סיוע למעסיקים באיוש קציני בטיחות  |  עלייה מדאיגה במספר ההרוגים בתאונות דרכים. 5% יותר הרוגים בתאונות דרכים בשנת 2019 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד  |  נוהל 14 (מידע תעבורתי על נהגים) כפי שהוא היום, הוא בעיקר עול ואינו עונה על הדרישות  |  משתדרגים - מעתה, איגוד קציני הבטיחות בתעבורה גם ב"פייסבוק"  |  362 הרוגים בשנת 2017, 4% פחות מאשר בשנת 2016  |  


             
_________
 










        
 
מתאוריה למעשה - יום הדרכה והתנסות של נהיגה על מסלול, השני בסידרה, התקיים היום (15/2/12) לחברי האיגוד
דף הבית >> ארכיוני האתר >> ארכיון (המשך 3) >> מתאוריה למעשה - יום הדרכה והתנסות של נהיגה על מסלול, השני בסידרה, התקיים היום (15/2/12) לחברי האיגוד
15-2-12
לאחר שרבים מחברי האיגוד השתתפו כבר בלא מעט ימי עיון על מערכות בטיחות ברכב המודרני, הנה אירגנה עתה ועדת ההדרכה בראשותו של שמעון סודאי חבר הנהלת האיגוד, ימי הדרכה של נהיגה מעשית והתנסות  במערכות אלו.

ימי עיון בנושא מערכות בטיחות הינם ערך חשוב בהבנה ולמידה על איך עובדות מערכות הבטיחות אך התנסות מעשית בשטח היא הכרחית על מנת לקבל את התחושה של איך קורים הדברים בפועל.

תאוריה בלבד כמוה כצפיה של משחק גמר בכדורגל בטלוויזיה לעומת הצפיה בו במגרש. מול הטלוויזיה אמנם רואים טוב ומבינים את המשחק, אבל חסרה החוויה של האווירה שבמיגרש, לא חשים ברעד המושבים וה"חשמל" שבאוויר.

מעבר לעצם ההנאה שבהתנסות, חוו המשתתפים את המשמעות המעשית של שימוש במערכות הבטיחות של הרכבים בנהיגה בכביש.

יום ההדרכה בחסות חב' מסלולים המתמחה בהדרכות של נהיגה נכונה ובטוחה, היה שילוב של הסברים עיוניים ובעיקר התנסות "חיה" על מסלול ההדרכה, בנהיגה בתנאיי מצבי חרום שונים מגוונים.

המערכות שהודגמו היו בעיקר מערכות לבלימת חירום ( A.B.S.), בקרת יציבות (E.S.P.) ובקרת משיכה (A.S.R.).

בנוסף, הדגימה חב' טרפילוג מערכת למעקב וניתוח נתוני נהיגה ומיומניות טכניות של נהגים. 

כל אחד מהמשתתפים נהג על שתי מכוניות שונות והתנסה בהפעלת כל אחת מהמערכות הבטיחות. פעם אחת בנהיגה רגילה ופעם שניה בנהיגה במצבי לחץ. הנהיגה הייתה על מסלול מיוחד של חב' מסלולים ליד כוכב יאיר ולוותה ע"י מדריכים מוסמכים ומנוסים שחלקם היו אף בעברם נהגי מירוצים.

פיענוח נתוני נהיגה בעמדת טרפילוג
כאמור, בנוסף להתנסות במערכות הבטיחות, הציגה טראפילוג  מערכת לאיסוף נתוני נהיגה. מערכת זו אוספת נתוני נהיגה מכליי הרכב ומרכזת אותם אצל קצין הבטיחות. קצין הבטיחות יודע בעזרתה אם הנהג מבצע פעולות בזבזניות כגון האצות רבות, שימוש
 מוגזם במעצורים וכו', או אם הוא עובר את המהירות המותרת ועוד פרמטרים רבים אחרים הניתנים לבדיקה וכך הוא יכול לקרוא את הנהג לסדר ולהעיר לו על נהיגתו הבזבזנית או חוסר הזהירות בה הוא נוהג.

