סיוע למעסיקים באיוש קציני בטיחות  |  עלייה מדאיגה במספר ההרוגים בתאונות דרכים בשנת 2019. 5% יותר בהשוואה לשנת 2018  |  היכנסו גם לדף הפייסבוק של האיגוד  |  


             
_________
 









  

        
 
האם ניתן להסתפק בדו"ח מבקר המדינה והמלצותיו בנושא בטיחותם של כלי רכב כבדים ?
דף הבית >> עמודי כתבות >> האם ניתן להסתפק בדו"ח מבקר המדינה והמלצותיו בנושא בטיחותם של כלי רכב כבדים ?
25-10-20

מאת: שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות

האם ניתן להסתפק בדו"ח מבקר המדינה והמלצותיו בנושא בטיחותם של
כלי רכב כבדים ?

 
לאחר עיון יסודי בדו"ח מבקר המדינה וחשיבה מעמיקה בנושא, אני תוהה – האם ניתן  להסתפק רק בדו"ח ובהמלצותיו ?

ככל הנראה, גם הפעם ההמלצות והמסקנות יעלו אבק וידחקו לארכיון ההיסטוריה על פי סדר העדיפות הלאומי של נבחרי הציבור.

אם לא ייעשה דבר, הקורונה, המגפה החדשה  לא תעלים  את המגפה הישנה, תאונות הדרכים. היא הייתה לפני הקורונה תישאר איתנו עוד זמן רב אחריה. 

הנהלת איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה קוראת  למבקר המדינה להורות על הקמת ועדת חקירה בראשות שופט תעבורה בכיר לחקור לעומק את האחראים למחדלים בתחום זה, לבדוק  היטב  את כל ההמלצות שניתנו בעשור האחרון, אילו המלצות יושמו ואלו שלא יושמו (אם בכלל), לקבוע מועדים ברורים לישומם. במסגרת בדיקת ועדת  החקירה יש לבחון מי הם האחראים לכשלונות ולבדוק את הכישורים והידע שלהם, אם הם אכן היו מתאימים  לפעול בתחום זה.

מאות דיונים של ועדות מקצועיות העוסקים בבטיחות בדרכים מנסים להשפיע ולשפר את יכולת של הגופים האחראים להתמודד עם תאונות הדרכים.
לפני כארבע שנים התקיים שימוע ציבורי נרחב בראשות ועדת הכלכלה לנוכח ההמלצות והמסקנות, שאימצו בממשלה להכין תוכנית לצמצום
הקטל בדרכים שעלותה ארבעה מיליארד שקלים ומה קרה מאז ? האם עמדו בהחלטות וההצהרות ? במלה אחת - לא!

והנה דוגמא נוספת לחידלון ביישום מסקנות. משטרת ישראל אחראית לפיקוח על התנועה בכבישים, להכוונתה, להזרמתה התקינה ולאכיפת דיני התעבורה.
באוגוסט 91' החלה לפעול משטרת תנועה ארצית, (מתנ"א), בנוסף, הוחל בהפעלתה הניסיונית של משטרת תנועה עירונית. ההפעלה הנסיונית לוותה בתגבור מערך התנועה בכוח אדם, ובאמצעים נוספים.
הקמת מתנ"א והפעלתה נעשו בליווי צוות היגוי בשיתוף פעולה עם צוות
חוקרים מהטכניון, שעסק במעקב אחרי פעילות היחידות ובהפקת לקחים.
בביקורת הועלה שחרף הצורך להרחיב את היקף האכיפה, כדי לשנות נורמות
התנהגות של משתמשים בדרך, הייתה בשנים 86' עד 91' מגמה של ירידה במספר דוחות התנועה שנרשמו. האם כך משנים נורמות התנהגות של משתשי הדרך ?

אני עוקב באדיקות אחר הפרסומים בנושא תאונות הדרכים כבר יותר מ- 25 שנים ונוכח לדעת כי רק חלק קטן ממסקנות של וועדות שונות שקמו במהלך השנים אכן מיושם.

הסיבות העיקריות לתאונות דרכים הם שלושה: הגורם האנושי, כלי הרכב,
והתשתית התחבורתית.

אחת הסיבות המרכזיות לכשל המתמשך בטיפול בתאונות הוא אפיון לקוי, חוסר בחקירות עומק וחוסר בנתונים על גורמי סיכון ונשאלת השאלה: האם יש מי שמרכז את כל הנתונים והסיבות לתאונות ?

יש  למנות גוף מפקח שיעקוב אחר יישום ההמלצות לשיפור המצב, יילווה  את התהליך וייפקח על התקציב היחסי הנוגע ליישום מסקנות המבקר והגופים הנוגעים בדבר.

חשוב לשלב גופים ואיגודים מקצועיים הרשומים כחוק בגוף המפקח. שיתוף פעולה מעין זה הוא הכח המניע שיכול לשנות את המצב הקיים.

דו"ח מבקר המדינה על תאונות הדרכים בישראל שהתפרסם השבוע, דו"ח ביקורת שנתי 71 א -  לכאורה נראה שהוא "עובר מתחת לרדאר". אין פוצה פה ומצפצף. ראשי המדינה עסוקים בקורונה נושא מאד חשוב לכשעצמו אך  נושא הבטיחות ומסקנות מבקר המדינה החשובים גם הם  זה נדחקו הצידה, אין כלל התייחסות אליהם, שלא לדבר על טיפול בהם.

הדו"ח נותן תמונת מצב בנושאים הנוגעים לבטיחותם של כלי רכב כבדים. נושא הבטיחות  הוא באחריותם של מספר  גופים ממשלתיים, ובראשם במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים (משרד התחבורה), אגף התנועה במשטרת ישראל והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד). כאמור, נושא הבטיחות נבחן בעבר במסגרת ועדות שונות.

המלחמה בתאונות הדרכים היא משימה בינלאומית ובתוך כך גם ישראל.
בישראל נהרגים מדי שנה מאות בני אדם, אלפים נפגעים חלקם הופכים לנכים לצמיתות, והנזק הכלכלי הנגרם למשק מתאונות הדרכים נאמד במיליארדי שקלים.

אני פונה לכל האיגודים המקצועיים והעמותות הפועלות בתחום בבקשה לא להוריד את הנושא מסדר היום הציבורי.

למשרדי הממשלה הנוגעים בדבר, בעיקר למשרד התחבורה - יישמו את המלצות הדו"ח כי בנפשנו הדבר.


לעיון בסירטון קצר המרכז את עיקרי הדו"ח  - לחצו כאן
 

 
Bookmark and Share
Back שלח לחבר הדפס
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
 

   


  


 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



  חזור למעלה כל הזכויות שמורות לאיגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה   טל: 03-6390149   פקס: 03-6872214
 
לייבסיטי - בניית אתרים