סיוע למעסיקים באיוש קציני בטיחות  |  298 הרוגים מתחילת השנה (1/1/17) בתאונות דרכים, נכון לתאריך 14/10/17  |  נוהל 14 (מידע תעבורתי על נהגים) כפי שהוא היום, הוא בעיקר עול ואינו עונה על הדרישות  |  משתדרגים - מעתה, איגוד קציני הבטיחות בתעבורה גם ב"פייסבוק"  |  


             
_________
 












 
174 כבישים ברחבי הארץ במצב בטיחותי רעוע ומסוכן
דף הבית >> ארכיוני האתר >> ארכיון חדשות >> 174 כבישים ברחבי הארץ במצב בטיחותי רעוע ומסוכן
14-10-10
סקר בטיחותי ארצי ברשת הכבישים הבינעירונים של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים,  חושף ממצאים בטיחותיים חמורים במצב הכבישים. כמו כן הסקר מציע המלצות הנדסיות לשיפורי הבטיחות בתשתית רשת הכביש הבינעירוני, הסקר נעשה בהנחייתו ובניהולו של מנהל אגף ההנדסה ברשות, אינג' הראל אמיר .

בסוף הכתבה טבלת המיקטעים המסוכנים בכבישים שהשתתפו בסקר.
 
כמידי שנה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים איתרה מוקדי סיכון ברשת הכבישים הבינעירונית וזאת על מנת שיטופלו במסגרת תוכנית מוקדי סיכון המתחדשת מידיי שנה.
מוקדי הסיכון בכל שנה נקבעים על ידיי צוות מיוחד שמורכב מנציג משרד התחבורה, נציג החברה הלאומית לדרכים, נציג משטרת ישראל ונציג הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שהוא אינג' הראל אמיר.
הסקר מבוסס על נתוני תאונות דרכים בכבישים הבינעירוניים, סוגי התאונות וחומרתן, כפי שנאספו מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
 
כידוע,הבדיקה נעשתה מתוקף סמכותה החוקי של הרשות עפ"י סעיף 7א' המחייב את הרשות "לקיים מערך בקרה על פעולתן של רשויות תמרור מקומיות בכל הנוגע ליישום הכללים וההנחיות שנתנה להם רשות התמרור המרכזית בעניין תכנון דרך,בטיחותה,אחזקתה,הסדרי התנועה ובטיחות התנועה בה".
 
לקראת שנת העבודה 2011, נבדקה כל רשת הכבישים הבינעירונית עפ"י מודל כלכלי הנדסי. על פי מודל זה, מצא הצוות ההנדסי 500 נקודות החשודות כמוקדי סיכון, בכל נקודה חשודה נערכו סיורים בכדי למצוא את הפתרון ההנדסי המתאים (אם ישנו שכזה) וניתנו המלצות בהתאם לפרמטרים שונים כגון נפח תנועה, גיאומטריה , סוג תאונות ועוד.
 
מתוך 500 המקומות שנסקרו נמצא כי ל-174 נקודות בהן קיים טיפול הנדסי היכול לשפר את מצב הבטיחות בהם.
 
174 נקודות אלו דורגו על פי מדד חומרה המשקף את דחיפות הטיפול באותה נקודה.
 
 עבודה זו ארכה חמישה חודשים וממצאיה הועברו לטיפול הגורמים הרלוונטיים במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ובחברה הלאומית לדרכים (מע"צ).
 
יו"ר הרשות, אוריאל לין, מציין כי דו"ח זה נעשה במסגרת שיתוף הפעולה בין הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומשרד התחבורה. הדו"ח מציע תשתית מקצועית רצינית ומקיפה המבוססת על איסוף חומר במהלך חמש שנים. הממצאים מוגשים לשר התחבורה ולמנכ"ל משרד התחבורה עם המלצה שיוקם בדחיפות צוות מקצועי מצומצם בהשתתפות משרד התחבורה, הרשות הלאומית לדרכים והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כדי שעל בסיס הממצאים יקבע סדר העדיפות של שיפורים בתשתית הדרכים המתחייבים מהצורך לצמצם ככל האפשר את פגיעות המשתמשים בדרך."
 
