סיוע למעסיקים באיוש קציני בטיחות  |  משתדרגים - מעתה, איגוד קציני הבטיחות בתעבורה גם ב"פייסבוק"  |  116 הרוגים מתחילת השנה בתאונות דרכים ברחבי הארץ  |  


             
_________
 












 
76 הרוגים מתחילת 2011 (לעומת 82 הרוגים בתקופה המקבילה ב-2010)
דף הבית >> ארכיוני האתר >> ארכיון חדשות >> 76 הרוגים מתחילת 2011 (לעומת 82 הרוגים בתקופה המקבילה ב-2010)
13-3-11
7 אנשים קיפחו חייהם במהלך שבוע קטלני זה. בהשוואה לאותה תקופה בשנה שעברה, מספר ההרוגים המצטבר קטן ב-6% ממספר ההרוגים בתקופה המקבילה אשתקד.

גולשים יקרים,
במקום דיווח שיגרתי על תאונות שקרו במהלך השבוע, החליטה הפעם מערכת האתר להביא לידיעתכם שני סיפורים מרגשים הממחישים יותר מכל סטטיסטיקה יובשנית את הסבל והכאב הנגרמים בעטיין של תאונות הדרכים.
 

להלן מכתבה של יעל גרישפן שאחותה שחר נפצעה קשה מאד בתאונת דרכים שארעה לפני כשנה וחצי. הנהג הדורסן, שגרם לתאונה הקשה בעודו שיכור, נדון לעונש מגוחך ומקומם של 1000 ש"ח !!! קנס כספי, 600 שעות עבודות שרות ושלילת רשיון למשך 6 שנים.
הנה המכתב המרגש ככתבו וכלשונו לעיונכם.

מכתב שכתבה יעל גרישפן שאחותה נפגעה קשה מאד בתאונת דרכים.

