סיוע למעסיקים באיוש קציני בטיחות  |  עלייה מדאיגה במספר ההרוגים בתאונות דרכים בשנת 2019. 5% יותר בהשוואה לשנת 2018  |  היכנסו גם לדף הפייסבוק של האיגוד  |  


             
_________
 










        
 
שימוש בסמארטפון בעת נהיגה: סקר עמדות ודיווח על התנהגות
דף הבית >> הודעות משרד התחבורה >> שימוש בסמארטפון בעת נהיגה: סקר עמדות ודיווח על התנהגות
30-1-20 
 
שימוש בסמארטפון בעת נהיגה: סקר עמדות ודיווח על התנהגות
 
מחברים: גל סורוקר ועדי ברמניס
 
משנת 2018 הרלב"ד ערכה שני סקרים בקרב נהגים יהודים וערבים, במטרה להתחקות אחר תדירות השימוש ולהבין את הגורמים לשימוש בסמארטפון בעת נהיגה.

עבור האוכלוסייה היהודית יוצגו בדוח זה הנתונים לשנים 2019-2018 ואילו עבור האוכלוסייה הערבית יוצגו הנתונים עבור 2019 בלבד.
     
השימוש בסמארטפונים בעת נהיגה הוא אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים בבטיחות בדרכים, מאחר והוא נפוץ מאוד והשלכותיו חמורות. מסיבה זו, הנושא נמצא בלב עבודת הרלב"ד. משנת 2018 הרלב"ד ערכה שני סקרים בקרב נהגים יהודים וערבים, במטרה להתחקות אחר תדירות השימוש ולהבין את הגורמים לשימוש בסמארטפון בעת נהיגה. עבור האוכלוסייה היהודית יוצגו בדו"ח זה הנתונים לשנים 2019-2018 ואילו עבור האוכלוסייה הערבית יוצגו הנתונים עבור 2019 בלבד.

מן הממצאים עולה כי בקרב האוכלוסייה היהודית, מעל 90% סבורים כי קריאת או כתיבת הודעות בעת נהיגה היא מסוכנת; כ- 60% מהנהגים היהודים דיווחו כי הם מרגישים שמקובל במידה כלשהי שנהג יקרא או יכתוב הודעות בעת נהיגה באזור מגוריהם; כ-40% מהנהגים היהודים דיווחו שהם קוראים הודעות בעת נהיגה ו-23% שהם כותבים הודעות. כשליש מהנהגים היהודים חושבים שיתפסו על ידי גורמי האכיפה (כ- 30%), אך אם יתפסו, כ-80% סבורים שיענשו. מעל 80% מהנהגים היהודים השיבו כי הם מסוגלים להימנע מקריאה או כתיבת הודעות בעת נהיגה. לא היה הבדל מובהק בתפיסות אלו בין 2018 ל-2019.

בקרב האוכלוסייה הערבית 96% סבורים כי קריאת או כתיבת הודעות בעת נהיגה היא מסוכנת; כ-40% מהנהגים הערבים דיווחו כי הם מרגישים שמקובל במידה כל שהיא שנהג יקרא או יכתוב הודעות בעת נהיגה באזור מגוריהם; 22% מהנהגים הערבים דיווחו שהם קוראים הודעות בעת נהיגה ו-16% שהם כותבים הודעות; כשליש מהנהגים הערבים חושבים שיתפסו על ידי גורמי האכיפה (כ-30%), אך אם יתפסו, כ-80% סבורים שיענשו; מעל 80% מהנהגים הערבים השיבו כי הם מסוגלים להימנע מקריאה או כתיבת הודעות בעת נהיגה.

בבדיקת הגורמים המשפיעים על קריאת הודעות בעת נהיגה, נמצא כי ככל שנהגים מבוגרים יותר, כך הם מעריכים יותר את מסוגלותם להימנע מקריאת הודעות, ומתכוונים פחות להשתמש בסמארטפון בזמן הנהיגה, וזה משפיע על כך שהסבירות כי יקראו הודעות בזמן הנהיגה פוחתת באופן מובהק, הן בקרב יהודים והן בקרב ערבים.