המנכ"ל בפועל של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, דוד עוזר, הדגיש כי "הדו"ח מרכז עבודה מקיפה שנעשתה על ידיי צוות הרשות בחודשים האחרונים. המטרה הייתה לוודא האם קיימים פגמים הנדסיים ברשת הכבישים הבינעירונית המצריכים שיפור הנדסי,ממצאי הבדיקה הועברו לידיי הגורמים הרלוונטיים בתקווה שגופים אלו ימצאו לנכון לטפל בפניה זו באופן מיידי".
 
על מנת להתמקד במקומות המועדים להיות מוקדי סיכון נדרש מבט רב שנתי על כל רשת הכבישים במדינת ישראל , אי לכך אוחדו קבצי תאונות דרכים מפרסומים שונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ( כל שנה מפורסמים שני קבצי תאונות ,
יו"ש וקו ירוק ) .
 בוצעה עבודת סינון לקובץ המאוחד בה סוננו הנקודות בהן מבוצעות או בוצעו עבודות תשתית או נקודות בהם יבוצעו פרויקטי פיתוח בטווח הקרוב ( מידע שהועבר ע"י החברה הלאומית לדרכים ) וסוננו נקודות בהן נפח התנועה גדול מאוד , מהסיבה כי ההסתברות לתאונה  גדלה ככל שנפח התנועה בקטע/ צומת גדל וזאת ללא כל קשר לתשתית עצמה .
·      כל קטע באורך של ק"מ אחד וכל צומת דורג עפ"י נתונים מוחלטים של מספר תאונות וכן עפ"י *מדד חומרת התאונות .
בניית רשימת נקודות לבדיקה לאחר סינון עפ"י קריטריונים של 10 ת"ד בשנים 07-09 ו/או מדד חומרה* גבוה של תאונות.
·     קיום סיורים בכ-500 נקודות שאותרו כחשודות כמוקדי סיכון, בדיקת התשתית במקום תוך התייחסות לסוג התאונות בכל מקום. ומתן המלצות לשיפורים באם נמצאו
 
יש לציין כי ברגע שנמצאו קטעי דרך בהם נמצא מדד חומרה גבוה הם אוחדו לקטע ארוך אחד , מדד החומרה שניתן לכל הקטע הינו מדד החומרה הגבוה ביותר שניתן לקטע בן אחד ק"מ הנמצא בטווח .
 
* מדד חומרה- מדד אשר הינו סיכום מכפלות התאונות שאירעו בקטע או בצומת ,במשקל חומרתן.
 
 משקלי תאונות עפ"י חומרה :
משקלי חומרת תאונה נקבעו באופן להלן :
·        איתור סך התאונות לאורך 5 השנים האחרונות בדרכים בין עירוניות עפ"י חומרה
·        חישוב עלות כל התאונות בכללותן וכן כל קבוצת חומרת תאונה בנפרד עפ"י עלויות ממוצעות .
·        חישוב החלק היחסי של כל קבוצת חומרה מסה"כ העלות הכלכלית של כל החומרות
·        נרמול המשקולות .
 
מתקבל שעלויות התאונות עפ"י חומרתן עומדות ביחס של:
·        משקל תאונה קלה :         1 
·        משקל תאונה קשה:          3
·        משקל תאונה קטלנית:     8  
 
 
מדד זה של משקולות מתיישב הן כלכלית והן הנדסית וזאת מכיוון שידוע כי :
 
·        חלקן היחסי של התאונות הקלות מסה"כ ת.ד הינו כ 80% .
·        חלקן היחסי של התאונות הקשות מסה"כ ת.ד כ 15% .
·        חלקן היחסי של התאונות הקטלניות מסה"כ ת.ד כ 5% .
 