לדברי אנשי טרפילוג המערכת שלהם יכולה להביא לחיסכון של עד כ-14% בצריכת דלק, הפחתה ניכרת בתאונות, הארכת חיי הצמיגים, הבלמים ותיבות ההילוכים והפחתה בהוצאות התפעול השוטפות של כליי הרכב.

לחלק ניכר מקציני הבטיחות זו הייתה התנסות ראשונה והדעה הרווחת בתום ההדרכה הייתה: וואו, לא כך תארתי לעצמי עד כדי כך את העוצמה בתחושת ההתנסות. 

אכן, אין כמו התנסות בדבר האמיתי, עד שאינך חש על בשרך את משמעות הפעלת מערכות הבטיחות במצבי חירום, כאילו שאינך יודע דבר. לא לחינם נאמר "אין טוב כבעל ניסיון".

אין כל ספק כי אילו משרד התחבורה היה מקדיש עוד מעט חשיבה, איך למנוע תאונות דרכים,  הרי שהיה קובע כי התנסות מעשית במגרשי נסיעה מיוחדים הינה חלק מהשיעורים שחובה לעשות אותם במסגרת לימודי הנהיגה.  מי שלמד ותירגל נהיגה במצבי חירום סביר להניח כי יידע לפעול נכון במצבי חירום וסכנה אמיתיים.

"חשוב שאנחנו קציני הבטיחות נבין ונחווה איך מערכות הבטיחות עובדות, כי כך יקל עלינו להעביר את המסר לנהגים שאנו ממונים עליהם". כך אמר שמעון סודאי חבר הנהלת האיגוד ביום ההדרכה. עוד הוסיף סודאי כי  להדרכה המעשית יש  חשיבות עליונה ברכישת מיומנויות נהיגה נכונות והציע כי בדמי ההשתתפות העצמית של העובדים, בהתאם ל"נוהל רכב" הקיים בחברה, ימומנו השתלמויות מעשיות לנהגים. "כך מושגות שתי מטרות: נהגים החוזרים מההשתלמויות הינם נהגים טובים יותר וגם משמשים כ"שגרירים" המעבירים התרשמותם החיובית לנהגים אחרים" הוסיף סודאי.

ביום ההדרכה השני בסידרה נכח מנשה פרידמן חבר מועצת האיגוד שהודה לראם סמואל הבעלים של חב' מסלולים ולכל צוות המדריכים על הכנסת האורחים הנאה ובעיקר על הירתמותה של חב' מסלולים  לפרוייקט החשוב של הדרכה מעשית לחברי האיגוד.

"אין נהגים מסוכנים יש נהגים שאינם מודעים לסכנות. הנהגים אינם מנכסים לעצמם תאונות. המחשבה של הנהג היא כי לאחרים צריך להסביר, לא לי וכתוצאה מכל אלה מתרחשות תאונות" כך אמר ראם סמואל, הבעלים של חב' מסלולים ביום ההדרכה לחברי האיגוד. עוד  ציין סמואל כי מנסיונו, הדרכות של נהיגה מעשית מצליחות להוריד את שיעור תאונות הדרכים באופן ניכר ובחברות שנהגיהן עברו הדרכה מעשית, מספר תאונות הדרכים ירד אצלם,  עד כ- 40%.

ימי ההדרכה לחברי האיגוד מתקיימים ב-4 מחזורים. מי שעדיין לא נרשם לאחד משני המחזורים שנותרו, מוזמן לפנות למשרדי האיגוד ולשריין לעצמו מקום. נותרו מספר מקומות בודדים ומאד מומלץ להשתתף באחד מימי הדרכה אלו.

"אין טוב כבעל נסיון".

הדגמת בלימת חרום בלי מערכת A.B.S-הרכב ממשיך לגלוש ישר למרות הטיית ההגה שמאלה

הדגמת נהיגת הרכב בככר תוך כדי הפעלת בקרת יציבות (E.S.P) - הרכב אינו "נזרק" מחוץ למעגל

 


 
 

 

 
 


 



 

 
 


להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



  חזור למעלה כל הזכויות שמורות לאיגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה   טל: 03-6390149   פקס: 03-6872214
 
לייבסיטי - בניית אתרים