סיוע למעסיקים באיוש קציני בטיחות  |  עלייה מדאיגה במספר ההרוגים בתאונות דרכים. 5% יותר הרוגים בתאונות דרכים בשנת 2019 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד  |  נוהל 14 (מידע תעבורתי על נהגים) כפי שהוא היום, הוא בעיקר עול ואינו עונה על הדרישות  |  משתדרגים - מעתה, איגוד קציני הבטיחות בתעבורה גם ב"פייסבוק"  |  362 הרוגים בשנת 2017, 4% פחות מאשר בשנת 2016  |  


             
_________
 










        
 
היסח דעת בנהיגה
דף הבית >> כתבות ומאמרים >> היסח דעת בנהיגה
1-5-16
תאונות מדור 4 על הייסח הדעת הנהיגה. 
 
הסמארטפון, האייפוד וה-GPS WAZE- האם הם אויבנו הסמוי?

מאת: שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות

 
 
על פי הדיווחים המתקבלים ממשטרת התנועה ההערכות נמסר ש- 25% מהתאונות נגרמות מהייסח הדעת כתוצאה מהתעסקות בטלפון הנייד בעת נהיגה .
בסקר לכישורי נהיגה נמצא שנהג סביר יכול לשלוט בחמש פעולות בעת נהיגה, כאשר עישון סיגריה למשל נחשב לפעולה. נהיגה מצריכה ריכוז ומחייבת את הנהג לבצע מספר פעולות בו בזמן כדי לתפעל את המכונית באופן בטוח תוך כדי שמירה על חוקי התנועה ותקנות התעבורה.
מי שכיום נוהג באמצעות ה-  WAZE ובאותה העת גם מדבר בטלפון ברכב רוב הסיכויים שהנהג אינו בריכוז מלא בנהיגה . רוב הסיכויים שלא יזכור את הדרך וזמן התגובה שלו יהיה ארוך מהמומצע . כך שהדבר מהווה בהחלט סכנה לנהג ולכל אחד על פי כישוריו ,סוג הרכב בו נוהג ומספר מסחי הדעת הקיימים בעת נהיגה .
יש משםט אחד שמלווה אותי בנושא : " אין נהג מסוכן יש נהג שלא מודע לסכנות "
 
מה אומר החוק –  להלן תקנה 21 ג'
למה הכוונה במונח "באופן בטוח"? על פי תקנת התעבורה 21 ג' (ראה מסגרת), חלה חובת זהירות על כל מי שמשתמש בדרך, החל בהולך רגל ורוכב אופניים וכלה בנהג אוטובוס ונהג משאית.
מהי חובת הזהירות? באופן כללי דורש מאיתנו החוק להיות זהירים כך שעינינו בעת נהיגה יסרקו את המרחב מלפנים, מהצדדים ומאחור. לשם כך עומדות לרשותנו מראות הצד והמראה הפנימית.
בשבריר שנייה שבו הנהג מסיר מבטו מהמרחב שלו עלולה להתרחש תאונה. חוסר תשומת לב עלול לגרום לקיצור המרחק מרכב אחר, לסטייה מנתיב או להורדה לא מכוונת של המהירות. התוצאה של אי הקפדה על תקנת חובת הזהירות הרשומה בפקודת התעבורה תהיה תאונה או כמעט תאונה.
למעשה תקנות התעבורה, שמעת לעת אנו מקבלים עדכונים על שינוי או תיקון בהן, הן אבן הדרך שכל נהג סביר אמור להכיר. עליו להבין את האחריות שמוטלת עליו כמי שמחזיק ברישיון נהיגה. תקנה 21 ג' משמעותית עד כדי כך, שכאשר מתרחשת תאונה ונהג מקבל זימון למשפט, כתב האישום בדרך יכלול  את תקנה הראשונה בסעיף האישום. אחריה מופיעות שאר העבירות שנעברו כגון שמירת מרחק, מהירות וכדומה.
 
אם כן מה קורה כאשר הנהג הסביר עייף, נוהג לאחר ששתה, ו/או שהוא אינו נהג סביר ושלוש פעולות בנהיגה הן מעל ומעבר ליכולתו?
אצל נהג כזה כל פעולה נוספת תגרום לו לחוסר שליטה על הרכב במקרה חירום. אתם מכירים נהגים כאלה? נהגים אלה מאבדים את העשתונות במצבי חירום, כאשר הם פחות דרוכים, וייתכן שהם עצבנים או כועסים ומצב רוחם משתקף באופן הנהיגה שלהם ממרחק. כמה נהגים כאלה נוהגים מסביבכם כל יום? אולי עשרות. האם כולנו מבינים שגם מנהגים אלה צריך להיזהר? למעשה החוק מחייבנו לכך. לנהגים כאלה לפעולה הרביעית בזמן נהיגה, התעסקות עם הטלפון ו/או עישון סיגריה למשל, תהיה השלכה על אופן הנהיגה ועל התנהגותם בעת חירום.
 