טבלת הכבישים המסוכנים
מתחת לעמודה של: ק"מ, מצוין המיקום הבעייתי על הכביש
דרוג
כביש
שם הצומת
 
ק"מ
1
40
מחלף אלישמע
300.1
2
4
 
115-118
3
4
מחלף מסובים
112.8
4
2
 
39
5
444
 
39-42
6
75
 
28
7
90
 
316
8
44
 
28-37
9
70
 
70-77
10
1
 
49-54
11
446
 
3
12
55
צומת נווה ימין (מערב)
6
13
44
 
37-41
14
85
צומת כרמיאל
21.1
15
5614
 
1-5
16
90
 
345-347
17
75
צומת נצרת (דרום)
17.1
18
65
צומת גולני
70.5
19
85
 
16-19
20
805
 
19-21
21
4
 
92-97
22
4
צומת שמרת
234-234.5
23
89
צומת עין זיתים
48.6
24
437
 
10
25
806
 
6
26
79
 
21-26
27
65
 
20-23
28
574
 
17-19
29
89
יישוב צפת ש גני הדר
51.7
30
781
 
14
31
4
 
237
32
444
צומת חורשים
26.6
 
דרוג
כביש
 
שם הצומת
ק"מ
33
1
צומת מישור אדומים
77.5
34
44
 
1-3
35
60
 
68
36
65
 
31
37
784
צומת משגב
17.9
38
1
 
39-41
39
31
 
12
40
90
 
382
41
784
 
6-8
42
65
 
73-75
43
60
 
50
44
65
 
3
45
443
צומת שילת
14
46
65
כניסה לדברת ואלון תבור
51.9
47
60
 
141
48
90
כניסה לעמיעד
436.3
49
386
 
10
50
4
 
243
51
35
 
32
52
60
 
62
53
90
 
410-412
54
652
 
4
55
768
כניסה לטבריה עילית
9.6
56
73
צומת נהלל
0
57
8510
 
4
58
31
 
3
59
89
 
2
60
6513
 
1
61
4
 
180-183
62
5
 
14-16
63
444
 
14
64
4
צומת חפר
152.2
65
65
צומת מגידו
34.2
66
85
צומת כרמיאל מערב
19.2
 
דרוג
כביש
שם הצומת
ק"מ
67
2
 
63
68
4
כניסה לעין שרה
238.2
69
40
צומת שערייה (דרום)
288
70
232
 
67
71
38
צומת תל עזקה
11.9
72
60
כניסה לבלפוריה
212.2
73
89
 
22-24
74
375
 
20-22
75
553
 
6
76
5714
 
3-7
77
672
 
41
78
574
צומת מצר
14.9
79
65
כניסה למוצמוץ
29.1
80
6535
 
1
81
85
 
25-27
82
652
 
11
83
653
 
11
84
2
 
48
85
73
 
2
86
38
 
16
87
65
 
26
88
66
 
17
89
79
 
2-4
90
446
צומת בית אריה
28
91
768
צומת הזורעים
8.5
92
754
כולל צומת הכניסה למשהד
57
93
25
צומת ערערה בנגב
153.9
94
40
צומת עדנים
295.3
95
65
 
9
96
65
כניסה לבי"ח העמק (עפולה)
47.2
97
70
 
10
98
65
צומת
41.3
99
75
צומת
14.2
100
89
כניסה למעלות
18.2
101
40
צומת אחיסמך
272.1
 
