סיוע למעסיקים באיוש קציני בטיחות  |  עלייה מדאיגה במספר ההרוגים בתאונות דרכים. 5% יותר הרוגים בתאונות דרכים בשנת 2019 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד  |  נוהל 14 (מידע תעבורתי על נהגים) כפי שהוא היום, הוא בעיקר עול ואינו עונה על הדרישות  |  משתדרגים - מעתה, איגוד קציני הבטיחות בתעבורה גם ב"פייסבוק"  |  362 הרוגים בשנת 2017, 4% פחות מאשר בשנת 2016  |  


             
_________
 








        
 
תיקון תקנות התעבורה מתקדם במלוא המרץ בשתי הזירות המרכזיות : וועדת הכלכלה ובית המשפט העליון
דף הבית >> ארכיוני האתר (המשך) >> ארכיון (המשך 20) >> תיקון תקנות התעבורה מתקדם במלוא המרץ בשתי הזירות המרכזיות : וועדת הכלכלה ובית המשפט העליון
12-4-17
 
את יום העיון, כדרכו בקודש, פתח שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות. בתחילת דבריו, ביקש סודאי להודות לספונסרים שבלעדיהם לא היו מתאפשרים כנסים אלו. כמו כן, הודה סודאי לקציני הבטיחות, חברי האיגוד, על בואם לכנס ובעיקר על עבודתם החשובה והמסורה המתבצעת במשך כל השנה תוך כדי קשיים רבים הנערמים בדרכם ומכבידים שלא לצורך על עשייתם.

פעילויות ושרותים לטובת חברי האיגוד
סודאי מבקש להזכיר לקציני הבטיחות, לכל אחד ואחת מהחברים באיגוד, את הפעילויות והשרות שהנם זכאים לקבל מהאיגוד, כמו למשל: יעוץ משפטי, תשובות ממומחים על בעיות מקצועיות,עזרה במציאת מקומות עבודה, ימי עיון יעודיים וכו'. סודאי מציין כי משרד האיגוד מקבל בכל יום שאלות מחברים ורובם מקבלים מענה מקצועי וזריז החוסך זמן יקר - והשאלות מגוונות ומורכבות, מציין סודאי. שאלות מורכבות במיוחד, מועברות לאנשי מקצוע ברי סמכה ונענות על ידם. "כל עוד תרצו תוכלו להעזר בנו, הדבר תלוי רק בכם" מסכם סודאי דבריו בעניין זה. 

לראשונה בחירות ממוחשבות למוסדות האיגוד
סודאי מציין כי בחודש ספטמבר הקרוב תתקיימנה כאן בשפיים בחירות ואסיפה כללית למוסדות האיגוד. זו תהיה הפעם הראשונה בה האיגוד יקיים בחירות ממוחשבות על ידי חברה חיצונית. סודאי פונה לחברים שעדין לא הסדירו את תשלום דמי החבר ומבקש להזדרז ולשלם על מנת שזכותם לבחור ולהיבחר לא תשלל מהם. רק חברים שהסדירו את תשלום דמי החבר יהיו רשאים להשתתף בבחירות. סודאי פונה לכל אותם חברים שמציעים הצעות לשיפור ושיש להם את היכולת להשפיע ולשנות,  שידאגו להציע מועמדותם וליטול חלק בניהול העמותה. חשוב לראות יותר חברים  חדשים וצעירים שיהיו דור המשך וילמדו את עבודת ההנהלה /מועצה  ויהיו מעורים בנעשה למען החברים.
"עתיד האיגוד תלוי בכם ובאלה שרוצים לתרום להמשך הפעילות החשובה של הנהלת האיגוד על מנת לשמר את כוחו לדאוג לכל אחד מכם" מסכם סודאי נושא חשוב זה. . .