אני מחפשת את המילים המתאימות לתאר את הכאב שלי כרגע, ופשוט לא מוצאת. שום דבר לא מספיק כדי לתאר את הכעס שאני חשה, ואת האכזבה, העלבון והעצב הזה.
שמי יעל גרינשפן, אני אחותה של שחר, שהיום בת 13, שלפני כשנה ושלושה חודשים נפגעה בתאונת דרכים. תאונת דרכים זה המושג שנועד לתאר את מה שהיא עברה, אבל חלק ממני מסרב להשתמש בביטוי הזה. ביום שבת, ה28.12.09, בשעה 16:00 אחר הצהריים, בערך, מרק פטריק נהג הביתה כשהוא שיכור, ועלה על אי תנועה, עליו עמדה אחותי, ממתינה שהרמזור האדום יתחלף.
מרק פטריק פגע באחותי ובחברה שלה. חברתה נפגעה באורח קל, ושחר נפגעה באורח אנוש. היא התנדנדה שבוע בין החיים למוות, הייתה שרויה בקומה במשך חודש וחצי, מאושפזת בשיקום במשך שמונה חודשים. במשך כל התקופה הזאת שמענו פעמים רבות שלשחר אין סיכוי לחיות או סיכוי להתעורר או סיכוי להשתקם. בימים הראשונים כבר דיברנו על תרומת איברים וסידורי לוויה, עד ששחר התחילה לנשום בכוחות עצמה.
במשך כל התקופה הזאת שחר לא צחקה, ולא אמרה מילה, ולא עמדה על הרגליים. כבר שנה ושלושה חודשים שאני מחכה שאחותי הקטנה, שהייתה ימים ספורים לפני חגיגות בת המצווה שלה, שאת יום הולדתה חגגנו לה כשהיא שוכבת בטיפול נמרץ, מונשמת, תקום על הרגליים, ותצחק ותרקוד.
אף אחד לא מבטיח לי שזה יקרה.
היום, ה6.3.10 התקיים דיון בבית המשפט לתעבורה בפתח תקווה, דיון בו תובעת המדינה את מרק פטריק. הדיון, שהיה אמור להתקיים בשעה 10:00, הוקדם בספונטניות לשעה 09:00 בערך, וכאשר אני ומשפחתי הגענו בשעה 09:30, הדיון כבר הסתיים. אף אחד לא הודיע לנו דבר. כאשר ביקשנו לעיין בפרוטוקול, נשלחנו למזכירות וטורטרנו מהמזכירות לשופטת ובחזרה במשך כמעט שעתיים.
לבסוף, כאשר הפרוטוקול היה בידי, חשכו עיניי. נחתמה עסקת טיעון בה נאמר שמרק פטריק, אותו אדם שנהג שיכור, עלה על מדרכה ופגע בילדה בת 12 שחיכתה שהאור ברמזור יתחלף לירוק, קיבל קנס על סך 1000 שקלים ועבודות שירות בהיקף של 600 שעות. רשיונו נשלל ל6 שנים והוא קיבל מאסר על תנאי.
נהג שנתפס מדבר בסלולרי בזמן נהיגה מקבל קנס של 1000 שקלים.
אדם שזרק נעל על שופטת קיבל 3 שנות מאסר בפועל.
האדם שלקח מאחותי את החיים, שהרס משפחה שלמה, הולך לחיות את חייו כאילו דבר לא קרה.
הזדעזעתי לקרוא את הפרוטוקול, בו נאמר שתוצאות התאונה היו "די קשות" ונאמרו שם שקרים בנוסח "ניסה לבקר בבית החולים אך גורש משם", מה שלא היה ולא נברא. מסופר על כמה הוא אומלל, ומסכן, וכמה חייו קשים וכמה הוא נפגע מהתאונה הזאת.
מילה לא נאמרת על אחותי. מילה אחת לא מזכירה את תוצאות התאונה.
מרק פטריק לקח לשחר את החיים. מרק פטריק נהג בשבת אחרי הצהריים, בעודו שיכור, עלה על אי תנועה, וריסק לה את הראש. אף אחד, אף לא אדם אחד יכול להבטיח לי ששחר אי פעם תקבל את החיים שלה בחזרה. אף אחד לא יכול להבטיח לי ששחר אי פעם תאמר מילה, תלך, תצחק, תחייה. מרק פטריק, לעומת זאת, יחיה את חייו.
 אני לא יודעת אם הוא אי פעם חשב עליה בכלל.
 ואני רוצה לצרוח. אני רוצה לצרוח בקולי קולות, ואין מי ששומע. לאף אחד במדינה הזאת לא אכפת מצדק ומהגיון בריא. אכפת להם שהוא "הודה וחסך זמן שיפוטי יקר", על פי הפרוטוקול. לא אכפת להם שכבר שנה ושלושה חודשים מהחיים של אחותי אבדו. הזמן הזה לא נחשב בעיניהם.
ואני רוצה לצרוח, ואין מי ששומע. כשניסינו לפני מספר חודשים לקבוע עם פרקליטות המדינה, על מנת לדאוג שדבר כזה לא יקרה, נאמר לנו שעוד לא הייתה הקראה ואין לנו מה להיפגש עם התובעת. מה שלא ידענו הוא שבזמן הזה הוחלט לחתום על עסקת הטיעון המזעזעת.
הלב שלי שבור, וכואב, ואני מרגישה כאילו לקחו את הלב השבור שלי היום ודרכו עליו. לא עברנו מספיק עדיין. לא מספיק שאבא שלי נאלץ לסחוב את אחותי כי המדינה לא מאשרת לנו לבנות מעלית בבית, או שעשרות אלפי שקלים יוצאים מכיסם של הורי על מנת לשלם על הטיפולים של שחר. לא מספיק שנאלצנו לשמוע רופאים מספרים לנו שאחותי הקטנה, למעשה כבר מתה.
שחר לא צד בתביעה הזאת. היא מעולם לא הייתה. התביעה התנהלה בין מרק פטריק למדינת ישראל, שהאינטרסים שלה הם קודם כל לחסוך כסף, לחסוך זמן. למי אכפת שדורכים על בני אדם בדרך.
היום שחר בת 13 ושלושה חודשים. לפני שנה ושלושה חודשים, שחר נפגעה במה שמכונה תאונת דרכים. אבל שחר היא לא חלק מסטטיסטיקה. היא הילדה הכי אנרגטית בעולם, החברה הכי טובה של כל מי שמכיר אותה, צופיפניקית, אוהבת בעלי חיים, שומעת מוזיקה מזעזעת, קרציה לא נורמלית. היא הבת של נחמה וישראל גרינשפן, והיא האחות הקטנה שלי ושל נטע. שחר היא קודם כל ומעל הכל- בן אדם.
 מבחינת בית המשפט, היא לא יותר ממספר זהות.
המערכת לא תבוא ותסתכל לה בעיניים, כי לא אכפת לה. בתי המשפט, הפרקליטות – מנסים לסמן כמה שיותר וי על דברים, לא למצות את הצדק.
ואנחנו נמשיך להילחם על החיים של אחותי, ואחותי תמשיך להילחם בשביל להרוויח עוד תנועה קטנה ביד ועוד סימן מוסכם אחד.
ובינתיים, אני מבקשת: אין לנו מה לעשות עם הכרעת הדין. אנחנו לא צד במשפט. אבל אני לא יכולה לשתוק, אני לא יכולה לתת לזה לעבור ולהתעלם ולהמשיך הלאה, אז אני מבקשת, תפיצו את זה. אני רוצה שכמה שיותר אנשים ידעו מה קרה לשחר. אני לצעוק את הצעקה שלה, ואני מחפשת מישהו שישמע.
 אנחנו לא יכולים לשתוק.
כתבת החדשות מיום התאונה:
 אם המכתב הזה יגיע למישהו שיש בידו את הכוח לעשות משהו, אפילו לפרסם עבורנו כתבה קטנה, אשמח אם תצרו קשר:
0527471185
 מלבד זה- הנווט פתוח לכולם. לחצו על שייר, תעזרו בהפצה
עצומה לחתימה:
 תודה רבה לכולם,
יעל גרינשפן ומשפחתה.          
                     


