סיוע למעסיקים באיוש קציני בטיחות  |  עלייה מדאיגה במספר ההרוגים בתאונות דרכים. 5% יותר הרוגים בתאונות דרכים בשנת 2019 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד  |  נוהל 14 (מידע תעבורתי על נהגים) כפי שהוא היום, הוא בעיקר עול ואינו עונה על הדרישות  |  משתדרגים - מעתה, איגוד קציני הבטיחות בתעבורה גם ב"פייסבוק"  |  362 הרוגים בשנת 2017, 4% פחות מאשר בשנת 2016  |  


             
_________
 








        
 
מדריך שימושי לנהיגת חורף
דף הבית >> כתבות ומאמרים >> מדריך שימושי לנהיגת חורף
מאת: איתי אלון מנכ"ל חב' אלטרנתיבי יוצרים תרבות נהיגה
פתח דבר
בגיל 17 וקצת, הייתי נהג די ותיק (כך לפחות חשבתי). ידעתי לקחת סיבובים בהחלקה קלה. הבנתי כבר משמעות של תת היגוי והיגוי יתר ועוד כמה מושגים בסיסיים. יום אחד ירד גשם ואני מגיע לסיבוב חד שהיה מוכר לי מאוד. סיבוב נחמד שהייתי לוקח אותו ב- 90 קמ"ש על גבול ההחלקה (כשהכביש היה פנוי). היה לי זמן לדון בנושא עם עצמי ואני זוכר את הדיון בדיוק רב " אם על יבש אני לוקח ב- 90 אז על רטוב ב- 70 " ... הלנצ'יה דלתה 83' האהובה שלי בדקה את יכולות הצמיגים והשילדה ותשובתה היתה חד משמעית - צלחת. מצאתי את עצמי נוסע ברוורס לכיוון גדר הבטיחות ומן הסתם הפוך לכיוון התנועה. אני לא זוכר את כל מה שעשיתי או לא עשיתי, אבל אני בטוח שרק המזל הוציא אותי מהמצב והלנ'ציה נעצרה במרחק של קונוס דקיק ממכונית חונה.

הסתבר לי שרטוב זה לא "קצת פחות אחיזה" אלא הרבה פחות אחיזה. ובכלל נהיגת חורף זה לא הדבר הפשוט בעולם. מאז למדתי רבות ואני מוצא עצמי מדריך כיצד יש לנהוג בחורף ואיך בעזרת דברים קטנים ניתן להימנע מנזקים גדולים. נתחיל עם עצות ידועות ונעבור לנקודות שלא תמיד נותנים את הדעת עליהן.

דברים חשובים ומסוכנים

על שלשה דברים הרכב עומד... על צמיגים, חריציהם ולחץ האוויר שלהם.
נכון... שמעתם את זה כבר מליון פעם...אבל מתי בדקתם את הצמיגים לאחרונה ?
צמיג איכותי ומתוחזק חשוב בקיץ ובחורף (גם בסתיו וגם באביב). כולנו יודעים זאת אבל רק חלקנו באמת בודקים. מה לעשות ש"שיטת האבטיח" המתבססת על בעיטה בדופן הצמיג לא ממש מדוייקת...
אז למען הסדר הטוב יש לבדוק את הצמיג. לוודא שאין בו נזקים, "נפיחויות" בדופן, עיוותים (נדיר יותר בשנים האחרונות) וכדומה.
תאריך היצור מוטבע על כל צמיג במספר בן 3 או 4 ספרות – שתי ספרות ראשונות הינן השבוע בשנה (1 עד 52) והספרה / שתיים הנוספות הינן לשנה (עד לשנת 99' הספרה ייצגה את השנה בעשירון ואילו החל משנת 2000 מייצגות שתי ספרות את השנה במאון). בכל מקרה, צמיג בן יותר משלש שנים מתחיל לאבד מתכונותיו הטובות גם אם נראה מושלם וללא כל פגם.
כמובן שיש לוודא שחריצי הצמיג סבירים (4 מ"מ לפחות), אחרת הם לא יוכלו לנקז את כמויות הנוזלים שעוברים בתוכם. כשהצמיג אינו יכול לנקז את כל המים שבין הצמיג לכביש נוצרת תופעת ריחוף.

