14-10-10
סקר בטיחותי ארצי ברשת הכבישים הבינעירונים של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, חושף ממצאים בטיחותיים חמורים במצב הכבישים. כמו כן הסקר מציע המלצות הנדסיות לשיפורי הבטיחות בתשתית רשת הכביש הבינעירוני, הסקר נעשה בהנחייתו ובניהולו של מנהל אגף ההנדסה ברשות, אינג' הראל אמיר .
בסוף הכתבה טבלת המיקטעים המסוכנים בכבישים שהשתתפו בסקר.
כמידי שנה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים איתרה מוקדי סיכון ברשת הכבישים הבינעירונית וזאת על מנת שיטופלו במסגרת תוכנית מוקדי סיכון המתחדשת מידיי שנה.
מוקדי הסיכון בכל שנה נקבעים על ידיי צוות מיוחד שמורכב מנציג משרד התחבורה, נציג החברה הלאומית לדרכים, נציג משטרת ישראל ונציג הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שהוא אינג' הראל אמיר.
הסקר מבוסס על נתוני תאונות דרכים בכבישים הבינעירוניים, סוגי התאונות וחומרתן, כפי שנאספו מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
כידוע,הבדיקה נעשתה מתוקף סמכותה החוקי של הרשות עפ"י סעיף 7א' המחייב את הרשות "לקיים מערך בקרה על פעולתן של רשויות תמרור מקומיות בכל הנוגע ליישום הכללים וההנחיות שנתנה להם רשות התמרור המרכזית בעניין תכנון דרך,בטיחותה,אחזקתה,הסדרי התנועה ובטיחות התנועה בה".
לקראת שנת העבודה 2011, נבדקה כל רשת הכבישים הבינעירונית עפ"י מודל כלכלי הנדסי. על פי מודל זה, מצא הצוות ההנדסי 500 נקודות החשודות כמוקדי סיכון, בכל נקודה חשודה נערכו סיורים בכדי למצוא את הפתרון ההנדסי המתאים (אם ישנו שכזה) וניתנו המלצות בהתאם לפרמטרים שונים כגון נפח תנועה, גיאומטריה , סוג תאונות ועוד.
מתוך 500 המקומות שנסקרו נמצא כי ל-174 נקודות בהן קיים טיפול הנדסי היכול לשפר את מצב הבטיחות בהם.
174 נקודות אלו דורגו על פי מדד חומרה המשקף את דחיפות הטיפול באותה נקודה.
עבודה זו ארכה חמישה חודשים וממצאיה הועברו לטיפול הגורמים הרלוונטיים במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ובחברה הלאומית לדרכים (מע"צ).
יו"ר הרשות, אוריאל לין, מציין כי דו"ח זה נעשה במסגרת שיתוף הפעולה בין הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומשרד התחבורה. הדו"ח מציע תשתית מקצועית רצינית ומקיפה המבוססת על איסוף חומר במהלך חמש שנים. הממצאים מוגשים לשר התחבורה ולמנכ"ל משרד התחבורה עם המלצה שיוקם בדחיפות צוות מקצועי מצומצם בהשתתפות משרד התחבורה, הרשות הלאומית לדרכים והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כדי שעל בסיס הממצאים יקבע סדר העדיפות של שיפורים בתשתית הדרכים המתחייבים מהצורך לצמצם ככל האפשר את פגיעות המשתמשים בדרך."
המנכ"ל בפועל של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, דוד עוזר, הדגיש כי "הדו"ח מרכז עבודה מקיפה שנעשתה על ידיי צוות הרשות בחודשים האחרונים. המטרה הייתה לוודא האם קיימים פגמים הנדסיים ברשת הכבישים הבינעירונית המצריכים שיפור הנדסי,ממצאי הבדיקה הועברו לידיי הגורמים הרלוונטיים בתקווה שגופים אלו ימצאו לנכון לטפל בפניה זו באופן מיידי".
על מנת להתמקד במקומות המועדים להיות מוקדי סיכון נדרש מבט רב שנתי על כל רשת הכבישים במדינת ישראל , אי לכך אוחדו קבצי תאונות דרכים מפרסומים שונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ( כל שנה מפורסמים שני קבצי תאונות ,
יו"ש וקו ירוק ) .