 
                                       יעל ושחר גרישפן

 
תגובת מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רון מוסקוביץ' על עסקת הטיעון לדורס של שחר גרינשפן
 
מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רון מוסקוביץ' רואה בחומרה רבה את העונש הקל שנגזר על הנהג שדרס את שחר גרינשפן, זאת כשהוא נוהג תחת השפעת אלכוהול. מנכ"ל הרשות סבור שאם ברצוננו לשנות את דפוסי הנהיגה וההתנהגות בישראל אסור בשום מקרה להקל בעונשם של עברייני תנועה.
 
בהתאם לחוק מי שנוהג תחת השפעת אלכוהול וגורם בכך לחבלה חמורה לאדם אחר, עונשו צפוי להגיע עד שנתיים מאסר ולשלילת רישיון של מינימום שנתיים. זהו רף הענישה שאותו מצופה בית המשפט להביא בחשבון בעת גזירת עונשו של עבריין מסוג זה אשר פגע בשחר גרינשפן בת ה-13.
 
הרשות ואנשיה מסבירים בכל האמצעים העומדים לרשותם על הסכנות שבנהיגה תחת השפעת אלכוהול, אך אם ברצוננו למגר את התופעה הפסולה הזאת אנחנו צריכים לקבל גיבוי ממערכת המשפט בדמות עונשים מתאימים. מי שטוען כי אין קשר בין חומרת הענישה להרתעה טועה ומטעה. רמת הענישה היא חלק בלתי נפרד מההרתעה ובית המשפט צריך לכלול אותה במכלול השיקולים שלו.
 
הענישה חייבת להיות תואמת לחומרת המעשה ולתוצאותיו, ונכון הדבר שבעתיים כאשר מדובר בתאונה בה היה מעורב נהג שיכור. ענישה שאינה תואמת את חומרת המעשה פוגעת פגיעה קשה במאבק בקטל בדרכים.

תגובת פרקליט המדינה
 

בעקבות הסערה הציבורית שהמכתב עורר, ביקש פרקליט המדינה משה לדור  הסברים מהמשטרה על השיקולים שהובילו להסדר הטיעון שנחתם עם הנהג הדורס.

תגובת משטרת ישראל

 
לאחרונה סוקר באמצעי התקשורת מכתבה של יעל גרינשפן , כפי שפורסם ברשת החברתית "פייסבוק" , בו היא מלינה על קולת העונש שנגזר על נהג שיכור , שדרס את אחותה - שחר גרינשפן והותירה משותקת ובסופו של הליך נדון לקנס זעום (בסך 1000 ₪) במסגרת עסקת טיעון שאושרה בבית המשפט.
 
נקדים ונאמר , כי אין ספק שמדובר בתאונת דרכים טראגית שנסיבותיה , כמו גם תוצאותיה , קשות ביותר  וליבנו עם המשפחה בצערה ובסבלה ואנו מחזקים את ידיה ומייחלים לבריאות הנפגעת . 
 
בתוך כך , מ"מ ר' אגף התנועה- תנ"צ רפי פלד הנחה את ר' מדור תביעות באגף התנועה- סנ"צ דן שני לערוך בדיקה מקיפה , הן בהיבט המקצועי והן המשפטי , בכל הנוגע לאופן הטיפול בתיק ע"י יחידת תביעות התנועה המשטרתית .  
 
