סיוע למעסיקים באיוש קציני בטיחות  |  עלייה מדאיגה במספר ההרוגים בתאונות דרכים בשנת 2019. 5% יותר בהשוואה לשנת 2018  |  היכנסו גם לדף הפייסבוק של האיגוד  |  


             
_________
 










        
 
שיפור רמת הקשר והדווח מצד נהגי החברה לקצין הבטיחות
דף הבית >> ארכיוני האתר (המשך) >> ארכיון (המשך 21) >> שיפור רמת הקשר והדווח מצד נהגי החברה לקצין הבטיחות
10-2-20

מאת: שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות

שיפור רמת הקשר והדווח מצד הנהג לקצין הבטיחות 
 
במטרה למנוע מקרים בהם קציני בטיחות מעוכבים לחקירות ע"י המשטרה ו/או מוזמנים לשימוע בגין ליקויים שלא באשמתם בכלי רכב תחת פיקוחם, אני מוצא לנכון להעלות סוגיה זו של אי דווח על תקלות מצד נהגי חברה, תוצאותיה העגומות ודרכים לפתרונה. 

אבקש לשתף במסר חשוב זה שיכול לסייע לכל אחד מקציני הבטיחות .
מדובר בחומר למחשבה וחישוב מסלול מחדש בנושאים בהם מתגלים ליקויי בטיחות בעטיים קציני בטיחות מעוכבים לחקירות במשטרה תחת אזהרה ומוזמנים לשימוע.  
ההודעה מכוונת לכלל קציני הבטיחות ובעיקר לצעירים שבינינו.
 
ניתן להניח שכל קצין בטיחות שהוסמך מכיר את האחריות המוטלת עליו במסגרת עבודתו. אולם לא אחת אנו שומעים ו/או נחשפים להסתבכות של קצין בטיחות בלא עוול בכפו בזמן ביקורת שבה נמצאו כלי רכב עם ליקוי בטיחות והרכבים הורדו מהכביש .
(יש להדגיש - הכוונה ללקויים שאינם מעידים על הזנחה של קצין הבטיחות).  
אנו שומעים שקצין הבטיחות נחקר במשטרת ישראל תחת אזהרה ומעוכב לחקירה לא נעימה .
בדיווחים המגיעים אלי – נמסר למשל כי מדובר בשמשה קדמית סדוקה באוטובוס, או דליפת אויר, או כסא שבור וכדומה .
(אני לא מזכיר צמיגים היות  שאנו אמורים לבדוק אותם כבשיגרה, על פי התקנות).
תקלות אלו לעיתים אינן מטופלות, במידה מרובה כתוצאה מקשר לקוי בין הנהגים לקצין הבטיחות.

כל אחד מאיתנו אמור לעשות כל אשר ניתן על מנת לשפר את רמת הקשר והדווח מצד הנהג כלפינו. 

מניסיון ויידע שאני צברתי במסגרת עבודתי כקצין בטיחות, אני רוצה לשתף אתכם בדרכי לפיה תמיד דאגתי לשפר ולייעל תהליכים בשיתוף הנהלת החברה. בנוסף, קיים "נוהל רכב חברה", בו אני מכניס שיפורים והתאמות לאור השינויים המתרחשים מעת לעת ואלו מועברים כמובן לידיעת נהגי החברה.
 
דאגו להכין "נוהל רכב חברה" בו ירשמו כל הנושאים בהם הנכם מחייבים את הנהג לפעול ו/או לדווח על תקלות ברכב.

להזכירכם, בתקנות התעבורה קיימות הנחיות מפורשות החלות על כל
נהג. אני מצפה שהנהג ידע ויתחייב שבכל תקלה ובעיה ברכב הוא חייב להתקשר לקצין הבטיחות ולדווח לו על הבעיה /תקלה – לדוגמה: אם היה לו תקר והוא החליף גלגל עליו לדווח היכן תוקן הגלגל והאם ביצע חיזוק אומי גלגל, או אם הבחין בסדק בשמשה. אני מצפה שהנהג ידווח כך גם לגבי דליפת אוויר .

