איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

סיכום פאנל השתלמויות 22-3-10

  תקציר הפאנל מתוך כנס קציני הבטיחות ביום 22/03/10
רשם: עודד שאולוף
ביום ההשתלמות האחרון לקציני בטיחות בתעבורה- כונס פאנל מקצועי מקרב קציני הבטיחות בסקטורים השונים, שדן בסוגיות מתחומי הרכב : שינוע חומרים, ליסינג והיסעים.
מנחה: מר נועם קום
מטענים והובלה: מר רפי אברג'ל משאיות קלות/ליסינג: מר משה אוהב שלום
היסעים: מר אורי בנג'אן מר נועם קום סקר את שוק הרכב במגוון תחומיו. כמו כן הדגיש את דברי מנכ"ל משרד התחבורה מר יעקב גנות אשר נאם בכנס והתריע על עליה של 18% בתאונות הדרכים מתחילת השנה בהשוואה לשנה שעברה ועל כך שצריך לעשות כל מאמץ לשמר את ההישגים משנה שעברה.
הוזכרה התאונה המחרידה לפני כחודש בכביש הערבה ואת הפקק של המדינה מכוון צפון בכניסה לתל- אביב בעקבות תאונה נוספת.
כמו כן, התייחס לפיילוט שנערך ע"י משרד התחבורה האוסר תנועת משאיות בשעות הבוקר מכוון תל אביב לכוון י-ם בקטע משער הגיא- פיילוט אשר הוכיח את עצמו והוביל לירידה הן במספר התאונות והן בעומס התנועה של שעות הבוקר.
משרד התחבורה בוחן האפשרות לאסור נסיעת משאיות בשעות היום.
הומלץ לאיגוד לצאת בקריאה ולעודד חגירת חגורות בטיחות באוטובוסים אשר יפחית את מספר הנפגעים בצורה משמעותית. עוד התייחס נועם למיסוי הירוק ולמעבר לשווי השימוש הליניארי אשר גרם להתייקרות המכוניות בעקבות ביטול קבוצות המחיר וגם להתייקרות מס שווי השימוש לבעלי הרכב הצמוד. לדעתו רפורמה זו עלולה לגרום בעתיד שרכבים יוחזרו לחברות הליסינג ותשקל קניה עצמית.
באם תהליך זה יתממש, יש סכנה כי הרכבים שבידי העובדים יגרעו ממעגל הפיקוח – צעד אשר יגרום להפחתה בבטיחות.
יש לציין כי גם לגבי המכוניות ההיברידיות שאף על פי שיש הטבה בשווי שימוש עדיין הרכבים יקרים יחסית.
פאנל – שאלות ותשובות :
  1) תבקשה התייחסותו המקצועית של מר רפי אברגי'ל לעובדה כי משאיות מעורבות בתאונות מחרידות בתקופה האחרונה.
לדברי רפי אשר עובד כ-18 שנה במפעלי תובלה ועפ"י נסיונו מניתוח תאונות של העבר וההווה לדעתו יש לטפל בראש ובראשונה בגורם האנושי.
החוכמה לזהות את הסימפטומים הקיימים, להעביר כנסים מקצועיים +הדרכות 3-4 פעמים בשנה עם התמקדות בגורם האנושי . מפעלי תובלה אף דאג באופן עצמאי לתחנות רענון בדרך לאילת עם חלוקת איגרת לנהגים.
2) התבקשה התייחסותו של מר משה אוהב שלום לנושא תחלופת הנהגים, הדוחו"ת וההתמודדות עם נושא תאונות הדרכים.
לדברי משה- בחברה בה הוא מועסק כקצין בטיחות מדריכים את הנהגים 3-4 פעמים בשנה תוך דגש על החידושים בתקנות התעבורה והתמקדות באיסור נהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול . בנוסף, ישנה התייחסות כבדת משקל לנוהל 6 : נהג שיש כנגדו 4 תלונות מוזמן לבירור . כל נהג שגורם נזק עובר הדרכת נהיגה. קליטת נהג נעשית רק לאחר שעבר בדיקת כוח אדם , מבחן עיוני ומבחן מעשי ולאור העובדה כי חל איסור לבקש מהנהג גיליון הרשעות – מחויב העובד לרשום בטופס מיוחד את מספר העבירות שצבר. לנהג בעל מספר רב של עבירות תנועה ימליץ קצין הבטיחות שלא להעסיקו כנהג.
לגבי הסבת דוחות- הנהג, עם קבלתו לעבודה- חותם על תצהיר המאפשר להסב דו"ח על שמו במידה והוכח כי הוא זה שעבר את העבירה. משה ממליץ שיהיה טופס תצהיר ייחודי לכל ק. הבטיחות וזאת מכוון שהיה לו בעיות עם נהג שלא הודה בעבירה שעבר (יצויין כי באתר האיגוד דוחו"ת).
בהתיחסותו לתקנה 168 אומר מר משה כי בחברתו עובדים אך ורק עפ"י התקנה ויש הוראה מפורשת לנהג שרואה כי עומד לחרוג משעות העבודה והמנוחה להתריע מבעוד מועד והחברה מוציאה עבורו נהג מחליף (באמצעות מונית).
3) כמי שחברתו מסיעה את מסת הנוסעים הגדולה במדינה- מבקש נועם ממר אורי בנג'אן את התייחסותו לעובדה שהאוטובוסים מעורבים פי 15 בתאונות הדרכים.
מר אורי מבקש להדגיש בתחילת דבריו את מטרת וועדת ההיסעים שהוקמה באיגוד על מנת לקדם נושאים אשר יחזקו את מעמדו של קצין הבטיחות ולמצוא פתרונות לבעיות היום יום של
ק. הבטיחות העוסקים בתחום ההיסעים. מר אורי הודיע כי הוועדה בשיתוף גף קציני הבטיחות מתכוונת לקיים כנסים מקצועיים לק. הבטיחות בתחום ההיסעים תחילה.
עוד התייחס מר אורי לתקנה 168 וליישומה ב'אגד' כאשר לכל נהג יש כרטיס אישי חכם וללא הכרטיס לא ניתן להניע את האוטובוס. הכרטיס אמור לזהות נהגים שמקפידים על הפסקה של 7 שעות לפחות בכל יום עבודה . כמו כן לטענתו המערכת ננעלת לאחר 12 שעות.. כל נהג אשר חורג מיישום תקנה זו מוזמן לברור משמעתי .
אורי הדגיש את החשיבות לאפשר לקציני הבטיחות לקבל את גיליון ההרשעות.
4) אורי נשאל לגבי חובת הנהגים להיכנס למפרצים.
תשובתו היא כי אין ספק שיש חובה על נהג האוטובוס להיכנס למפרצים אבל יחד עם זאת חשוב מאוד לבקש מכלל הנהגים לאפשר להם להשתלב חזרה בתנועה,
5) האם אפשר לקבל את הפרשנות האמיתית והחד משמעית של תקנה 168?
מר ג'קי לוי מנהל גף קציני הבטיחות ענה כי במשך שנים מנסים להתאים את התקנה לצורכי השעה ולצערו עד היום אין בפיו בשורות טובות . מר ג'קי ממליץ לכל ק.בטיחות אשר בחברתו יש חריגה מהתקנה לעדכן את הגף, שאם לא כן ישא באחריות בשעת מבחן.

כלי נגישות