סיוע למעסיקים באיוש קציני בטיחות  |  עלייה מדאיגה במספר ההרוגים בתאונות דרכים. 5% יותר הרוגים בתאונות דרכים בשנת 2019 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד  |  362 הרוגים בשנת 2017, 4% פחות מאשר בשנת 2016  |  נוהל 14 (מידע תעבורתי על נהגים) כפי שהוא היום, הוא בעיקר עול ואינו עונה על הדרישות  |  משתדרגים - מעתה, איגוד קציני הבטיחות בתעבורה גם ב"פייסבוק"  |  


             
_________
 










        
 
אביזרים ואמצעים להגברת הבטיחות בשטח החניון, המפעל והמחסנים
דף הבית >> בטיחות בתעבורה >> אביזרים ואמצעים להגברת הבטיחות בשטח החניון, המפעל והמחסנים
3-7-13
במאמר זה סקרנו עבורך, הממונה על הבטיחות של כלי הרכב, מספר אביזרים ואמצעים אשר התקנתם במקומות המסוכנים תסייע לנהג ולמשתמשים בדרך לנהוג בביטחה ובכך תצמצם את הפוטנציאל לתאונות.
 
הגברת הבטיחות בשטח החניון, המפעל והמחסנים
חניון כלי רכב, דרכי גישה בתוך המפעל, שטחי ייצור ומחסנים הינם מקומות אשר מהירות נסיעת כלי רכב, מלגזות וכלים תפעוליים, נמוכה יחסית. למרות המהירות הנמוכה תאונות רבות מתרחשות, שכן שטחים אלו צפופים ובעלי שדה ראייה מוגבל. בנוסף, מרבית המשתמשים בשטחים אלו הם משתמשים קבועים אשר צוברים בטחון בדרכם, ולא אחת הם מופתעים ונגרמות תאונות בין כלי רכב או בין כלי הרכב למשתמשים בדרך. כמו כן תנועת מלגזות עלולה להיות מסוכנת במיוחד שכן למלגזות יכולת תמרון וזריזות בשילוב עם משקל רב הנזק, שהן עלולות לגרום למערכות מידוף, מכונות, או פגיעה בהולכי רגל עלולות להיות הרות אסון.
במאמר זה סקרנו עבורך, הממונה על הבטיחות של כלי הרכב, מספר אביזרים אשר התקנתם במקומות המסוכנים תסייע לנהג ולמשתמשים בדרך ובכך תצמצם את הפוטנציאל לתאונות.
תאונות רבות מתרחשות בעיקר בגלל חוסר תשומת לב של הנהג או של המשתמשים בדרך. ככל שמהירות הנסיעה גבוהה יותר כך בד"כ גם חומרת הפגיעה בהתאם. מטרתם העיקרית של אביזרי הבטיחות הינה בראשונה, לעזור לנהג להתמצא כמה שיותר טוב בשטח ולצמצם עד כמה שניתן את "ההפתעות" אשר עלולות להיקרות בדרכו.

          עמודים גמישים + שרשרת                            עמודי סימון ניידים + שרשרת

שיפור ההתמצאות בשטח
ישנם מספר אביזרים מומלצים לשימוש על מנת לעזור לנהג להתמצא בשטח ובכך למנוע תאונות מיותרות:
מראות פנורמיות – התקנת מראות פנורמיות בשטחים בהם שדה הראיה מצומצם בעיקר בסיבובים חדים ובצמתים תסייע לנהג ולהולך הרגל "לחזות" מה מתרחש מעבר לפינה ולפעול בהתאם בטרם תתרחש תאונה. יש לתת תשומת לב רבה לקוטר המראה, למיקום ההתקנה ולכיוון שלה, על מנת למקסם את היעילות שלה. ככל שהמראה גדולה יותר כך שדה הראיה רחב יותר וחדות התמונה טובה יותר.
עמודים גמישים ומפרידי נתיבים – חשוב ביותר לדאוג שכל משתמש בדרך יקפיד להישאר בנתיב המיועד לו כלומר שהולכי רגל ילכו על המדרכות או בנתיבים המסומנים להם, ושכלי רכב יישארו בנתיב המיועד להם, מבלי לחתוך ולקצר את הסיבוב או הצומת. שימוש בעמודים גמישים לסימון הדרך ייצור קו מכני (בשונה מסימון בצבע על פני הדרך) חד משמעי לכל המשתמשים בדרך ויסייע לנהג ולהולך הרגל לדעת בכל רגע נתון שהוא נמצא בדרך הנכונה. כמו כן שימוש במפרידי נתיבים גם הוא יסייע וייצור במקום שיותקן אי תנועה להפרדת שטחים ונתיבים.

