בכל עת.

כאמור, מדובר בחברות ששכרו את הרכב בהחכר או בהשכרה, אך לא רק בהן.  מה קורה כשמדובר בבעלי הרכב הפרטי ? האם בעל הרכב מודע לאחריותו לבטיחות כלי רכבו ?

לאור כל האמור לעיל, אם אכן בטיחות כלי הרכב עומדת לנגד עיניה של שרת התחבורה, מוטב שתמשוך ידה מעניין זה ותחת זאת תעבה את מערך מכוני הרישוי ותוסיף תקנים  שיגבירו את הפיקוח על המוסכים וקציני הבטיחות ורק כך רמת הבטיחות של כלי הרכב תגבר ותהיה בהתאם לנורמות הרצויות. 

לביסוס עמדתי ראו מטה את תקנות התעבורה שהמחוקק בעצמו קבע ועתה הן מתמוססות בלי שקיים פתרון שימנע את הפגיעה בבטיחות.

תקינות רכב
306. רכב וכל החלקים, האביזרים והציוד המורכבים עליו או המותקנים בו יהיו בכל עת במצב תקין ובמצב שאין בו כדי לגרום רעש, הפרעה, נזק או סכנה לנמצאים עליו, בתוכו או על ידו, לעוברי דרך או לרכוש.
שימוש ברכב שניזוק תק' (מס' 4) תשנ"ט-1999 תק' (מס' 5)  תשע"ד-2014
309. (א)  בעליו של רכב, קצין בטיחות או מי שהשליטה על הרכב בידו, לא ישתמש ברכב ולא ירשה לאחר להשתמש בו, אם נגרם בו נזק למערכת ההיגוי, לבלמים, לשלדה, לקורת האורך, לקורת הרוחב, לחלקי המרכב שמעבר לקו ציר הגלגלים הקדמיים והאחוריים, למסגרת גג המרכב, לרצפת המרכב בתא הנוסעים או למערכת המתלים הקדמיים והאחוריים או נזק שגרם לפתיחת כריות אוויר, אלא לאחר שהרכב תוקן במפעל וניתנה עליו תעודת בדיקה בידי מנהל מקצועי של מפעל בודק הערוכה לפי טופס 1 שבתוספת השלוש עשרה (להלן – תעודת בדיקה).

 
Bookmark and Share
Back שלח לחבר הדפס
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות: (צפה ב-  תגובות בעמוד זה)
Loading בטעינה...
 

     


   


  


 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



  חזור למעלה כל הזכויות שמורות לאיגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה   טל: 03-6390149   פקס: 03-6872214
 
לייבסיטי - בניית אתרים