 
דרוג
כביש
שם הצומת
ק"מ
102
574
 
8
103
4
 
134
104
60
 
120
105
65
צומת תבור
56.5
106
65
 
63
107
75
 
22
108
8677
 
3
109
4612
צומת בר אילן
0.6
110
5
 
8
111
38
צומת האלה
10
112
40
צומת סירקין
289.8
113
65
מחלף קיסריה
0
114
5504
 
2
115
40
 
280
116
75
צומת
17.4
117
71
 
29-31
118
780
 
2
119
25
צומת דימונה
142.4
120
35
 
19
121
70
 
12
122
85
 
20
123
91
 
18
124
395
 
12
125
8510
כניסה למשמר הים
0.3
126
9088
צומת קצרין צפון
2
127
3
 
234
128
60
 
14
129
79
 
6
130
85
 
29
131
90
 
403
132
557
צומת אבני חפץ
0
133
669
 
2
134
767
 
3
135
3412
 
1
 
 
דרוג
כביש
שם הצומת
 
ק"מ
136
60
צומת יזרעאל
203.3
137
65
צומת הסרגל
39.1
138
443
צומת בן שמן-מצבה
4.6
139
716
צומת נעורה
3.2
140
38
צומת לי און
7.7
141
40
 
256
142
60
 
56
143
65
צומת נחל צלמון (צפון)
83.6
144
77
צומת פורייה
75.8
145
375
 
1
146
40
צומת דבירה
205.8
147
40
כניסה לנחלים (צפון)
287.8
148
60
כניסה לשבי שומרון
158.9
149
65
 
69
150
71
 
35
151
85
 
43
152
367
צומת עציונה
0
153
505
 
48
154
652
 
2
155
886
 
41
156
60
כניסה לרחלים
133.5
157
90
צומת מחניים
443.5
158
444
צומת נחשונים
17.5
159
25
צומת גילת
198.7
160
70
צומת חסידים
44.9
161
70
צומת זבולון
46.3
162
89
צומת תפן
19.1
163
25
כניסה לדימונה
140.4
164
651
כניסה לאזור תעשייה צפון
6
165
784
צומת קורנית
13.9
166
90
צומת חוקוק
425.4
167
1
מחלף לטרון
33.6
168
4
צומת אור עקיבא
167.1
  
דרוג
כביש
שם הצומת
ק"מ
169
75
צומת נצרת (צפון)
11.9
170
75
כניסה לרמת ישי מערב
31
171
40
כניסה לישרש
268.7
172
483
כניסה לגבעת השלושה
1.4
173
722
כניסה לכפר יהושע
1.8
174
768
כניסה לבי"ח פורייה
4.6
 
 נקודות שסוננו עקב פרויקטים המבוצעים /יבוצעו בטווח הקרוב עפ"י מידע מהחברה הלאומית לדרכים
 
שם צומת
כביש
ק"מ
סיבה
צומת הטייסים
40
283.4
מחלף בתיכנון
 
צומת אחיהוד
85
8.1
טופל בשנת 2009
 
צומת אבליים
70
54.4
טופל בשנת 2009
 
צומת יגור
70
43.1
מחלף בתיכנון
 
צומת המוביל
77
49.8
בפיתוח
 
צומת ג'ידידה
70
67.6
בפיתוח
 
צומת חטיבת הנגב
40
181.7
בפיתוח
 
מחלף פולג
2
38
בפיתוח
 
צומת שוקת
31
17
מתוכננת הרחבה לדומ"ס
 
צומת סומך
70
53
בפיתוח
 
צומת עדי
79
10.4
בפיתוח
 
צומת ישי
75
32
בפיתוח
 
צומת גדרה
40
253.7
מחלף בתיכנון
 
צומת שפרעם
79
9.9
ברשימת מו"ס 2009
 
צומת העמקים
70
39.2
טופל במסגרת מו"ס 2010
 
צומת רמת השופט
672
19.5
מוקד בתיכנון מאז 2008
 
כביש
 
טווח
 
כביש 31
 
18-32
מתוכננת הרחבה לדומ"ס
 
 










להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


 



  חזור למעלה כל הזכויות שמורות לאיגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה   טל: 03-6390149   פקס: 03-6872214
 
לייבסיטי - בניית אתרים