שאפו גדול לקצין הבטיחות יריב כוכבי
סודאי מתאר מקרה בו אדם שנהג בשיכרות נתפס ע"י המשטרה וכמקובל במקרים כאלו, הוא נעצר וכלי הרכב בו נהג (רכב חברה) נתפס ע"י המשטרה והושבת מינהלית. קצין הבטיחות של החברה, יריב כוכבי, הצליח להוכיח לבית המשפט שהוא פעל כחוק וכנדרש. כוכבי הציג מסמכים מהם השתכנע בית המשפט שקצין הבטיחות פעל כנדרש וכתוצאה מהצלחת טיעונו, שוחרר כלי הרכב שנלקח ע"י המשטרה. 
בית המשפט קיבל את טענת החברה שהיא פועלת בצורה מקצועית והחזרת הרכב לחברה התאפשרה במידה רבה בזכות התנהלותו המקצועית של כוכבי.  
 
סודאי מדגיש: "חברים, זכרו, שככל שתבצעו את עבודתכם במקצועיות, נאמנות ומסירות, בלי לעגל פינות, אין לי ספק שתגלו מהר מאד כי יש פרי לעמלכם -  ויותר מכל -  תוכלו לישון בלילה כשראשכם רגוע ומצפונכם שקט.

ברכות לקצין הבטיחות יריב כוכבי על ההישג המרשים.
 
עידכונים של הנהלת האיגוד בענייני דיומא 
סודאי ממשיך בקו האופטימי בו פתח ומעדכן  בהתרחשויות בהן מעורב האיגוד, תוך השקעת מאמצים ומשאבים רבים, תקופה ארוכה וממושכת
סודאי מכוון דבריו בראש ובראשונה לתיקון חלק י׳ לתקנות התעבורה העוסק כידוע בתפקיד קצין הבטיחות, בסמכויותיו, במטלותיו, באחריות המוטלת על כתפיו ועל מעסיקיו, ובין היתר גם בהיקף משרתו ואופן העסקתו של קצין הבטיחות.
 
אופן העסקת קצין הבטיחות - עידכונים מבית המשפט העליון
בחודש פברואר (4.2.2018) התקיים דיון בבית המשפט העליון, בערעור שהגיש האיגוד על לפסיקת בית המשפט לעניינים מנהליים, בדבר סוגיית אופן העסקת קצין הבטיחות.
כפי שסודאי עידכן כבר, מהרגע הראשון בית המשפט העליון מצא צורך ממשי בהשלמת תיקון תקנות התעבורה, דבר שאם ייעשה בצורה הנכונה יביא למציאות תעבורתית ותעסוקתית טובה יותר עבור כולנו. כבר בהיבט הזה, הערעור שהוגש ע"י הנהלת האיגוד הוכיח עצמו כבעל משמעות וחשיבות גדולה.
כך, לאורך כל הדרך בית המשפט העליון חוזר ודוחק במדינה לקדם ולהשלים את התיקון. בתחילה קצב בית המשפט העליון מועד להנחת נוסח התיקון על שולחן ועדת הכלכלה ; מאז מבקש בית המשפט העליון, מעת לעת, עדכונים על הנעשה ועל התקדמות התיקון ; בדיון האחרון שהתקיים בחודש פברואר השנה, לאחר שהביע פליאה ואף מורת רוח על כך שהתיקון אינו מתקדם, הבטיחה המדינה כי יתקיים דיון מיוחד בחודש מרץ, וכי לאחר מכן תעביר לבית המשפט עדכון מסודר על הנעשה בוועדת הכלכלה.
ואכן, בחודש מרץ התקיים דיון מיוחד בעניין זה בוועדת הכלכלה. בדיון, הנהלת האיגוד הסבה את תשומת לב הועדה לכך שאין בתקנות התעבורה הגדרה למערכות הבטיחות ברכב, ואילו באותה שעה קיימות הוראות משמעותיות ביחס למערכות הבטיחות. מתחילת הדרך הנהלת האיגוד שבה ומבהירה כי תקנות התעבורה הן הוראות עבודה קציני הבטיחות וככאלה הן חייבות להיות ברורות וחד משמעיות. עקרון זה חשוב מאוד וכבר כיום ניתן לומר שלא מעט תיקונים ושינויים הוכנו לאור הערות הנהלת האיגוד.

מכל מקום, היועמ"ש הגב' אתי בנדלר הביעה תמיהה על כך שאין בתקנות התעבורה הגדרה ל"מערכות בטיחות", ויו"ר הועדה חה"כ איתן כבל אישר את הצורך בהגדרה זו. משרד התחבורה עתיד לערוך שינויים בהתאם.

