סיוע למעסיקים באיוש קציני בטיחות  |  עלייה מדאיגה במספר ההרוגים בתאונות דרכים. 5% יותר הרוגים בתאונות דרכים בשנת 2019 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד  |  נוהל 14 (מידע תעבורתי על נהגים) כפי שהוא היום, הוא בעיקר עול ואינו עונה על הדרישות  |  משתדרגים - מעתה, איגוד קציני הבטיחות בתעבורה גם ב"פייסבוק"  |  362 הרוגים בשנת 2017, 4% פחות מאשר בשנת 2016  |  


             
_________
 










        
 
אין מועד ב' בתאונות דרכים
דף הבית >> ארכיוני האתר (המשך) >> ארכיון המשך 18 >> אין מועד ב' בתאונות דרכים
14-11-16

"המשפחות בישובים שבמועצה, מפקידים בידינו את הדבר הכי חשוב והיקר להם ביותר ומדובר כמובן בילדיהם ולכן עלינו לעשות ככל יכותינו על מנת לשמור על הפיקדון היקר שהופקד בידינו" כך אמר ספי דיין קצין הבטיחות של המועצה האזורית לב השרון.בעת ביקור של צוערי קורס קציני בטיחות של מכללת "המסלול הנכון" במשרדי המועצה.


ספי דיין במשרדו

במסגרת לימודיהם,מתארחים הצוערים אצל קציני בטיחות ותיקים עם רקורד עשייה מוכח וידוע, בכדי ללמוד הלכה למעשה איך מתבצעת עבודת קצין הבטיחות. הצוערים מתארחים אצל קציני בטיחות מסקטורים שונים (אוטובוסים, משאיות, רכב פרטי) על מנת ללמוד את המשותף והיחודי בכל אחד מהסקטורים.

ספי דיין, הינו קצין הבטיחות של המועצה האזורית לב השרון המאגדת 18 ישובים בהם כ-22,000 תושבים.

בראש המועצה עומד עמיר ריטוב שבנוסף לתפקידו זה, הינו גם יו"ר מרכז המועצות האזוריות. דיין אומר כי בכדי להצליח בתפקיד צריך גם פרטנר מוצלח ובהקשר זה מדגיש בסיפוק רב כי קיימת בין ריטוב לבינו תמימות דעים מוחלטת באשר לצרכים הבטיחותיים וריטב מאפשר לו חופש פעולה רב בעבודתו. דיין מציין כי המועצה משקיעה כספים רבים בבטיחות בכלל ובמערכות טכנולוגיות שנועדו להגביר את הבטיחות בפרט. 


עמיר ריטוב, ראש מועצת "לב השרון" נושא דברים בפני הצוערים

בדבריו בפני צוערי הקורס שהתארחו במועצה, אמר ריטוב כי תפקיד קצין הבטיחות הינו חשוב ביותר והוא למעשה יד ימינו של ראש המועצה (או של כל ראש ארגון או חברה אחרים). קצין הבטיחות אינו צריך לרצות את העומד בראש הפרמידה אלא להיות שומר הסף ולהאיר את עיניו של הבוס ולהרתיע על תקלות בכל הקשור לבטיחות, 

בתחום המועצה בית ספר אזורי המאכלס כ-5,000 תלמידים המגיעים מכל עשרים ושניים הישובים שבתחום המועצה. בנוסף, אחראי דיין על הסעתם של כ-200 ילדים עם צרכים מיוחדים הנמצאים במסגרות חינוכיות אחרות.

נאה דורש ונאה מקיים -  בכדי לשמור על הפיקדון היקר שבידיו, נוקט דיין בשורה ארוכה מאד של פעולות שכל כולן נועדו להבטיח את שלומם ובטיחותם של הילדים. 


ספי דיין נושא דברים בפני הצוערים

דיין בנה מערך בטיחות מקיף מעורר השתאות הכולל הנחיות מדוייקות ומפורטות לנהגים שעובדים בשרות המועצה, האוטובוסים מצויידים במערכות בטיחות והתרעה משוכללות, מהמתקדמות ביותר הנמצאות בשוק, במשרדו תכנה המאפשרת לו מעקב on-line אחרי תנועת האוטובוסים, דיין לא מהסס להטיל קנסות וסנקציות אחרות על נהגים סוררים ובידו עוד אמצעי שליטה ובקרה אחרים כפי שיפורט בהמשך.

הגעת התלמידים לבית הספר וחזרתם הבייתה בשלום ובביטחה אינם דבר של מה בכך. ניהול אופרציה מעין זו מצריך צי אוטובוסים ומיניבוסים גדול, כלי ניהול מתקדמים, אכיפת כללי בטיחות קשוחה ומנהל שינצח על כל הנעשה ביד רמה.

דיין אינו לבד במערכה. לרשותו עומד צוות של ארבעה אנשים המסייעים לו למלא תפקידו בהצלחה. תיקונים קטנים שאינם דורשים הסמכה נעשים ע"י אחד מאנשי הצוות שלו. אנשי הצוות האחרים מסייעים בסידור העבודה ובעבודה המינהלית שבמשרד. 

דיין העובד כבר במשך 34 שנים בתפקיד קצין הבטיחות של המועצה חי ונושם את תפקידו וברבות הימים פיתח כלים ודרכים יחודיות שתחליתם  היא להביא את התלמידים לביה"ס ולהחזירם הבייתה בשלום. 

צי הרכב של דיין מונה כ-20 כלי רכב פרטיים ומסחריים ו-12 אוטובוסים בבעלות המועצה (אוטובוסים צהובים). בנוסף, נעזר דיין בקבלנים פרטים המבצעים הסעות תלמידים עבור המועצה.

