סיוע למעסיקים באיוש קציני בטיחות  |  13ֵ% פחות הרוגים בתאונות דרכים בשנת 2018 בהשוואה ל-2017  |  נוהל 14 (מידע תעבורתי על נהגים) כפי שהוא היום, הוא בעיקר עול ואינו עונה על הדרישות  |  משתדרגים - מעתה, איגוד קציני הבטיחות בתעבורה גם ב"פייסבוק"  |  362 הרוגים בשנת 2017, 4% פחות מאשר בשנת 2016  |  


             
_________
 






 








        
 
מה לעשות במקרים של אירועים חריגים ומסוכנים העלולים להתרחש בעת נהיגה ?
דף הבית >> ארכיוני האתר >> ארכיון (המשך 8) >> מה לעשות במקרים של אירועים חריגים ומסוכנים העלולים להתרחש בעת נהיגה ?
30-1-13
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מפרסמת סדרה של פעולות נהיגה הנדרשות במקרים של אירועים חריגים ומסוכנים שעלולים להתרחש בעת נהיגה.

 הספרות המקצועית מצביעה על כך שכ-  4%-8% מכלל תאונות הדרכים מתרחשות בשל כשלים מסוגים שונים בכלי הרכב.

חמשת הכשלים המרכזיים  הם: איבוד בלמים, האצה בלתי נשלטת, התפוצצות צמיג, תקר, דימום מנוע באמצע נסיעה.
 
 החלטת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לפרסום התקבלה, בין היתר, בעקבות התאונה החריגה של משפחת אטיאס, שהתרחשה בחודש מאי האחרון ושבה נהרגו שמונה מבני המשפחה. התאונה ארעה בעת שהמכונית, שבה נסעה משפחת אטיאס, האיצה ככל הנראה בכביש הכניסה לעיר טבריה מבלי שהנהג הצליח לבלום.

                          הרכב של משפ' אטיאס לאחר התאונה

הרשות הלאומית מפרסמת את הלקח שניתן ללמוד מהטרגדיה של משפחת אטיאס, שאינו תלוי בתוצאות הסופיות של החקירה, שעדיין לא ניתן לפרסם את מסקנותיה. הלקח החשוב ביותר מהאירוע הטראגי הוא שאין לשלול התרחשות של אירועים חריגים  כדוגמת האירוע שקרה בכביש הכניסה לטבריה.

איבוד שליטה על האצת הרכב גם כאשר הרגל אינה על דוושת המאיץ (הגז).
אירוע שכזה אכן חריג ביותר, אבל הוא יכול להתרחש כתוצאה מסיבות שונות: הן בשל שטיח או כל חפץ אחר שנופל לרצפת המכונית וחוסם את דוושת המאיץ והן בשל סיבות מכאניות. המטרה היא שאם חלילה יקרה בעתיד מצב דומה, מכל סיבה שהיא, ידע כל נהג כיצד להתמודד עם הבעיה בזמן אמת ולא להסתפק בחומר הנלמד למבחן העיוני.

מה ניתן מלעשות ?
להעביר את בורר ההילוכים למצב "ניוטרל", ובכך מתנתק הקשר בין המנוע לגלגלים. לאחר מכן ניתן לבלום את הרכב באמצעים הרגילים
 

הספרות המקצועית מצביעה על כך שכ-  4%-8% מכלל תאונות הדרכים מתרחשות בשל כשלים מסוגים שונים בכלי הרכב.
כשלים מרכזיים נוספים למעט איבוד הבלמים הם: האצה בלתי נשלטת, התפוצצות צמיג, תקר, דימום מנוע באמצע נסיעה.
חמשת מצבי החירום העיקריים הקשורים בתפעול כלי הרכב:

​איבוד בלמים:

איבוד בלמים הוא מצב בו בלמי כלי הרכב אינם מתפקדים כנדרש והנהג אינו מצליח להאט / לעצור את נסיעתו.
 
מה ניתן לעשות?
  1. לנסות להאט את כלי הרכב בעזרת תיבת ההילוכים – להוריד הילוך.
  2. להשתמש בעדינות בבלם היד (הנדברקס) – להרים אותו לאט.
  3. במידה ועדיין לא מצליחים להאט את כלי הרכב – למצוא נתיב מילוט במגמת עלייה או לנסות להאט את כלי הרכב באמצעות חיכוך בגדר הפרדה / בכלי רכב חונה.
  4. בכל מקרה יש לנסות לעצור את כלי הרכב בשול הדרך במקום בטוח, להדליק אורות חירום מהבהבים (HAZARD), ללבוש אפוד זוהר, לצאת מכלי הרכב במהירות, להציב משולש אזהרה, לעמוד בצד הימני של הדרך (עדיף מעבר לגדר ההפרדה במידה וקיימת) ולהתקשר למשטרה.
 
מה אין לעשות?
  1. לא להיכנס לפאניקה.
  2. לא ללחוץ על הבלמים בצורה רציפה לאורך זמן כי הדבר יגרום לחימום יתר של הבלמים ולשריפתם.
  3. לא ללחוץ על דוושת הגז.
האצה בלתי נשלטת של הרכב:

​האצה בלתי נשלטת של כלי הרכב מתרחשת עקב בעיה מכנית, לדוגמה: היתפסות דוושת הגז או עקב בעיה אלקטרונית (בעיה במחשב ניהול המנוע, מערכת בקרת השיוט וכו') . זהו מצב חרום בו הנהג עלול לאבד שליטה על כלי הרכב.

מה ניתן לעשות?