בוצעה עבודת סינון לקובץ המאוחד בה סוננו הנקודות בהן מבוצעות או בוצעו עבודות תשתית או נקודות בהם יבוצעו פרויקטי פיתוח בטווח הקרוב ( מידע שהועבר ע"י החברה הלאומית לדרכים ) וסוננו נקודות בהן נפח התנועה גדול מאוד , מהסיבה כי ההסתברות לתאונה גדלה ככל שנפח התנועה בקטע/ צומת גדל וזאת ללא כל קשר לתשתית עצמה .
· כל קטע באורך של ק"מ אחד וכל צומת דורג עפ"י נתונים מוחלטים של מספר תאונות וכן עפ"י *מדד חומרת התאונות .
בניית רשימת נקודות לבדיקה לאחר סינון עפ"י קריטריונים של 10 ת"ד בשנים 07-09 ו/או מדד חומרה* גבוה של תאונות.
· קיום סיורים בכ-500 נקודות שאותרו כחשודות כמוקדי סיכון, בדיקת התשתית במקום תוך התייחסות לסוג התאונות בכל מקום. ומתן המלצות לשיפורים באם נמצאו
יש לציין כי ברגע שנמצאו קטעי דרך בהם נמצא מדד חומרה גבוה הם אוחדו לקטע ארוך אחד , מדד החומרה שניתן לכל הקטע הינו מדד החומרה הגבוה ביותר שניתן לקטע בן אחד ק"מ הנמצא בטווח .
* מדד חומרה- מדד אשר הינו סיכום מכפלות התאונות שאירעו בקטע או בצומת ,במשקל חומרתן.
משקלי תאונות עפ"י חומרה :
משקלי חומרת תאונה נקבעו באופן להלן :
· איתור סך התאונות לאורך 5 השנים האחרונות בדרכים בין עירוניות עפ"י חומרה
· חישוב עלות כל התאונות בכללותן וכן כל קבוצת חומרת תאונה בנפרד עפ"י עלויות ממוצעות .
· חישוב החלק היחסי של כל קבוצת חומרה מסה"כ העלות הכלכלית של כל החומרות
· נרמול המשקולות .
מתקבל שעלויות התאונות עפ"י חומרתן עומדות ביחס של:
· משקל תאונה קלה : 1
· משקל תאונה קשה: 3
· משקל תאונה קטלנית: 8
מדד זה של משקולות מתיישב הן כלכלית והן הנדסית וזאת מכיוון שידוע כי :
· חלקן היחסי של התאונות הקלות מסה"כ ת.ד הינו כ 80% .
· חלקן היחסי של התאונות הקשות מסה"כ ת.ד כ 15% .
· חלקן היחסי של התאונות הקטלניות מסה"כ ת.ד כ 5% .
טבלת הכבישים המסוכנים
מתחת לעמודה של: ק"מ, מצוין המיקום הבעייתי על הכביש
דרוג
|
כביש
|
שם הצומת
|
ק"מ
|
1
|
40
|
מחלף אלישמע
|
300.1
|
2
|
4
|
|
115-118
|
3
|
4
|
מחלף מסובים
|
112.8
|
4
|
2
|
|
39
|
5
|
444
|
|
39-42
|
6
|
75
|
|
28
|
7
|
90
|
|
316
|
8
|
44
|
|
28-37
|
9
|
70
|
|
70-77
|
10
|
1
|
|
49-54
|
11
|
446
|
|
3
|
12
|
55
|
צומת נווה ימין (מערב)
|
6
|
13
|
44
|
|
37-41
|
14
|
85
|
צומת כרמיאל
|
21.1
|
15
|
5614
|
|
1-5
|
16
|
90
|
|
345-347
|
17
|
75
|
צומת נצרת (דרום)
|
17.1
|
18
|
65
|
צומת גולני
|
70.5
|
19
|
85
|
|
16-19
|
20
|
805
|
|
19-21
|
21
|
4
|
|
92-97
|
22
|
4
|
צומת שמרת
|
234-234.5
|
23
|
89
|
צומת עין זיתים
|
48.6
|
24
|
437
|
|
10
|
25
|
806
|
|
6
|
26
|
79
|
|
21-26
|
27
|
65
|
|
20-23
|
28
|
574
|
|
17-19
|
29
|
89
|