לציין , כי בטרם אישר את עסקת הטיעון , קיבל בית המשפט לעיונו תסקיר קצין מבחן , שסקר את נסיבותיו האישיות של הנאשם ותמך בהסדר הטיעון , כמו גם העובדה שמדובר בנהג כבן 60 שבכל שנות נהיגתו עומדות לחובתו עבירת חניה אחת וברירת קנס , כך שעפ"י עסקת הטיעון שאושרה ע"י בית
המשפט , נדון הנהג ל- 600 שעות לתועלת הציבור בבית חולים לוינשטיין , שש שנות פסילה בפועל , מאסר על תנאי , פסילה על תנאי  וקנס . באשר לגובה  הקנס הכספי , הרי שזה נקבע ע"י בית המשפט . 
 
יחד עם זאת ועל אף שהבדיקה טרם הסתיימה ,  מצא לנכון ר' מדור תביעות של אגף התנועה , להנחות את לשכות התביעה בתחום התעבורה , לגלות רגישות יתרה במקרים מסוג זה ולשמוע את עמדת הקורבן ו/או משפחתו בטרם גיבוש עסקת טיעון  , על אף שהחוק אינו מחייב זאת בעבירות אלה .

_________________________________________________________

הנה מכתב נוסף מרגש אף הוא לעיונכם.

מכתב במקום דו"ח על מהירות מופרזת

ישראל העיף מבט מהיר אל הספידומטר לפני שהאט.המחוג הראה 105 קמ"ש, במקום שבו המהירות המותרת היא עד 60 קמ"ש. זו הפעם הרביעית שהוא נתפס על מהירות בשנתיים האחרונות.
איך זה יכול לקרות לי? חשב.
הוא שמע את כרזת השוטר בניידת שהופיעה לפתע במראה. השוטר הורה לו לעצור בצד. ישראל האט את רכבו ועצר בשולי הדרך והניידת מאחוריו. ישראל הביט במראת הצד וראה את השוטר יוצא מן הניידת ופוסע לעברו. עוד מבט לעבר פניו של השוטר וכולו נתמלא פליאה, הרי זה יעקב, אחד המתפללים מבית הכנסת. הוא פוגש אותו כל שבת והם מברכים זה את זה בברכת שבת שלום.
הוא לא ידע שיעקב מתנדב במשטרת התנועה, במדים יעקב נראה אחרת. עתה חש הקלה. חיש מהר יצא ישראל מרכבו וקידם בברכה את יעקב:
"שלום יעקב, אני מופתע לראות אותך כך במדים".
"שלום ישראל" השיב יעקב בארשת פנים רצינית.
"אני מניח שתפשת אותי על חם כי אני ממהר הביתה . אשתי והילדים מחכים לי".
"כן, אני מתאר לעצמי", ענה יעקב כמעט בלחש.
"אתה יודע, בימים האחרונים עבדתי עד מאוחר ועתה אני ממהר הביתה וכנראה לא הקפדתי הפעם על המהירות המותרת", אמר ישראל בצורה מבודחת.
השוטר לא ענה ועלעל בפנקס הדו"חות ..
"אתה יודע, אשתי טלפנה ואמרה לי משהו על עוף בתנור ותפו"א חמים לארוחת ערב, אתה יודע למה אני מתכוון?"
"כן אני יודע למה אתה מתכוון, אני גם יודע שיש לך עברות קודמות רבות" , סח יעקב.
אוי ואבוי, חשב ישראל לעצמו, זה הולך להיות לא טוב. הוא בטח ירשום לי דו"ח. צריך לשנות גישה.
"על מה עצרת אותי, יעקב?"
"105 קמ"ש. האם תואיל בבקשה לשבת ברכבך?"
"רגע, חכה רגע יעקב, אני הסתכלתי בדיוק במד המהירות ובקושי נסעתי 80", שיקר ישראל, העיקר שלא לקבל דו"ח.
"בבקשה ישראל, לך שב ברכב", ביקש יעקב בנימוס.
 
ישראל חש נבוך, נכנס לרכבו וטרק את הדלת בתסכול. הוא הביט במראה לעברו של יעקב וראה אותו רושם בפנקסו. למה הוא לא ביקש ממני רישיונות, תמה ישראל, איך זה יכול להיות? החרא הזה רושם לי דו"ח? מעניין איך תהיה הפגישה בינינו בבית הכנסת? איזה פרצוף יהיה לו לעמוד מולי?
דפיקה קלה על שמשת החלון קטעה את הרהוריו של ישראל. הוא הסב את פניו וראה את יעקב מסמן לו לפתוח את החלון כשהוא מחזיק בידו דף מקופל. ישראל פתח את החלון כדי חריץ קטן, יעקב השחיל דרכו את הניר המקופל ופסע חזרה אל הניידת מבלי לומר מילה. ישראל חשב לעצמו, מעניין כמה יעלה לו הקנס, הפעם, ופתח את הדף.
 