  1. להעביר את ידית ההילוכים לניוטרל.
  2. לבלום בצורה עדינה ולסירוגין כדי למנוע חימום יתר של הבלמים ושריפתם.
  3. במידה ולא מצליחים לבלום לנסות להשתמש בבלם היד (הנדברקס) / למצוא נתיב מילוט במגמת עלייה / ל לנסות להאט את כלי הרכב באמצעות חיכוך בגדר הפרדה / ברכב חונה.
  4. כשהרכב מגיע למצב עצירה – לדומם מנוע.
  5. בכל מקרה יש לנסות לעצור את כלי הרכב בשול הדרך במקום בטוח, להדליק אורות חירום מהבהבים (HAZARD), ללבוש אפוד זוהר, לצאת מכלי הרכב במהירות, להציב משולש אזהרה, לעמוד בצד הימני של הדרך (עדיף מעבר לגדר ההפרדה במידה וקיימת) ולהתקשר למשטרה.
התפוצצות צמיג:

​התפוצצות צמיג תוך כדי נסיעה מסוכנת ועלולה להוביל לאובדן השליטה על כלי הרכב. ישנן 2 סיבות מרכזיות להתפוצצות צמיג: צמיג ישן/ בלוי /יבש או/ו מכשול על פני הכביש.


מה ניתן לעשות?

  1. לאחוז היטב בהגה ולשמור את כיוון התנועה בקו ישר.
  2. להאט ככל הניתן בעזרת הבלמים ותיבת ההילוכים.
  3. בכל מקרה יש לנסות לעצור את כלי הרכב בשול הדרך במקום בטוח, להדליק אורות חירום מהבהבים (HAZARD), ללבוש אפוד זוהר, לצאת מכלי הרכב במהירות, להציב משולש אזהרה ולהחליף צמיג.
  4. לבדוק את כל צמיגי כלי הרכב ולהחליפם במידת הצורך.
תקר (פנצ'ר):

​פנצ'ר הוא נקר בגלגל. פנצ'ר מתרחש כאשר החלק הפנימי של הצמיג מתפוצץ או כאשר נוצר קרע בצמיג, כך שהאוויר הכלוא בגלגל משתחרר.
במקרה של פנצ'ר הנהג ירגיש בריחה של כלי הרכב לצדדים או ישמע רעשים לא רגילים.


מה ניתן לעשות?

  1. לאחוז היטב בהגה ולשמור את כיוון התנועה בקו ישר.
  2. להאט ככל הניתן בעזרת הבלמים ותיבת ההילוכים.
  3. בכל מקרה יש לנסות לעצור את כלי הרכב בשול הדרך במקום בטוח, להדליק אורות חירום מהבהבים (HAZARD), ללבוש אפוד זוהר, לצאת מכלי הרכב במהירות, להציב משולש אזהרה ולהחליף צמיג.
  4. עדיף לנסוע על הג'אנט של הגלגל (החישוק עליו מולבש הצמיג), גם במחיר הרס הצמיג, ולא לעצור על הכביש במידת האפשר.
  5. לבדוק את כל צמיגי כלי הרכב ולהחליפם במידת הצורך באופן תדיר.
דימום מנוע (לא רצוני) באמצע נסיעה:

​כלי רכב עלול להיכבות באמצע הנסיעה בשל מחסור בדלק או תקלה חשמלית / מכאנית.

מה ניתן לעשות?

  1. לנסות להשתלב ככל הניתן בימין הדרך, עם עדיפות לשול הדרך.
  2. להאט עד לעצירה מוחלטת בזהירות רבה.
  3. להדליק אורות חירום מהבהבים (HAZARD), ללבוש אפוד זוהר, לצאת מכלי הרכב במהירות, להציב משולש אזהרה, לעמוד בצד הימני של הדרך (עדיף מעבר לגדר ההפרדה במידה וקיימת) ולהתקשר למשטרה.
  4. במידה ודימום המנוע מתרחש באמצע הנתיב ואין אפשרות לעצור בימין הדרך או בשול הדרך – יש להדליק אורות חירום מהבהבים (HAZARD), ללבוש אפוד זוהר, לצאת מכלי הרכב במהירות, להציב משולש אזהרה, לעמוד בצד הימני של הדרך (עדיף מעבר לגדר ההפרדה במידה וקיימת) ולהתקשר למשטרה בדחיפות על מנת לדווח על נתיב נסיעה חסום.
מודעות להיבטים טכניים ברכב:

​על מנת למנוע, ככל הניתן, בעיות תפעוליות הקשורות בכלי הרכב, חשוב לזכור כי כלי הרכב הוא מכונה מורכבת הדורשת תחזוקה תמידית.


מה ניתן לעשות?

  1. יש לטפל בכלי הרכב על פי הוראות היצרן. במרבית הרכבים יש לעשות זאת אחת לשנה או מדי 15,000 ק"מ (המוקדם מבין השניים).
  2. חשוב לטפל בכלי הרכב במוסך מורשה.
  3. יש לבצע תחזוקה ע"י הנהג:
  • בדיקת לחץ אוויר בצמיגים אחת לשבועיים.
  • בדיקת המגבים והחלפתם במידת הצורך.
  • בדיקת מפלס הנוזלים בכלי הרכב (שמן מנוע, שמן גיר, מים במצנן ונוזלים הידראולים)
  • להיות קשובים לכלי הרכב – רחשים חריגים, צריכת דלק חריגה, הידלקות נוריות אזהרה ועוד.

 

 

 


 



 

 
 


להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



  חזור למעלה כל הזכויות שמורות לאיגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה   טל: 03-6390149   פקס: 03-6872214
 
לייבסיטי - בניית אתרים