סיוע למעסיקים באיוש קציני בטיחות  |  13ֵ% פחות הרוגים בתאונות דרכים בשנת 2018 בהשוואה ל-2017  |  362 הרוגים בשנת 2017, 4% פחות מאשר בשנת 2016  |  נוהל 14 (מידע תעבורתי על נהגים) כפי שהוא היום, הוא בעיקר עול ואינו עונה על הדרישות  |  משתדרגים - מעתה, איגוד קציני הבטיחות בתעבורה גם ב"פייסבוק"  |  


             
_________
 






 








        
 
היגוי יתר והחלקת זנב- טיפים לכללי התנהגות
דף הבית >> כתבות ומאמרים >> היגוי יתר והחלקת זנב- טיפים לכללי התנהגות
מדוע  החלקת זנב או "סבסוב" מפחידים כל כך ו..מה עושים?
מאת: ראם סמואל - מסלולים
כל כך הרבה דברים סיפרו לנו לגבי מכוניות מחליקות: נאבד שליטה, המכונית תתהפך, נרד לשוליים, נעבור לנתיב הנגדי ועוד.
ידעו גם לספר לנו ולהדריך אותנו כיצד נכון לשלוט במכוניתנו המחליקה, לרוב ה נשמע כך: אם המכונית מחליקה, יש לסובב את ההגה לכיוון ההחלקה של החלק האחורי של המכונית וללחוץ על דוושת הגז, יש כאלו שטענו שדווקא דוושת המצמד (קלאץ) היא הנכונה, וכן הלאה.
נכון? - לא!!
נכון שכך אמרו לנו לעשות –  אולם,  האמירה  כי זו הפעולה היעילה ביותר, אינה נכונה ואני מסביר:
ראשית, יש סיכוי סביר שבזמן החלקה בעקומה, אינכם מסוגלים לזהות מיידית איזה חלק של המכונית החליק.
מקובל לחשוב כי החלק האחורי הוא זה שיאבד אחיזה בכביש ראשון וברוב המקרים זו חשיבה שגויה ומטעה. לרוב תחליק המכונית בכיוון התנועה המקורי, כלומר: חלקה הקדמי יסרב לפנות והמכונית תמשיך "ישר" או כמעט ישר.
במידה והמכונית מחליקה  בחלקה האחורי (היגוי יתר בלשון "מקצועית"), או בחלקה הקדמי (תת היגוי), יש מספר שיטות לשליטה במצב, הבעייה היא כי השיטות משתנות בהתאם לסיטואציה, לסוג המכונית, לסוג ההנעה (קדמית / אחורית / הנעה ל-4 הגלגלים) ובעיקר: למיומנות הנהג ולמידת שליטתו ואמוני הנהיגה שעבר.
כלומר: יש מספר גורמים, שכל אחד מהם משפיע על מידת השליטה של הנהג ברכב ועל היענות הרכב לנהג.
מכיוון שכך, הכרזה על שיטה אחת נכונה בעייתית ביותר ועלולה להביא את הנהג לבלבול ולחוסר תפקוד בזמן אמת.
הרי, מהרגע בו למדתם "לשלוט בהחלקה" ועד הרגע בו הייתם צריכים להשתמש בחומר הנלמד כנראה עבר זמן רב  וכן החלפתם אולי מכונית או שתיים, החומרים כבר אינם רעננים בראשכם וסביר להניח כבר לא רלוונטיים לסוג הרכב בו אתם נמצאים ביום ה"ש".
לכן אנו ממליצים בחום לא להתעסק בתחום חלקלק זה ולהיצמד לפתרון שעובד ברוב המקרים ויעיל ביותר בטיפול בבעיה.
פתרון קל, פשוט וזמין: במקרה של החלקת המכונית, לחצו על דוושת הבלמים בזריזות ובעוצמה עד לעצירה של המכונית או עד לחזרתה למסלול הרצוי לכם, אז הרפו מהבלמים, הפנו את ההגה לכיוון המקורי הרצוי וסעו לשלום.
נכון, חלק מהנהגים המקצוענים לא ינהגו כך בחלק מהמצבים, אך ברוב מכריע של הפעמים בהם המכונית מחליקה, אם תלחצו בזריזות, בלי בזבוזי זמן מיותרים על ניסיונות שווא לשלוט במכונית, על הבלמים, המכונית "תסרס" את ההחלקה ותוכלו לנסוע לדרככם בשלום.
 
לסיכום: במקרה חירום, בו המכונית מחליקה ללא שליטה, הפעולה הנכונה והיעילה ביותר תהיה לבלום בחוזקה, להחזיק את ההגה בשתי ידיים ולהמתין לעצירת המכונית.
 

 


 


 


 

 
 


להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



  חזור למעלה כל הזכויות שמורות לאיגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה   טל: 03-6390149   פקס: 03-6872214
 
לייבסיטי - בניית אתרים