ריחוף – מצב בעייתי מאוד בו נוצר ניתוק בין הכביש לצמיג, למעשה הצמיג מרחף על פני המים. לכל צמיג, אפילו חדש ומעולה, יש הספק מקסימלי של ניקוז נוזלים. מקסימום הספק הניקוז תלוי בצמיג, בעומק השלולית ובמהירות הנסיעה. ריחוף מוביל לחוסר שליטה רגעי ועלול להסתיים רע אם ישנם כוחות נוספים שפועלים על הרכב (בלימה, היגוי, האצה).
לפני מספר שנים בדקתי תאונת דרכים שהסתיימה בנזק בלבד בנסיבות ששמורות ליושב במרומים. המכונית הסתחררה 540 מעלות סביב עצמה בכביש החוף תוך שימוש בשני הנתיבים כשקצוות המכונית פוגעות קלות בגדרות הבטיחות משני צידי הדרך. הנהג לא כל כך הבין מה קרה לו ולמה כולם נוסעים הפוך ממנו... הסיבה לתאונה היתה התעלמות מכמות נכבדת של מים על הכביש בשילוב נסיעה במהירות של 80 עד 90 על גבול הריחוף. במצב כזה לא צריך לעשות הרבה כדי שהמכונית תסתחרר או תעוף מהכביש – מספיק קצת הגה או בלם אפילו ברכב המצוייד ב-
ABS. גם מערכות ESP עלולות לא לאבד משמעותית מיכולתן במצב של ריחוף בגלל הקושי שלהן ליצר פעולת בלימה אפקטיבית.
צמיגים רחבים יותר נמצאים בבעיית ריחוף גדולה מצמיגים צרים, לכן בצמיגים מודרניים רחבים תמצאו חריצים נכבדים לטיפול בניקוז המים.

מעבר שלוליות מהיר – לעיתים תוך כדי נסיעה מהירה תגלו שאתם עומדים לעבור בעוד שניה או שתיים שלולית. אין זמן לבלום וגם מסוכן כי הרכב מאחור יפגע בכם. אפשר לנסות להאיט קצת ובעדינות. החשוב מכל הוא לישר את ההגה ולתת למכונית לעבור את השלולית ללא כוחות צד (היגוי) וגם ללא בלימה או האצה, תוך כדי אחיזה חזקה בגלגל ההגה. יש לצפות לכך שהמכונית תיבלם יותר בצד אחד ותינטה לצד אחר עקב כמות לא אחידה של מים משני צדי הרכב, זה עשוי לגרום לסטייה מנתיב. בריחוף המהירות הינה הגורם הדומיננטי  (כמו בכל נושא הקשור לשליטה ברכב). והמסקנה: אם יש באפשרותכם להפחית מהירות לקראת מעבר שלולית או כמות גדולה של מים, טוב תעשו ומוקדם ככל שניתן (כל זמן שלא "יושבים לכם על הזנב").
"גשם ראשון"– גשם ראשון יכול ליצור רמת חיכוך נמוכה ביותר של הכביש, בדומה לחיכוך של בוץ ושמן. ישנן דרכים לזהות גשם ראשון במראה ובתחושה, אך הסממן העיקרי הוא פשוט תחילתו של גשם אחרי תקופת יובש ארוכה. חשוב לזכור שגשם ראשון נחשב ככזה גם אחרי מספר ימים יבשים. הבעיות העיקריות מופיעות בעיקר בדרכים עירוניות ובסביבת צמתים גם צביעה של הכביש ובעיקר מעברי חציה בשילוב של מים נותנים אפקט חלק. כדי להתמודד עם כך ניתן לנקוט מספר פעולות מניעה. ראשית להגדיל מרווחים ממכוניות אחרות, שנית להקטין מהירות ושלישית להגביר קשב ועל ידי כך להקטין את זמן התגובה. 
כל נהג חייב להרגיש בכל נסיעה את מצב האחיזה של הצמיגים. אך בלי לימוד ואימון מסודרים קשה להבין מה היא האחיזה ובלתי אפשרי להגיע לרמת מיומנות.
אנו מאמינים שהדרך הנכונה ללמוד את הדברים הינה בקורס נהיגה מתקדמת מעשי, באלטרנתיבי כמובן.