 
 
 
בשם הסמארטפון וחבריו
תיארתי את המצב בדרכים מבחינת הנהג, אבל אני רוצה להציג גם את תרומתם של הולכי הרגל. אשתף אתכם בהרהורי שנולדו עקב חוויה שחוויתי לאחרונה כאשר נסעתי לפגישה במתחם העסקים ברמת החייל בתל אביב. אזור זה כידוע הומה וסואן בכל שעות היום כמעט, מהבוקר כאשר מגיעים עובדים לעבודתם ועד צאתם מהעבודה, וכן בערבים כאשר נוהרים אליו בליינים.
הגעתי לרחוב ראול ולנברג לקראת השעה 10:00 והמתנתי לחנייה שתתפנה כחמש דקות. תוך כדי כך הבחנתי שלהולכי הרגל ההולכים על המדרכה ו/או בעת חציית כביש במעבר חצייה צמודים למכשרי הסמארטפון ואינם בוחנים את הדרך פשוט הם שקועים בסימוס ועיון במכשיר , או שיש להם אוזניות, והם חוצים את הכביש  והולכים על הכביש או על המדרכה ונראה שהם מנותקים מהסביבה. בתוך כך נשמעות צפירות של מכוניות או שרכב נעצר לפתע כי הולך רגל התפרץ לכביש או למעבר חצייה בלי שיצר קשר עין עם הנהג או בלי שווידא שהכביש פנוי. אני מבקש להוסיף לכך את רוכבי האופוניים החשמליים שגם אלה נמצאים באותו סטטוס, רק שהם רוכבים על אופוניים בכביש ו/או על המדרכה שבקרוב תהיה מחוץ לתחום . אבל כנסיתם למרחב בכביש וקיצורי הדרך שהם עושים תוך כדי עבירה על חוקי תנועה בסיסים מהוום סכנה חמורה לעצמם
מעצם המפגש עם כלי הרכב הן להולכי הרגל והן לבעלי המכוניות .
 
שימו לב: חובת הזהירות לפי תקנה 21 ג' חלה על כל הולך רגל ועל כל משתמשי הדרך. הולך הרגל חייב להיות זהיר ואסור לו לראות במעבר החצייה כמקום בטוח למרות החוקים והתקנות הזהירות מחייבת גם אותו . אסור להולך הרגל  לרדת לכביש אם הוא מבחין במכונית שמגיעה במהירות ויש חשש שהנהג לא יצליח לעצור את הרכב בבטחה, וכך גם כשהתנאים מכבידים, למשל כאשר הכביש רטוב, הראות לקויה או כאשר הולך הרגל יוצא מבין מכוניות חונות. חלק מאותם הולכי רגל גם הם מחזיקים ברישיון נהיגה, ולעתים הם רק יצאו מרכבם!
כל אלה הביאו אותי לחשוב על נהגים שתקנת התעבורה היא בעבורם המלצה בלבד ועל אותם אנשים הצמודים למכשירים שונים בהיותם הולכי רגל אך הופכים לנהגים כאשר הם נכנסים לרכבם. האם כנהגים הם שומרים על כללי הנהיגה והבטיחות? האם כולם נהגים סבירים שיכולים להתגבר על חמש פעולות בו בזמן בעת נהיגה, או שהם מרוכזים במסכי המולטימדיה למיניהם או מאזינים למוזיקה חזקה? חלקם מקבלים בוודאי מסרונים שמחייבים מענה מיידי. האם הכול נעשה תוך כדי נהיגה ברכב ושמירה על חוקי התנועה? האם זו היתה הכוונה בעת שנכתבה פקודת התעבורה? אני מגדיר את זאת כנהיגה בקלות ראש. אין פלא איפוא שסביבת הנהג ברכב המודרני הפכה לסביבה המסיחה את הדעת, והחברה משלמת עליה מחיר כבד בריבוי נפגעים בתאונות.
היום כמעט כל ילד, מגיל שש ומעלה , מציוד במכשיר סלולרי. האם ילדינו יגדלו להיות הולכי רגל ששומרים על חוקי התנועה? איזה מין דור של נהגים הם יהיו אולי יותר מנוסים או פחות לאחר שביגלו להם הרגלים אלה , אינני רוצה לחשוב על הולכי הרגל  מרכזי הערים. בשנים הקרובות  בעת שתשלוב הרכבת הקלה במרכזי הערים במרחב עם הולכי הרגל והכביש לצד כלי הרכב הדים לבאות קיימים כבר עכשיו: הרכבת הקלה בירושלים כבר פועלת, ואנו נוכחים לדעת שהציבור לא הפנים שרכבת לא יכולה לעצור, שמרחק העצירה שלה שונה מזה של רכב ושכל פגיעה, ולו הקלה ביותר, עלולה להיות קטלנית.
 