נכונות זו להשתמש בסמארטפון בנהיגה גבוהה ביותר בקרב נהגים ערבים ויהודים כאשר הם מוטרדים מנושאים שקשורים לביתם ומשפחתם. מהמחקר עולה כי אם ברצוננו להפחית את נכונותם של הנהגים הישראלים להשתמש בסמארטפון, עלינו לנסות ולעצב את תדמית השימוש בסמארטפון בעת הנהיגה כלא נורמטיבית, ולשפר את תפיסת המסוגלות של הנהגים להימנע ממנו. כמו כן, עלינו להשקיע מאמצים בשיפור מסוגלותם בפועל של נהגים להימנע משימוש בסמארטפון בעת הנהיגה, ובמיוחד במצבים בהם הם טרודים מנושאים משפחתיים. ההשפעה החזקה שנמצאה בסקר לגיל הנהג על נכונות נהגים להשתמש בסמארטפון בזמן הנהיגה מצביעה על כך שכדאי למקד מאמצים אלו דווקא בנהגים צעירים.

בנוסף, בניתוח תוצאות סקר מדד הבטיחות לא נמצא קשר ישיר בין תפיסות לגבי חומרת הענישה לבין נטייה להשתמש בסמארטפון בנהיגה. לעומת זאת, נמצא כי תפיסת ההרתעה הנוצרת על ידי גורמי האכיפה משפיעה על התנהגות הנהגים בעיקר דרך השפעתה על נורמטיביות ההתנהגות. בנוסף, ניכר כי ישנה תמיכה להכנסה וולונטרית של אמצעי טכנולוגי שלא מאפשר קריאה או כתיבת הודעות. מנגד, ישנה התנגדות רבה להחרמת הרכב בעת שימוש לא חוקי בטלפון בעת נהיגה. תוצאות אלו נכונות הן לאוכלוסייה הערבית והן לאוכלוסייה היהודית.

מתוך כך עולות ארבע המלצות שיש לקדם כדי להתמודד עם השימוש בטלפון בעת נהיגה:
(1) העמקת המחקר על מוטיבציות של אנשים להשתמש בסמארטפון והכלים המשפרים את מסוגלותם ונכונותם להימנע מכך, על מנת שניתן יהיה למקד את פעילות ההסברה וההמלצות לציבור באופן היעיל ביותר.
(2) הגברת ההסברה תוך התמקדות בנהגים צעירים, במאמץ להוריד את נכונותם להשתמש בסמארטפון בזמן הנהיגה ולתת להם כלים לפעול בהתאם. לצורך כך עלינו להעצים את התפיסה בקרב ציבור הנהגים, בעיקר הצעירים, כי שימוש בסמארטפון בעת הנהיגה הוא מסוכן, לא אחראי, בר מניעה ולא-נורמטיבי.
(3) עידוד ותמרוץ הציבור להתקין ולהשתמש באמצעים טכנולוגיים המגבילים את השימוש בסמארטפונים בעת הנהיגה ומשפרים את מסוגלותם ונכונותם להשתמש בהם.
(4) יצירת אקלים חברתי שלילי כלפי שימוש בסמארטפונים בעת הנהיגה באמצעות הגברת האכיפה ונראותה.

הרלב"ד פועלת להפחתת השימוש בסמארטפון בנהיגה, וממשיכה ללמוד ולהעמיק בתחום לשם שיפור הבטיחות בדרכים.

 

שימוש בסמארטפון בעת נהיגה: סקר עמדות ודיווח על התנהגות - הורדת המחקר המלא


 
Bookmark and Share
Back שלח לחבר הדפס
 

   


  


 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



  חזור למעלה כל הזכויות שמורות לאיגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה   טל: 03-6390149   פקס: 03-6872214
 
לייבסיטי - בניית אתרים