מעבר שלוליות עמוקות. אם אפשר להימנע – עדיף. לא נחמד לצאת מהמכונית לתוך חצי מטר או יותר של מים ולגלות שבפלאפון שוחים דגים. גם 4
X4 מגודל צריך לחשוב פעמיים ולבדוק היטב מהיכן בדיוק מושך פילטר האוויר שלו את החמצן הנחוץ. אם החלטת לעבור, עדיף להסתכל על אחרים עוברים, (תן להם לטבוע...) ולהחליט אם אפשר לעבור או לא.
עצה הרבה יותר טובה היא למצוא מקום להסתובב חזרה ולמצוא דרך חליפית. עצה נוספת, ממדריך שטבע כבר (הוא פיתח רגישות למים גבוהים), היא לא להחנות את המכונית במקום מועד להצפה.
מצב אחר שעדיף בו להסתובב ולחזור אחורה הוא כשיש שלג וקרח. עדיף להשאר בבית או ללכת לישון אצל חברים. אין כמעט אפשרות לנהוג בשלג וקרח ללא אמצעים מיוחדים ומיומנות גבוהה. זוהי הרפתקאה שעתידה להסתיים בנזקים ואולי אף גרוע יותר.

הגדלת מעטפת הבטיחות
על שמירת זמן מהתנועה לפנים כבר דובר רבות (ולא ממש עזר אם לשפוט המרווח של חלקיקי השניה שרוב הנהגים משאירים לפניהם). נושא שמקבל דגש בימים של כביש חלק הינו:
שמירת מרחק אחורה.
שאלו את עצמכם: האם אתם בודקים את התנועה מאחור לפני כל שינוי, בלימה או האטה? האם אתם יודעים כל הזמן מה נמצא מאחוריכם? האם הבלימה שלכם לוקחת בחשבון את הבלימה של הטור מאחוריכם? האם אתם מחפשים "נתיב מילוט" בכל שלב בנהיגה?
כשבודקים את המצב בכביש – לרוב התשובות שליליות.
הגדלת מעטפת הבטיחות סביב המכונית הנה דרך להתמודד עם מגבלות החורף ונהגים אחרים שאינם חפים מטעויות.
כמה דברים קטנים לסיום, שאולי לא חשבתם עליהם
כניסה חפוזה למכונית. במצב של גשם זלעפות אנשים נכנסים במהירות למכונית, המעיל רטוב ודביק וכל מה שרוצים זה לצאת מהחניה ולמהר הביתה. אז ברור שאי אפשר לשלוט במכונית כשלבושים כמו דוב קוטב שחזר מצלילה מתחת לקרח, ולכן יש להוריד את המעיל. אבל מה עושים עם הנעליים הרטובות – כמה פעמים קרה לכם שהרגל החליקה על הדושה בגלל סוליות רטובות. נשמע פלצני, אבל למה לא לנגב את הסוליות בעזרת סמרטוט שיהיה מונח מתחת לכסא או במקום אחר מסודר שלא יתגלגל ברכב. לציבור הנועלות נעלי עקב – הן אף פעם לא מומלצות לנהיגה, ובחורף שבעתיים.
יציאה חפוזה מן הרכב. כשיורד גשם ואנו רוצים לצאת מהמכונית – כדאי מאוד להשקיע עוד שניה שתיים בבדיקת שדה ראיה מאחורינו ומצדדנו. אפשר גם להפעיל את שרירי הצואר. כל זאת על מנת שלא נפתח דלת על הולך רגל או לרוכב דו גלגלי. לא מזמן תיחקרתי תאונה מטופשת של פתיחת דלת נהג שנגמרה בהתעופפות של רוכב אופניים וכמה עצמות שבורות. במקרה ההוא, קצת יותר תכנון של פתיחת הדלת וקצת יותר חוכמת כביש של הרוכב היו מונעים את המפגש המכאיב עם הדלת והאספלט.
הפעלת מגבים מוקדמת. הפעלת המגבים או העלאת המהירות שלהם למקסימלית לקראת מעבר שלולית או שהתנועה ממול עומדת לעבור בשלולית גדולה. כל נהג מכיר את הרגע שבו נוסעים בלי לראות כלום עד שהמגבים מצליחים לנגב את המים.

אחרית דבר
מאז ה"צלחת" הראשונה בגיל 17 היו עוד פספוסים. הם כולם התרחשו בסביבה סטרילית שנועדה לכך (מגרשי הדרכה ומסלולי מרוצים). הכביש הוא לא מגרש אימונים ובטח לא מסלול. אם הצורך להתנסות חשוב לכם מספיק (הוא חשוב לכולם), כדאי שתקדימו תרופה למכה ותעברו הדרכה מסודרת לנהיגה נכונה.
 

 


 



 

 
 


להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



  חזור למעלה כל הזכויות שמורות לאיגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה   טל: 03-6390149   פקס: 03-6872214
 
לייבסיטי - בניית אתרים