סיוע למעסיקים באיוש קציני בטיחות  |  13ֵ% פחות הרוגים בתאונות דרכים בשנת 2018 בהשוואה ל-2017  |  362 הרוגים בשנת 2017, 4% פחות מאשר בשנת 2016  |  נוהל 14 (מידע תעבורתי על נהגים) כפי שהוא היום, הוא בעיקר עול ואינו עונה על הדרישות  |  משתדרגים - מעתה, איגוד קציני הבטיחות בתעבורה גם ב"פייסבוק"  |  


             
_________
 






 








        
 
שמירת מרחק - טיפים לכללי התנהגות
דף הבית >> כתבות ומאמרים >> שמירת מרחק - טיפים לכללי התנהגות
 שמירת מרחק – או: איך למנוע את התאונה הנפוצה והשכיחה ביותר במדינת ישראל
 
מאת: ראם סמואל חב' מסלולים
 
רב תאונות דרכים בישראל הן תאונות פנים – אחור, כלומר: תאונות הנובעות מאי שמירת מרחק.
לכאורה, אין בעיה, שמור מרחק נכון ותהיה מעורב בפחות תאונות.
למעשה אין זה פשוט כלל ועיקר משום שאת כללי שמירת המרחק המקובלים כולם מכירים ולמרות זאת  רובינו לא מבצעים את הכללים או לא מבצעים אותם נכון.
נתחיל מהשאלה: כמה מרחק עלי לשמור?
התשובה המקובלת – 2 שניות מהרכב שלפני,
איך שומרים מרחק? סופרים 21,22 מרגע שהרכב שלפני עבר עצם דומם כלשהו עד הגעת כל הרכב שלי לעצם הדומם שנבחר.
למעשה, ספירת 21-22 לוקחת פחות מ-2 שניות ומלבד זה, 2 שניות אינן תמיד הזמן הנכון שיוביל למרחק הנכון.  בנוסף, מה עם הרכב שמאחוריי?
הרבה תהיות, מעט פתרונות, בואו נעשה סדר.
שמירת מרחק נועדה לאפשר לנהג  העוקב להגיב במקרה חירום.
כלומר, אם הנהג שלפנים עוצר בפתאומיות, הנהג העוקב אמור להגיב בזמן כדי להימנע מלהתנגש בנהג שלפנים.
אלא שזמן תגובה הוא דבר המשתנה בהתאם למצבו הסובייקטיבי של הנהג. נהג מרוכז בכביש יגיב מהר בהרבה מנהג שמדבר בסלולארי או נהג ששתה מעט בירה (ועדיין מותר לנהיגה לפי התקן).
לכן נהג אחראי יתאים את המרחק שהוא שומר מהרכב לפניו למצבו האישי בכל רגע נתון.
אם, לדוגמה, הנהג מרוכז בדרך ושומר מרחק של  כ- 2 שניות (כ 56 מטרים ב 100 קמ"ש – לתשומת ליבכם) ולפתע מתחיל ילדו, היושב מאחור, לבכות ולהסב את תשומת ליבו אליו, עליו לשים לב כי המצב השתנה וכי הפניית תשומת הלב ליושבים מאחור תגדיל את זמן התגובה שלו ולכן עליו להגדיל את המרחק מהרכב שלפניו.
ברמת הביצוע: אם תשומת הלב מוסטת מהכביש, מכל סיבה שהיא, יש להרפות לרגע מדוושת הגז וכך להגדיל במעט את המרחק מהרכב שלפני.
עוד עניין הוא הטענה כי אם אשמור מרחק, יתמלא הרווח ביני למכונית שלפני מיד בנהג אחר שיידחף,
אז הנה המבחן האובייקטיבי – לא נכון!
איך אני יודע? ניסיתי, במשך חודשים ארוכים נסעתי כמעט כל יום כ 60 ק"מ לכיוון אחד ובסוף היום בחזרה, הקפדתי תמיד על מרחק נכון ומספר הפעמים בהם נדחפו נהגים לרווח ביני לרכב לפני היה זעום ביותר.
אלא מה, אם נכנס נהג לרווח זה, עלי לנקוט פעולה כדי לשמור מרחק שוב, והיא: לעזוב גז לכמה שניות ואז יחזור הרוח להיות כ-2 שניות. פעולה פשוטה.
אם דבר זה קרה לי 20 פעמים בנסיעה בת שעה, העלות בזמן היא 20x2=40 שניות.
כלומר: אני משלם מחיר של 40 שניות עבור הימנעות מהתאונה הנפוצה בישראל! וזאת במידה ונכנסו 20 נהגים (!!) לרווח שנוצר (דבר שאינו סביר).
העניין הוא כי מה שבאמת מונע מאיתנו להשאיר רווח ראוי הוא האגו, "למה שהוא ידחף? לא אתן לזה שאחריו להיכנס ולכן לא אשמור רווח" (וכך אגדיל את סיכויי להיות מעורב בתאונה...).
תאונה אחרת, מאותה קטגוריה, אף היא נפוצה מאוד היא ה"אחור" שלי עם "פנים" של זה שאחרי.. וגם לכך פתרון פשוט: יש לשמור מרחק גם מאחור. נכון, זה קשה למדי כיוון  שקשה מאוד להעריך את המרחק.
וקיימת גם הטענה: "למה שאני אשמור, שהוא ישמור..." אבל אם אני רוצה לקחת אחריות ולא להיות מעורב בתאונה, כדאי שאשמור מרחק, ולכך כלל פשוט למדי:
בנסיעה בעיר: עלי לראות במראה את פנסי הרכב שמאחורי, אם איני רואה אותם, כלומר: אני רואה את מכסה המנוע שלו או משהו גבוה יותר, סימן שהוא קרוב מדי.
בנסיעה בכביש בינעירוני: יש לראות במראה את הכביש ביני לבין הרכב שאחרי, אם איני יכול להבחין בכביש, סימן שהוא קרוב מדי.
אם הרכב שמאחורי קרוב מדי, לא יעזרו כל סימני המצוקה.  יש להאט כדי לתת לו לעבור, ואם גם זה אינו אפשרי (למשל בכביש דו נתיבי בו תנועה לשני הכיוונים וללא יכולת עקיפה) עלי לשמור כפול מרחק לפנים, כדי לאפשר גם לי זמן תגובה וגם לזה שמאחורי.
במקרה כזה, אם הרכב שלפני בולם בפתאומיות, אני יכול להאט את בלימתי  כי יש לי מרווח מספיק וכך מתאפשר לרכב העוקב להגיב ולא להיכנס בי מאחור.
לסיכום: שמירת רווח חיונית להימנעות מתאונה, בעיקר מתאונת "פנים – אחור", לכן יש לשמור רווח מתאים גם מלפנים וגם מאחור.
הפעולות הנדרשות פשוטות ויש רק להתאזר במעט סבלנות ואורך רוח וכך לחסוך הרבה מאוד עוגמת נפש.
 
סעו בזהירות,
 
 

 


 


 


 

 
 


להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



  חזור למעלה כל הזכויות שמורות לאיגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה   טל: 03-6390149   פקס: 03-6872214
 
לייבסיטי - בניית אתרים