הסעות התלמידים מתבצעות בדרך הבאה: בבקרים, האוטובוסים אוספים את הילדים מתחנות הסעה בכל הישובים שבתחום המועצה. הנהגים מורשים לעלות ולהוריד תלמידים אך ורק בתחנות ההסעה. בכל תחנת הסעה ישנה גדר בטיחות שנועדה למנוע מהילדים להתפרץ לכביש. בכל הישובים קיימים פסי הרעדה. כשהתלמידים מגיעים לביה"ס, הם יורדים במסוף ענק הגובל בביה"ס ומכיל כ-40 מפרצי חנייה. המסוף הוא סטרילי, כלומר, הוא מיועד אך ורק לאוטובוסים ולתלמידים. אף רכב אחר אינו רשאי להכנס לתחום המסוף. (לדברי דיין, מסוף זה הינו הגדול ביותר בארץ, גדול יותר אפילו ממסופים מסחריים של חברות אוטובוסים בתחנות מרכזיות בערים מרכזיות ברחבי הארץ).


מסוף עם 40 מפרצי חנייה - הגדול ביותר בארץ

כאמור, האוטובוסים עצמם מצוידים במערכות בטיחות והתרעה משוכללות. כך למשל, כל אוטובוס מצויד במערכות כיבוי אש אוטומטיות, מערכת בקרת לחץ אוויר בצמיגים, חגורות בטיחות, מערכת מובילאי להתרעה על סטיה מנתיב והתרעה בפני תאונה חזיתית ו-4 מצלמות הסורקות את כל הנעשה באוטובוס. אגב, דיין מציין כי התקנת מערכת מובילאי נעשתה זמן רב לפני שיצאה תקנה 364 ו'. זאת ועוד, על מנת לא להסיח את דעתו של הנהג מהמטרה העיקרית של נהיגה בטוחה, בכל אוטובוס ישנו "נאמן בטיחות" שהינו תלמיד מהכיתות הגבוהות של ביה"ס ותפקידיו הם לשמור על התנהגות נאותה של התלמידים ולדווח במקרי הצורך להנהלת ביה"ס על התנהגויות פרועות של תלמידים במהלך הנסיעה. בנוסף, על מנת להגביר את מודעות התלמידים לבטיחות, דואג דיין להדרכות לתלמידים בנושא זהירות בדרכים.


חלק מהנהגים בפינת מנוחה בעת הפסקה

לא רק לתלמידים דואג דיין. דיין משקיע רבות גם בנהגים שהם למעשה המבצעים של ההסעות. דיין סבור ובצדק כי ההשקעה בנהגים מניבה בסופו של דבר תוצאות יותר טובות, נהגים יותר איכותיים.

עבירות הנעשות ע"י הנהגים מטופלות ע"י דיין ביד תקיפה. כפי שדיין אומר: "אין מועד ב' לתאונות דרכים". אסור לוותר לנהגים על עבירות. דיין חיבר ספר הנחיות לנהגים בו מופיע בפרוט רב מה מותר ומה אסור לנהג לעשות תוך כדי הסעת התלמידים. נהג שחרג מההוראות מוטלות עליו סנקציות בהתאם לחומרת העבירה שביצע. ישנן הזהרות, קנסות ובמקרים חמורים גם השעיות. מצד שני, דיין דואג להדרכות והשתלמויות לנהגים בנושאים מגוונים, כל הנהגים נשלחים אחת לשנתיים לבדיקות גופניות מקיפות במכון מור. אחת לחודש יושב דיין עם כל אחד מהנהגים באופן פרטני נותן לו דו"ח משוב על נהיגתו בחודש האחרון ודן איתו  מה עליו לעשות על מנת להשתפר.

 


ועוד בנושא מובילאי - דיין מציין כי מספר אוטובוסים מצי האוטובוסים שלו משתתפים בימים אלו בניסוי שעושה מובילאי למציאת פיתרון של התראה בפני התרחשויות ב"שטחים מתים" שיש באוטובוסים. בניסוי הותקנו שני חיישנים חיצוניים שקולטים "שטחים מתים" והנהגים מדווחים על נקודות תורפה המתגלות במערכת הנסיונית. הערות הנהגים מרוכזות ע"י דיין ומובאות לידיעת אנשי מובילאי  המשפרים ומתקנים את הטעון תיקון בהתאם לדיווח של דיין.

כאמור, המערכת החדשה עדיין בשלב של ניסוי אך כשייסתיימו הבדיקות ועימן התיקונים, תעמוד לרשות הנהגים מערכת שתתן פתרון לבעיה בטיחותית נוספת המטרידה את ציבור נהגי האוטובוסים.

בתום הפרק העיוני, עשו הצוערים סיור במשרדי המועצה.  הסיור הסתיים במסוף ובתמונת מחזור על רקע אחד האוטובוסים של המועצה.  


תמונת מחזור של קורס קציני בטיחות של מכללת "המסלול הנכון"

לסיום, דיין איחל לצוערים הצלחה בדרכם החדשה וציין בפניהם כי על מנת להגן על זכויותיהם ובכדי להעזר באנשי מקצוע ותיקים ומנוסים, הוא ממליץ בכל פה להרשם כחברים באיגוד קציני הבטיחות. החברות באיגוד מקנה לחברים יתרונות רבים בהם יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, הכוונה בעבודה והשתתפות בימי עיון וכנסים.

Bookmark and Share
Back שלח לחבר הדפס
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות: (צפה ב-  תגובות בעמוד זה)
Loading בטעינה...
 

 

 
 


 



 

 
 


להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



  חזור למעלה כל הזכויות שמורות לאיגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה   טל: 03-6390149   פקס: 03-6872214
 
לייבסיטי - בניית אתרים