איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

תרומת קציני הבטיחות, לא תסולא בפז

21-12-11
 בכנס האיגוד האחרון, סקר נצ"מ מאיר אור, ראש מח' תנועה ארצי את מצב התנועה בכבישי הארץ, איך נלחמת משטרת התנועה על מנת להפחית את מספר תאונות הדרכים  ושטח את מישנתו באשר לדרכים בהן יש לנקוט בכדי להלחם בנגע תאונות הדרכים.

תאונות הדרכים לדעתו של נצ"ב אור ולדעת רבים אחרים,  אינן זוכות לתשומת לב תקשורתית הולמת. כשחלילה יש הרוג  כתוצאה מפעולות טרור, מקבל הארוע כותרות בראש החדשות וכשמתרחשת תאונת דרכים עם הרוגים, בדרך כלל נדחקת הידיעה על כך לעמודים אחוריים  ומדווחת בקיצור נמרץ  אם בכלל. למרות שמאז קום המדינה יש יותר הרוגים על הכבישים מאשר הרוגים בכל מלחמות ישראל, אין הדבר מקבל בטוי הולם בתקשורת. הטרגדיות הנוראיות אינן מועברות לציבור ולכן הרוגי ת.ד. נתפסים כפחות חשובים  וממילא אינם זוכים להתייחסות הולמת בקרב הציבור. 

כידוע, משטרת התנועה ניזונה מתקציבים ממשלתיים אלא שהם מקוצצים חדשות לבקרים. כתוצאה מכך, קיים מחסור חמור בשוטרי תנועה ואיוש תפקידים בכירים במשטרת התנועה ולכן נפגעת האכיפה.לאור המצב הקיים, נדרשת חשיבה מקורית במציאת פתרונות המתבססים פחות על כח אדם ויותר על רעיונות מקוריים וטכנולוגיות חדשות החוסכות משאבי כ"א. המשטרה אינה יכולה להימצא בכל מקום ולכן מחשבה רבה מוקדשת למיקסום בהצבת שוטרים במקומות המועדים לפורענות. כך למשל, בסופי שבוע מתמקדת הממשטרה בהצבת שוטרים במרכזי בילוי של צעירים, בימים אחרים מוצבים שוטרים בכבישים מסוכנים המועדים לתאונות קשות וכך מנסים לתמרן בין אין סוף צרכים לבין מגבלות של כ"א ותקציבים. בנוסף, מוצבות מצלמות משוכללות ואמצעים טכנולוגים אחרים המסייעים באכיפה וחוסכים כ"א.

תרבות הנהיגה בישראל הינה קלוקלת ביותר. כך למשל, נהג המגיע מכביש צדדי ומנסה להשתלב בתנועה, אם לא יידחף בכוח, איש לא יתן לא להכנס ולהשתלב בתנועה. נהגים "חותכים"  מסלולים, רוכבי אופנועים וקטנועים נוהגים כאחוזי תזזית, יש חוסר סבלנות, צעקות וגידופים, אין התחשבות בזולת. כל אלו כמעט ואינם קיימים על כבישים באירופה וארה"ב. שם נוהגים בנחת תוך התחשבות האחד בשני.

נצ"מ אור מונה 3 סוגים של פתרונות לבעיית תאונות הדרכים.

פתרון לטווח ארוך – צריך לשנות את תרבות הנהיגה שלנו. הנהג הישראלי המצוי מתאפיין בהתנהגות אגרסיבית שיש לעוקרה מהשורש. הטיפול בכך צריך להיות בחינוך. חינוך של  מבוגרים ובעיקר צעירים, כבר החל מגיל בי"ס יסודי.

פתרון לטווח הבינוני – שינוי ושיפור בתשתיות. אין כמו תשתיות טובות כגון גדרות הפרדה בין מסלולים, מעקות בטיחות בצידי הכבישים וכו' במניעת תאונות.

פתרון לטווח הקצר – אכיפה מוגברת והחמרה בענישה לעברייני תנועה. פגיעה בכיסו של מי שביצע עבירת התנועה, או החרמה מינהלתית של רכב שביצע עבירה, אין כמוהם כגורם מרתיע בעבירות תנועה.

העומס בדרכים הולך ומחמיר. על מנת להתגבר על כך, צריך שתהיה  תחבורה ציבורית יעילה וטובה. אוטובוסים זריזים, רכבות מהירות  ורכבות תחתית זמינות. כל אלו הם האלטרנטיבה לעומס המתגבר בדרכים.

בהתייחסותו של נצ"מ אור לחתך הנפגעים בת.ד, ציין אור כי 30% מהנפגעים הינם הולכי רגל. עוד הוסיף אור כי מעורבותם של נהגי משאיות וקטנועים בת.ד. גדול בהרבה מחלקם היחסי בנשואה בכבישים. כמו כן, המגזר הלא יהודי אחראי לכ-40% מהתאונות הקטלניות המתרחשות בכבישים ומעורבותו רק הולכת ומתעצמת. נהגים צעירים מעורבים במספר גבוה של תאונות בסופי שבוע זאת עקב בעיית שיכרות ההולכת ומחמירה. 

לסיכום, משטרת התנועה עמוסה בעבודה ומוטלת עליה אחריות רבה במיגור תאונות הדרכים אך היא אינה יכולה לשאת לבדה בנטל. לשמחתינו, קיימות עמותות רבות המנסות לעזור במלחמה בתאונות הדרכים. לאמיתו של דבר,  על כל אחד מאיתנו מוטלת האחריות לתרום למיגור תאונות הדרכים. אם נגלה מעט יותר סובלנות והתחשבות בזולת כשאנו נוהגים, אם נציית יותר לחוקי התנועה,
אין ספק כי נצמצם במידה ניכרת את תאונות הדרכים.

כלי נגישות