"נוהל רכב חברה" מסודר, ימנע התקלויות מיותרות עם גורמי אכיפה. כמו כן, שתפו את הנהלת החברה שלכם בקביעת נהלי עבודה של הנהגים. גבוי מצד ההנהלה יכול רק להועיל  ולתת משנה תוקף להוראותיכם.

בהזדמנות זו אני מבקש להזכיר כי קצין בטיחות אמור לבצע ביקורת אחת לחודש לאוטובוסים ו/או למשאיות במידה ויש לו פחות מ- 50 כלים.
 
לידיעתכם זו התקנה המחייבת כל נהג ועליו להיות מודע לדרישה זאת, קל וחומר כשהנהג עובד בחברה תחת פיקוח קצין בטיחות. אתם קציני הבטיחות אמורים להציף זאת בפניהם.

תקינות רכב - תקנה 306
רכב וכל החלקים, האביזרים והציוד המורכבים עליו או המותקנים בו יהיו בכל עת במצב תקין ובמצב שאין בו כדי  לגרום רעש, הפרעה, נזק או סכנה לנמצאים עליו, בתוכו או על ידו, לעוברי דרך או לרכוש.
 
במקרה ובעת ביצוע הבדיקה שלכם התגלה ליקוי המצריך תיקון , דאגו להוציא הזמנה או הודעה בכתב לנהג לביצוע התיקון .
 
חברים, ניתן להוריד נוהל רכב ולבצע בו התאמות ושינויים על פי בחירתכם. עשו זאת, שמרו על עצמכם. אל תגידו  לי זה לא יקרה !!

הכנסו לקישור המצורף להשלמת המידע והורדת נוהל רכב חברה : http://www.igudkb.co.il/nohalcavra.html
   
   ** לידיעתכם: במסקנות ועדת החקירה של התאונה בנשר נמצא שמנורת תקלת מנוע + מערכת בלמים דלקו – 830 פעם. בהחלט בעיה קשה של קצין הבטיחות, 
     
 
דוגמאות נוספות שכל קצין בטיחות צריך לאמץ :
בצה"ל יש תוכנית שלמה המעוגנת בפקודות להכשרת הנהג.
בתחילת ההכשרה הנהג לומד בצורה מקצועית ע"י קצין הרכב את נושא " זיהוי ודיווח של תקלות בטיחותיות ברכב"
הנהג יודע כבר בתחילת הדרך שהוא חייב לדווח על כל תקלה או אירוע בטיחותי ברכב בזמן הנסיעה וקצין הרכב חייב לבצע בקרה על הנסיעה בסיומה
ובדרך זו יבין האם ישנה תקלה בטיחותית ברכב וידאג לטפל בה.
אני ממליץ לכל קצב"ת לאמץ נוהל זה ולהחתים את הנהג על נוהל מחייב זה .
 
תקנה 13 לחוק הפיקוח על העבודה מסירת מידע והדרכת עובדים התשנ"ט 1999 מחייבת את העובד לדווח על כל סיכון תקלה שלא הייתה ידועה מקודם לממונה הישיר.
אפשר בנקל לאמץ אותה לנוהל קצב"ת וגם סעיף 202  איסור מעשה העלול לסכן.
והנה שני חוקים חשובים לנוהל. 
 
לסיכום: "נוהל רכב חברה" מסודר ושיתוף הנהלת החברה בקביעת נוהלים, יכולים לחזק באופן משמעותי את הקשר בין הנהגים לקצין הבטיחות שלהם ולהביא לדיווח על תקלות באופן יעיל  יותר וכך ימנעו אי נעימויות הנובעות מזימונים מיותרים ע"י רשויות האכיפה למינהן.
 
      
 
Bookmark and Share
Back שלח לחבר הדפס
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות: (צפה ב-  תגובות בעמוד זה)
Loading בטעינה...
 

   


  


 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



  חזור למעלה כל הזכויות שמורות לאיגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה   טל: 03-6390149   פקס: 03-6872214
 
לייבסיטי - בניית אתרים