יישוב צפת ש גני הדר
|
51.7
|
30
|
781
|
|
14
|
31
|
4
|
|
237
|
32
|
444
|
צומת חורשים
|
26.6
|
דרוג
|
כביש
|
שם הצומת
|
ק"מ
|
33
|
1
|
צומת מישור אדומים
|
77.5
|
34
|
44
|
|
1-3
|
35
|
60
|
|
68
|
36
|
65
|
|
31
|
37
|
784
|
צומת משגב
|
17.9
|
38
|
1
|
|
39-41
|
39
|
31
|
|
12
|
40
|
90
|
|
382
|
41
|
784
|
|
6-8
|
42
|
65
|
|
73-75
|
43
|
60
|
|
50
|
44
|
65
|
|
3
|
45
|
443
|
צומת שילת
|
14
|
46
|
65
|
כניסה לדברת ואלון תבור
|
51.9
|
47
|
60
|
|
141
|
48
|
90
|
כניסה לעמיעד
|
436.3
|
49
|
386
|
|
10
|
50
|
4
|
|
243
|
51
|
35
|
|
32
|
52
|
60
|
|
62
|
53
|
90
|
|
410-412
|
54
|
652
|
|
4
|
55
|
768
|
כניסה לטבריה עילית
|
9.6
|
56
|
73
|
צומת נהלל
|
0
|
57
|
8510
|
|
4
|
58
|
31
|
|
3
|
59
|
89
|
|
2
|
60
|
6513
|
|
1
|
61
|
4
|
|
180-183
|
62
|
5
|
|
14-16
|
63
|
444
|
|
14
|
64
|
4
|
צומת חפר
|
152.2
|
65
|
65
|
צומת מגידו
|
34.2
|
66
|
85
|
צומת כרמיאל מערב
|
19.2
|
דרוג
|
כביש
|
שם הצומת
|
ק"מ
|
67
|
2
|
|
63
|
68
|
4
|
כניסה לעין שרה
|
238.2
|
69
|
40
|
צומת שערייה (דרום)
|
288
|
70
|
232
|
|
67
|
71
|
38
|
צומת תל עזקה
|
11.9
|
72
|
60
|
כניסה לבלפוריה
|
212.2
|
73
|
89
|
|
22-24
|
74
|
375
|
|
20-22
|
75
|
553
|
|
6
|
76
|
5714
|
|
3-7
|
77
|
672
|
|
41
|
78
|
574
|
צומת מצר
|
14.9
|
79
|
65
|
כניסה למוצמוץ
|
29.1
|
80
|
6535
|
|
1
|
81
|
85
|
|
25-27
|
82
|
652
|
|
11
|
83
|
653
|
|
11
|
84
|
2
|
|
48
|
85
|
73
|
|
2
|
86
|
38
|
|
16
|
87
|
65
|
|
26
|
88
|
66
|
|
17
|
89
|
79
|
|
2-4
|
90
|
446
|
צומת בית אריה
|
28
|
91
|
768
|
צומת הזורעים
|
8.5
|
92
|
754
|
כולל צומת הכניסה למשהד
|
57
|
93
|
25
|
צומת ערערה בנגב
|
153.9
|
94
|
40
|
צומת עדנים
|
295.3
|
95
|
65
|
|
9
|
96
|
65
|
כניסה לבי"ח העמק (עפולה)
|
47.2
|
97
|
70
|
|
10
|
98
|
65
|
צומת
|
41.3
|
99
|
75
|
צומת
|
14.2
|
100
|
89
|
כניסה למעלות
|
18.2
|
101
|
40
|
צומת אחיסמך
|
272.1
|
דרוג
|
כביש
|
שם הצומת
|
ק"מ
|
102
|
574
|
|
8
|
103
|
4
|
|
134
|
104
|
60
|
|
120
|
105
|
65
|
צומת תבור
|
56.5
|
106
|
65
|
|
63
|
107
|
75
|
|
22
|
108
|
8677
|
|
3
|
109
|
4612
|
צומת בר אילן
|
0.6
|
110
|
5
|
|
8
|
111
|
38
|
צומת האלה
|
10
|
112
|
40
|
צומת סירקין
|
289.8
|
113
|
65
|
מחלף קיסריה
|
0
|
114
|
5504
|
|
2
|
115
|
40
|
|
280
|
116
|
75
|
צומת
|
17.4
|
117
|
71
|
|
29-31
|
118
|
780
|
|
2
|
119
|
25
|
צומת דימונה
|
142.4
|
120
|
35
|
|
19
|
121
|
70
|
|
12
|
122
|
85
|
|
20
|
123
|
91
|
|
18
|
124
|
395
|
|
12
|
125