רק רגע, מה זה? בדיחה? זה לא דו"ח, וישראל קרא:
"ישראל היקר, לפני שנתיים הייתה לי בת. היא הייתה בת 6 כאשר נדרסה למוות. אתה ודאי מנחש שהיה זה נהג אשר נסע במהירות מופרזת. הוא קיבל קנס קטן ו- 3 חודשים בכלא. כעת הוא חופשי לחבק את אשתו ואת שלוש בנותיו. לי הייתה בת אחת ואני צריך לחכות עד שאגיע לשמיים כדי שאוכל לחבק אותה שוב. מאות פעמים ניסיתי לסלוח לנהג ההוא. מאות פעמים אני מנסה לסלוח לנהגים כאלה, ואפילו עכשיו, איתך. אז תסלח לי, ישראל, ותיסע לאט כי יש לי עוד בן אחד בלבד ואני פוחד עליו מאד מאד".
ישראל הרים את מבטו מן הכתב והספיק לראות את יעקב נוסע במורד הרחוב. הוא הביט בו עד שנעלם.
הוא נותר לשבת נטוע במקומו עוד דקות ארוכות מהרהר בדברים שקרא ואז התניע את רכבו והחל לנסוע אט אט אל ביתו כשבליבו תפילה, רק לראות, לחבק ולחוש שוב את אשתו וילדיו. הוא ראה אותם בדמיונו מחייכים וצוהלים לקראתו והדמעות זלגו מעיניו. הם לא הבינו מדוע היה נסער ונרגש כל כך כשהגיע הביתה...
 
החיים יקרים מפז – בואו כולנו ננהג בזהירות בבקשה.
בואו נמנע צער וסבל מיותרים.
 
בואו ניסע בשיא הזהירות כדי שכולם יזכו לפגוש את כולם!
 
ועוד בקשה קטנטנה – נא להעביר את המסר החשוב הזה הלאה.
תודה!
 

קצין בטיחות יקר,
 
מלחמתנו העיקשת והתובענית בפיקוח על הנהג והרכב היא מורכבת ומגוונת ומטרתה העיקרית, צמצום  מספר תאונות הדרכים.  כידוע לך , הגורם האנושי הוא הסיבה המרכזית לתאונות הקטלניות.
 
הנהלת האיגוד מזמינה אותך  לקחת חלק במאמץ הלאומי בנושא חשוב זה.
בואו נפעל יחדיו  בשנה האזרחית החדשה, לצמצום  מספר ההרוגים ולהורידם מתחת ל-350 .
 
בשנת - 2009 נהרגו  בכבישי ארצנו 353 בני אדם  ולצערנו בשנת- 2010 עלתה כמות הנפגעים ועמדה על  386 בני אדם,כלומר עליה של יותר מ- 9%.
 
קצין בטיחות, איגוד קציני הבטיחות מחזק את ידיך בפועלך  בפיקוח  והעברת מסרים חיוביים לנהגי חברתך שבוודאי ישפיעו על אופן נהיגתם בצורהאחראית,זהירה ושמירה על כל חוקי התעבורה.
 
במסגרת מלחמתנו זאת,יש לשים דגש על נושא נהיגה תחת השפעת אלכוהול במיוחד בקרב הנהגים הצעירים.יותר ויותר תאונות קשות נגרמות עקבנהיגה בשכרות..   באתר האיגוד, תחת לשונית "סרטונים ומצגות" קיים סרטון בנושא זה שהעברתו לידיעת הנוהגים עשויה להשפיע עליהם באופן חיובי ביותר.
 
אנו משוכנעים כי המיומנות המקצועית שלך שתוקרן על נוהגי חברתך, תעזור
לכולנו למגר את נגע הקטל בדרכים.

קצין בטיחות יקר,
אם יש לך רעיון, דרך מקורית או טיפ, מה יש עוד לעשות כדי למנוע תאונות, הנך מוזמן לשתף את החברים בכל אלו. בתחתית ידיעה זו יש מקום להוספת תגובות, נשמח לקרוא את תגובתך.


יחד נעצור את הקטל בדרכים– כוחנו באחדותנו !
בברכת הצלחה,
הנהלת איגוד קציני בטיחות בתעבורה
 


 










 



 
להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


 



  חזור למעלה כל הזכויות שמורות לאיגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה   טל: 03-6390149   פקס: 03-6872214
 
לייבסיטי - בניית אתרים