"מערכות בטיחות" חוסר איזון בין הגדרת המהות ובין הדרישות לטיפול בהן
עוד הסבנו את תשומת לב הועדה, לכך שבהתאם לתיקון המוצע קיימות הוראות המחייבות תיקון במוסך מורשה כחוק,רק ביחס ל"מערכות הבטיחות" (שהגדרתם כאמור אינה ברורה בשלב זה). יו"ר הועדה תהה יחד איתנו. מובן, כי איננו חותרים להכביד ולהעמיס ואיננו מבקשים לכלול את כל המערכות וכל תיקון ותיקון – עם זאת יש למצוא את האיזון הראוי שיביא למצב שהמערכות החשובות והמשמעותיות יתוקנו ויטופלו אך ורק במוסך מורשה. הועדה הורתה למשרד התחבורה לערוך בדיקות ושינויים בנושא.

בדיקות טכניות מורכבות - לא ע"י קצין הבטיחות
עניין נוסף שהועלה בפני הועדה, הוא הצורך לחדד בתקנות, שקצין הבטיחות אינו מי שאמור לבצע בדיקות טכניות מורכבות. תפקידיו בעניין זה הם:
א. לבצע בדיקות ויזואליות;
ב. לוודא ביצוען של יתר הבדיקות והטיפולים.
בהתאם לכך ביקשנו לערוך שינויים בטפסי הבדיקה. הנושא הועבר לבחינה מחודשת.

בנוסף, הנהלת האיגוד עמדה על כך שכל כלי רכב "קל" שגילו מעל שלוש שנים, לא משנה אם מדובר ברכב החכר או בבעלות פרטית, יעבור בדיקת קצין בטיחות אחת לשלושה חודשים. יש לציין שכוחות רבים ניסו להשפיע על סוגיה זו ובנסיבות הללו הצלחנו להגיע לאיזון הטוב ביותר יחד עם משרד התחבורה
 
תוכנית לימודים מקוצצת להסמכת קציני בטיחות
כבר לפני כשנה וחצי מינה סודאי צוות שירכז את ההמלצות בנושא זה.
סודאי וחברי ההנהלה נוכחים בכל פתיחה וסיום של קורס . בסיום הקורס נוכח סודאי לדעת כי ישנים פערים ואי התאמות במערכי השיעור ביחס לדרישות שיש מקצין הבטיחות . הנהלת האיגוד הגישה  את העבודה ליועץ חיצוני שנשכר ממשרד העבודה לנושא זה.  סודאי באופן אישי נפגש עם היועץ פעמיים לארבע שעות בקרוב . והמליץ לו לבקר קציני בטיחות בתחום ההובלה, בעיקר בכדי ללמוד ולהבין את עבדותם .
לאחרונה התפרסם שהקורסים קוצצו מ- 703 שעות ל- 340 שעות .כאשר לא נעשתה עבודת הכנה מתאימה להכשרת מרצים ומערכי שיעור. 
 
אישור עבודה רק במישרה מלאה לבוגרי קורסים
בסוגיה זו מבקש סודאי ולשאול מדוע מאשרים לחניך מינוי זמני רק במשרה מלאה ולא בחצי משרה ? או עבודה תחת השגחה של קצין בטיחות בכיר ? "כולנו הרי יודעים" אומר סודאי ומוסיף,"יש ביקוש לקציני בטיחות שרק עתה סיימו קורס והם מהווים "טרף קל" עבור מעסיקיהם המנצלים את חוסר נסיונם ומטילים עליהם עבודות שונות ומשונות שאינן במסגרת תפקידם ומצד שני דורשים מהם "לעגל פינות". תלונות רבות מגיעות אלינו בעניין זה" מתרעם סודאי.
 
תקנה 276 והשלכותיה המסוכנות
לתקנה – 276 וכן להצעה שמתגבשת בימים אלה באגף הרישוי,  יש כוונה לצמצמם את מספר הבדיקות של קצין הבטיחות בעקבות המעבר לשני מבחני רישוי בשנה לרכב במשקל של מעל 10 טון.

כל בר דעת המצוי בתחום אומר סודאי, יכול להבחין במגמה המסוכנת מצד משרד התחבורה, במיוחד בתקופה האחרונה - להפחית ולהמעיט מחשיבות הפיקוח על ידי קצין הבטיחות ומגמה זו עלולה להביא לתוצאות מסוכנות ורעות. 
 