 
 
                 
 
 
לנצל את הטכנולוגיה לטובתנו ולהכיר את אבזרי הבטיחות ברכב .
אני פונה למפתחי הטכנולגיות:
חלק מהנהגים אינם יודעים שהטלפונים חייבים להיות יציבים ומוצמדים לשמשת הרכב ו/או מותקנים, כך שהמכשיר לא יוחזק ביד אחת בעת נהיגה. לשם כך עומדים לרשותנו מתקנים מתאימים המאושרים לשימוש על פי תקנות התעבורה.
ומילה למפתחי תוכנות הניווט: יש להגביל את התוכנה כך שכל עוד הרכב במצב נסיעה אי אפשר יהיה לתפעל את המכשיר באופן ידני אלה רק באמצעות דיבור, נוכל להיעזר בטכנולגיית הבלוטות' כדי לתקשר בין מכוניות או אנשים שנושאים טלפונים או מכשירים מסוג זה? האם נוכל להסתייע בחיווי שיזהיר מפני קרבה מסוכנת או באמצעי אחר שיסייע הן להולך הרגל והן לנהג ברכב למנוע את התאונה הבאה?
ברכב המודרני קיימות מערכות בטיחות אקטיביות חכמות שאמורת להגן עלינו בעת תאונה: כרית אוויר, מערכת ABS, מערכת ESP או מערכת VSM הקשורה להגה החשמלי. כמה מאיתנו מכירים את אופן הפעולה של מערכות אלה? כמה מאיתנו מודעים לחשיבותן של חגורות הבטיחות האינרטיות עם קדם מותחן במניעת פגיעה קטלנית? כמה מאיתנו מכוונים את משענת הראש לגובה סביר כדי למנוע פגיעה במפרקת בעת תאונה? כל אלה לא נעשים כמעט כי אף אחד לא מדגיש את חשיבותם לנהגים - לא בעת הכשרת הנהג החדש ולא בעת קבלת הרכב. אני גם לא בטוח שיש נהג שקרא את ספר הרכב והפנים את המלצות הבטיחות.
כחברה עלינו לייחס חשיבות רבה למידע זה כדי למצוא את הדרכים להעברת המסר לנהגים.
 מציע לבחון  להשמיע במכשירים אלה פקודות לנהג ולכל נוסע בעת כניסתם לרכב במשך חצי דקה: "נהג כוון מושב, משענת ראש, חגורת בטיחות, מראות צד, מראה פנימית, סע לשלום בזהירות ושמור על חוקי התנועה.  כיום יש טלפונים ברכב שמשמעים פקודות כמו סע בזהירות .
אני קורא לכל המפתחים למיניהם, החל ביצרני המכוניות, דרך מפתחי מכשירי הניווט ומפתחי הטלפונים, וכלה ביצרנים של אביזרים לרכב כגון לוח מקשים ואביזרי נוחות המוספים לרכב: התחילו לאמץ שפה בין לאומית לחיווי הקולי לשם הכרה בחשיבות מערכות אלה בעת נהיגה.
אינני מתכוון להמעיט בערכן של מערכות הניווט או הטלפון. כתבתי את הדברים כדי להציג זווית ראייה אחרת על האחריות שמכבידה על נהגי המכוניות בעידן החדש ועל הסכנות שאורבות להולכי הרגל. גם במשרד התחבורה יצטרכו לטעמי לחשוב על שינויים בפקודות התעבורה כדי להתאימן לעידן החדש.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
פרק שני: התנהגות בדרך
סימן א': כללי
חובתו של עובר דרך
תק' (מס' 3)
תש"ל-1970
21           (א) כל עובר דרך חייב להתנהג בזהירות.
               (ב) כל עובר דרך חייב להתנהג באופן שלא -
                              (1)יקפח זכותו של אדם להשתמש שימוש מלא באותה דרך;
                              (2) יגרום נזק לאדם או לרכוש ולא יתן מקום לגרום נזק כאמור;
                              (3) יפריע את התנועה ולא יעכבנה;
                              (4) יסכן חיי אדם.
               (ג) לא ינהג אדם רכב בקלות ראש או בלא זהירות, או ללא תשומת לב מספקת בהתחשב בכל הנסיבות ובין השאר בסוג הרכב, במטענו, בשיטת בלמיו ומצבם, באפשרות של עצירה נוחה ובטוחה והבחנה בתמרורים, באותות שוטרים, בתנועת עוברי דרך ובכל עצם הנמצא על פני הדרך או סמוך לה ובמצב הדרך.
Bookmark and Share
Back שלח לחבר הדפס
 

 

 
 


 



 

 
 


להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



  חזור למעלה כל הזכויות שמורות לאיגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה   טל: 03-6390149   פקס: 03-6872214
 
לייבסיטי - בניית אתרים