הפחתת מהירות
לאחר שצומצם גורם ההפתעה וההתמצאות במרחב, יש לדאוג להפחתת מהירות כלי הרכב. המקומות המסוכנים ביותר הם בצמתים, ובכל מקום בו קיים סיכוי למפגש בין כלי רכב.
פסי האטה הם המוצר הפשוט והיעיל ביותר להפחתת מהירות. התקנה של פסי האטה במיקום נכון תגרום לנהג להאט את מהירות נסיעתו ובכך לצמצם את הסיכון לתאונה ולהקטין את חומרת הפגיעה. כמו כן קיימים דגמים שונים של פסי האטה, בהתאם לאיכות החומרים, עמידות בשחיקה ומשקל לאורך זמן ולמהירות הנסיעה המתבקשת. פסי האטה מפלסטיק הם המוצר המומלץ ביותר לשימוש שכן עמידותו בשחיקה ובמשקלים גבוהים (כולל מלגזות ומשאיות) היא הגבוהה ביותר. כמו כן מומלץ לבדוק מול המשווק את תקופת האחריות על המוצר. לחתך פס ההאטה (גובה, רוחב ורדיוס) חשיבות משמעותית ביותר, שכן ככל שפס ההאטה צר, גבוהה ורדיוס הפגיעה שלו חד יותר כך הוא מותאם למהירות נמוכה והרעדת הרכב תהיה אגרסיבית יותר. פס האטה רחב, נמוך ועם רדיוס פגיעה  גדול יותר ירעיד גם הוא את הרכב, אך באופן פחות אגרסיבי.

        פסי האטה מפלסטיק                           heavi duty    מעצורי חנייה/מפרידי תנועה                                                                                               + עמודי סימון

צמצום הפגיעה
בשלב זה כאשר גורם ההפתעה צומצם ומהירות כלי הרכב הופחתה, נשאר רק לנסות ולמנוע פגיעה במקרה שהכל משתבש ויוצא מכלל שליטה. בשולי כבישים בינעירוניים כידוע מוצבים מעקות בטיחות שמטרתם היא לספוג אנרגיה ולשמור על כלי הרכב והנוסעים בו מלהתנגש בעצמים דוממים או לסטות משולי הכביש אשר עלולים להיות מסוכנים ביותר, בעיקר במקרה בו השוליים הם תהום או שטח קשה להתנגשות. בשטחים תפעוליים כגון מפעלים, חניונים ומחסנים נהוג להציב עמודים קשיחים מברזל (לעיתים אף יוצקים בטון להגברת הקשיחות) לצורך שמירה על עמודי תמיכה של המבנה, מכונות, שבילי הולכי רגל, מדרכות ומערכות מידוף. לרוב ניתן לראות את העמודים האלה כשהם עקומים או את איש האחזקה של האתר מחליף אותם לעיתים תכופות ביותר שכן פגיעת כלי רכב או מלגזה תעקם אותם ותגרום להם נזק בלתי הפיך. במקרה הגרוע ביותר העמודים הקשיחים גם יתעקמו ולא יעשו את עבודתם ובכך עלולה להיגרם תאונה או קריסה של מערכת מידוף.
מערכת soft stop– פותחה בבלגיה ונועדה להחליף את ההגנות הקשיחות. המערכת בנויה מבסיס ברזל דמוי מפרק כדורי שמכיל ליבת גומי ואליו מחובר עמוד ברזל מאסיבי. סוד המערכת חבוי בבסיס שיודע לספוג פגיעה חזקה לבלום אותה עד זווית של 20 מעלות ולהיעצר. לאחר הפגיעה העמוד יחזור למצבו המקורי מבלי שיגרם לו נזק. תהליך זה של פגיעה איננו מוגבל ולמוצר אין בלאי בכלל! כמו כן קיימים 3 גדלים שונים של בסיסים וצינורות בהתאם למהירות ומשקל הכלים הנעים באתר. ככל שהתושבת והעמוד גדולים יותר כך יכולת העצירה שלהם מתאימה למהירות ומשקל רב יותר. בנוסף באמצעות מחברים ייעודיים ניתן לייצר כל צורה שהיא בהתאם לסוג ההגנה הנדרש כגון מעקות הולכה להולכי רגל או קונסטרוקציות להגנה על מערכות מידוף ומכונות. שימוש במערכתsoft stop גם ימזער את הפגיעה במפעיל הפוגע שכן העמוד יודע לספוג מכה עד זווית של 20 מעלות.

                                  בתמונות למעלה: עמודים סופגי אנרגיה דינמיים
                                  בתמונות למטה: תצורות התקנה שונות של עמודים דינמיים


למידע נוסף ומיפרטים טכניים של מערכות המגינים הדינמיים ואביזרי בטיחות נוספים שהוזכרו במאמר - לחץ כאן



 
 

 

 
 


 



 

 
 


להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



  חזור למעלה כל הזכויות שמורות לאיגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה   טל: 03-6390149   פקס: 03-6872214
 
לייבסיטי - בניית אתרים