אין ספק כי תקנה 276 זו המחייבת רכב שמשקלו הכולל עולה על 10 טונות לשני מבחני רישוי בשנה (אחת לשישה חודשים), נובעת בעיקרה מאי שביעות רצון ארוכת שנים של משרד התחבורה מביצועי ופיקוח המשרדים העצמאיים על לקוחותיהם ובשל מתכונת עבודה שלהם.
 
הבדיקות במכון הרישוי לנגררים ונתמכים רגילים בכלל, אינן מתבצעות על בור בדיקה אלא מחוץ למכון הרישוי, קל וחומר לגבי נתמכים לציוד כבד מאוד ומיוחד, שם הבוחנים מסתמכים בעיקר על אישור תקינות המוסך במסגרת ההכנה למבחן השנתי.

שיסבירו לנו כיצד בודקים תקינות ואיכות הבלמים במקרים כאלו?? על מה הם מדברים? לא מכירים כלל את ההתנהלות בשטח ! מתרעם סודאי.

התרעתי על כך אומר סודאי ומוסיף, כעת בעלי המשאיות מתלוננים על העלויות הכפולות הכרוכות בהכנה למבחן שנתי? מה עם הזמן האבוד שאינו מנוצל להובלה וזמינות להובלה?

המשמעות המידית היא אובדן הכנסה, חוסר יעילות והוצאות מיותרות.
אין ספק שמועצת המובילים  תילחם מלחמת חורמה במגמה זו ויפה שעה אחת קודם.
 
דווקא בתקופה כה קשה שעקומת גרף תאונות הדרכים אינה יורדת וכלי רכב כבדים מעורבים יותר בתאונות דרכים, משרד התחבורה בוחר דווקא להפחית הפיקוח, להקל, במקום להגביר הפיקוח ולהתמודד עם המציאות הקשה של מעורבות יתר של רכב כבד בתאונות דרכים. בהחלט סימפטומים מדאיגים שצריכים להדליק נורות אדומות אצל כולנו ואצל שוחרי הבטיחות השפויים במדינה . סודאי מציין כי ניקבעה פגישה בענ יין זה בעוד יומיים עם אפי רוזן והמחלקה המשפטית במשרד התחבורה במטרה לצמצם את הבדיקות התקופתיות למשאיות. האיגוד מתנגד לכך נחרצות. 
 
 
המידע התעבורתי
ידוע לכל כי עדיין יש  בעיות, בהן, זמינות החברות המנפיקות את הכרטיס החכם . קציני הבטיחות התבקשו לרכז תלונותיהם בעניין זה על מנת לקבוע פגישה דחופה עם נציגי משרד התחבורה במטרה לערוך תיקונים ולשפר את הנוהל. הנהלת האיגוד העבירה את התלונות שהגיעו למשרדי ההנהלה בעניין זה למשרד התחבורה.

סודאי ביקש כבר בועדת הכלכלה לדאוג לנוסח משפטי אחיד של כרטיס הנהג . עליו הוא חתום ויודע כי מעת לעת יבדק לגביו המידע התעבורתי , בכדי למנוע את הצורך להודיע לו בכל פעם מחדש. המידע נמסר כבר לחברי האיגוד במסגרת חדשות האיגוד.

פאנל מומחים במרכז תכנית יום העיון
יום העיון כרגיל היה מגוון ועשיר בתכנים וסודאי ביקש לציין כי הפעם מרכז הכובד בתכנית יום העיון, יהיה פאנל מומחים שיונחה ע"י מיודענו דני שטרוזמן ויענה על שאלות שהתקבלו מראש  על ידי החברים. תימצות  הדברים שנאמרו בפאנל יסוקר בכתבה נפרדת בהמשך. 
 
בסיום דבריו איחל סודאי" "שיהיה כנס מעניין ופורה"..
Bookmark and Share
Back שלח לחבר הדפס
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
 

 


 



 

 
 


להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



  חזור למעלה כל הזכויות שמורות לאיגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה   טל: 03-6390149   פקס: 03-6872214
 
לייבסיטי - בניית אתרים