סיוע למעסיקים באיוש קציני בטיחות  |  משתדרגים - מעתה, איגוד קציני הבטיחות בתעבורה גם ב"פייסבוק"  |  116 הרוגים מתחילת השנה בתאונות דרכים ברחבי הארץ  |  


             
_________
 












 
השופט אביטל חן בכנס איגוד קציני הבטיחות: לאו דווקא הענישה צריכה להשתנות
דף הבית >> ארכיוני האתר >> ארכיון חדשות >> השופט אביטל חן בכנס איגוד קציני הבטיחות: לאו דווקא הענישה צריכה להשתנות
21-12-10
בדברים שנשא  בכנס איגוד קציני הבטיחות אמר שופט התעבורה הבכיר אביטל חן, 14 שנה על כס השיפוט, כי הוא  מעדיף את דרך ההסברה, מפגשי לימוד וחינוך על החמרה בעונשים לכלל הנוהגים בכבישים. לדעת השופט, אמצעים אלו עדיפים ויעילים יותר מאשר החמרה גורפת בענישה. לאו דווקא הענישה צריכה להשתנות. למהירות האכיפה, להגברת האכיפה ולזרוז תהליך העמדה לדין יש חשיבות עליונה בהרתעת הנהגים. החמרה בענישה לאו דווקא מביאה למיגור העבירה. השופט חן הביא כדוגמא את חגירת חגורות הבטיחות.למרות הקנס הנמוך יחסית על אי חגירת חגורה, כ-95% מכלל הנהגים חוגר את עצמו. דווקא דיבור בטלפון נייד הגורר קנס גבוה יותר ונקודות, "לא עושה את העבודה" ונהגים רבים נענשים בגין עבירה זו. ללמדך כי החמרת העונש לאו  דווקא עוזרת והיא אינה בהכרח הפתרון הנכון. מה שיכול לסייע למיגור התופעה של דיבור תוך כדי נהיגה הוא דווקא הסברה ומפגשים בהם ייחשפו הנהגים לסכנות הכרוכות בדיבור בטלפון תוך כדי נהיגה.

עם זאת, יש להחמיר עם נהגים עבריינים ועם ביצוע עבירות קשות מסכנות חיים.

לצורך כך הוקמה לפני כחודש וחצי ועדת שרים בראשות השר כץ שמטרתה לבחון שינויי חקיקה והחמרת עונשים על עבירות חמורות. ועדת השרים הקימה ועדה מקצועית בראשות השופט אביטל חן שתמליץ תוך 60 יום על שינויי החקיקה הנדרשים להגברת האכיפה בכבישים והחמרה משמעותית בענישה על עבירות תעבורה חמורות. בועדה המקצועית חברים נציגים של משרד התחבורה, משרד המשפטים, הפרקליטות, המשרד לבטחון פנים ועוד. 

ההמלצות המסתמנות מאד מגוונות ועוסקות בכל הספקטרום הקשור בנושא מיגור תאונות הדרכים. 
כך למשל נוכל לראות המלצות לפסילת רשיון עד תום ההליכים לנהגים שרשיונם נספל בנהיגה מינהלתית ולמרות זאת המשיכו לנהוג, הרחבת הסמכות של קציני המשטרה לפסילה מינהלתית  ולהשבתת רכב ל-120 ימים נוספים, מגוון העבירות בגינן ניתן להשבית מינהלתית רכב ל-30 יום יעלה. עבירות כמו עקיפה מסוכנת, פניית פרסה מסוכנת יכללו בין העבירות בגינן ניתן יהיה להשבית רכב.  אפשרות לחילוט כלי רכב, פסילה מינהלתית של 90 יום לנהג שפגע וברח, עדיפות בבתי המשפט לטיפול ב"תיקים אדומים". תיקים אלו יגיעו להקראה מהירה ויקבלו עדיפות בכל ההליך המשפטי לעומת עבירות תעבורה אחרות, תיבחן אפשרות להפיכת חלק מעבירות התעבורה לעבירות מנהלתיות דבר שיאפשר להעביר את הדיון לרשמים של בית המשפט וכך יתפנה זמן השופטים לטיפול בעבירות קשות. בהמלצות הועדה מוצע להציג בפני שופטי התעבורה בעת קביעת העונש את עברם הפלילי כמו למשל עבר פלילי בעבירות סמים. מנגד, לגליון הרשעות פלילי ייתווספו עבירות תעבורה חמורות,עוד עשויה להמליץ הועדה על צימצום שיקול הדעת של השופטים ועל עונשי מינימום בעבירות קשות.עוד מוצע מידרוג בעבירות שיכרות. נכון להיום, מי שנתפס בעבירת שיכרות מוטל עליו עונש של שנתיים פסילה. העונש אינו מדורג. דינו של נהג שיכור ששתה רק כוסית מעל המותר שווה לדינו של נהג שיכור ששתה פי עשר ממה שמתיר החוק. לא עוד. העונש יהיה דפרנציאלי בהתאם לכמות האלכוהול שנמדדה.

עוד הוסיף השופט חן כי יומלץ להקים ועדה מקצועית שתבחן ותאשר את אמינות המכשירים האלקטרונים המגוונים הנמצאים בידי המשטרה לצורך מדידת מהירויות, רמות אלכוהול וכו' ובכך תשים קץ להתדינויות בבית המשפט באשר לחוקיותם של מכשירים אלו ותאפשר בכך לשופטים להתמקד בנושא העבירה ולא בחוקיות המכשירים.

הועדה תמליץ למשטרה להשתמש יותר במצלמות ומסרטות עבור ביסוס טענותיהם.  אנשים פחות מתווכחים כאשר יש הוכחה מצולמת.

עוד תמליץ הועדה לשיפור הסינכרון בין הממשקים השונים. נכון להיום יש מקרים כי מחשבי המשטרה, בתי המשפט ומשרד התחבורה אינם מכילים מידע זהה וכך למשל פסילה שנקבעה בבית המשפט אינה מופיעה במחשבי המטרה ורכב מושבת מינהלתית  אינו מופיע במחשבי בית המשפט וישנן דוגמאות רבות אחרות.

הועדה בראשות השופט חן אמורה להגיש את המלצותיה בעוד כשבועיים וכל שנותר לנו לקוות הוא כי ההמלצות תתקבלנה ושהן אכן תבאנה להפחתה בתאונות הדרכים.

 

 










 



 
להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


 



  חזור למעלה כל הזכויות שמורות לאיגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה   טל: 03-6390149   פקס: 03-6872214
 
לייבסיטי - בניית אתרים