|
8510
|
כניסה למשמר הים
|
0.3
|
126
|
9088
|
צומת קצרין צפון
|
2
|
127
|
3
|
|
234
|
128
|
60
|
|
14
|
129
|
79
|
|
6
|
130
|
85
|
|
29
|
131
|
90
|
|
403
|
132
|
557
|
צומת אבני חפץ
|
0
|
133
|
669
|
|
2
|
134
|
767
|
|
3
|
135
|
3412
|
|
1
|
דרוג
|
כביש
|
שם הצומת
|
ק"מ
|
136
|
60
|
צומת יזרעאל
|
203.3
|
137
|
65
|
צומת הסרגל
|
39.1
|
138
|
443
|
צומת בן שמן-מצבה
|
4.6
|
139
|
716
|
צומת נעורה
|
3.2
|
140
|
38
|
צומת לי און
|
7.7
|
141
|
40
|
|
256
|
142
|
60
|
|
56
|
143
|
65
|
צומת נחל צלמון (צפון)
|
83.6
|
144
|
77
|
צומת פורייה
|
75.8
|
145
|
375
|
|
1
|
146
|
40
|
צומת דבירה
|
205.8
|
147
|
40
|
כניסה לנחלים (צפון)
|
287.8
|
148
|
60
|
כניסה לשבי שומרון
|
158.9
|
149
|
65
|
|
69
|
150
|
71
|
|
35
|
151
|
85
|
|
43
|
152
|
367
|
צומת עציונה
|
0
|
153
|
505
|
|
48
|
154
|
652
|
|
2
|
155
|
886
|
|
41
|
156
|
60
|
כניסה לרחלים
|
133.5
|
157
|
90
|
צומת מחניים
|
443.5
|
158
|
444
|
צומת נחשונים
|
17.5
|
159
|
25
|
צומת גילת
|
198.7
|
160
|
70
|
צומת חסידים
|
44.9
|
161
|
70
|
צומת זבולון
|
46.3
|
162
|
89
|
צומת תפן
|
19.1
|
163
|
25
|
כניסה לדימונה
|
140.4
|
164
|
651
|
כניסה לאזור תעשייה צפון
|
6
|
165
|
784
|
צומת קורנית
|
13.9
|
166
|
90
|
צומת חוקוק
|
425.4
|
167
|
1
|
מחלף לטרון
|
33.6
|
168
|
4
|
צומת אור עקיבא
|
167.1
|
דרוג
|
כביש
|
שם הצומת
|
ק"מ
|
169
|
75
|
צומת נצרת (צפון)
|
11.9
|
170
|
75
|
כניסה לרמת ישי מערב
|
31
|
171
|
40
|
כניסה לישרש
|
268.7
|
172
|
483
|
כניסה לגבעת השלושה
|
1.4
|
173
|
722
|
כניסה לכפר יהושע
|
1.8
|
174
|
768
|
כניסה לבי"ח פורייה
|
4.6
|
נקודות שסוננו עקב פרויקטים המבוצעים /יבוצעו בטווח הקרוב עפ"י מידע מהחברה הלאומית לדרכים
שם צומת
|
כביש
|
ק"מ
|
סיבה
|
צומת הטייסים
|
40
|
283.4
|
מחלף בתיכנון
|
צומת אחיהוד
|
85
|
8.1
|
טופל בשנת 2009
|
צומת אבליים
|
70
|
54.4
|
טופל בשנת 2009
|
צומת יגור
|
70
|
43.1
|
מחלף בתיכנון
|
צומת המוביל
|
77
|
49.8
|
בפיתוח
|
צומת ג'ידידה
|
70
|
67.6
|
בפיתוח
|
צומת חטיבת הנגב
|
40
|
181.7
|
בפיתוח
|
מחלף פולג
|
2
|
38
|
בפיתוח
|
צומת שוקת
|
31
|
17
|
מתוכננת הרחבה לדומ"ס
|
צומת סומך
|
70
|
53
|
בפיתוח
|
צומת עדי
|
79
|
10.4
|
בפיתוח
|
צומת ישי
|
75
|
32
|
בפיתוח
|
צומת גדרה
|
40
|
253.7
|
מחלף בתיכנון
|
צומת שפרעם
|
79
|
9.9
|
ברשימת מו"ס 2009
|
צומת העמקים
|
70
|
39.2
|
טופל במסגרת מו"ס 2010
|
צומת רמת השופט
|
672
|
19.5
|
מוקד בתיכנון מאז 2008
|
כביש
|
|
טווח
|
|
כביש 31
|
|
18-32
|
מתוכננת הרחבה לדומ"ס
|