14-2-12
מאת: גולני שאלתיאל - מרצה בכיר ומוסמך למקצועות התעבורה
להלן פרשנוות לשאלות בענייני השעה
צלחות("טסות") גלגל- איסור התקנה ברכב מסוג N3
שאלת קצין בטיחות בתעבורה בחברת אוטובוסים
ת"ת 321(ה) לתקנתו התעבורה ;
" לא יותקן ברכב מסוג N3 כיסוי המסתיר את הברגים או האומים,המחברים את
האופן לסרן" .
שאלת קצין הבטיחות : האם איסור זה חל על רכב מסוג אוטובוס ?
בהסתמך על ת"ת 271א. התשובה היא - לא, האיסור אינו חל רכב מסוג אוטובוס.
להלן סיווג כלי הרכב באופן תמציתי ;
(1) "רכב מסוג M - רכב מנועי בעל 4 גלגלים לפחות אשר תוכנן ,נבנה ויועד להסיע נוסעים"(בקבוצות משנה סוג זה - אוטובוס פרטי/ציבורי).
(2) "רכב מסוג N- רכב מנועי מסחרי בעל 4 גלגלים לפחות אשר תוכנן ,נבנה ומיועד להובלת טובין או רכב שצויין ברישיונו רכב עבודה"(בקבוצות משנה סוג זה- רכב משא שמשקלו הכולל המותר עולה על 12.000 ק"ג".
א.האם התקנה מחייבת פירוק גלגלים באישור תקינות מערכת הבלמים?
שאלות קצין בטיחות בתעבורה בחברת משאיות
ת"ת 273ב(א) לתקנות התעבורה;
"מערכת הבלמים של רכב מסחרי שמשקלו הכולל המותר עולה על 16,000 ק"ג ייבדקו לפחות פעם אחת בכל שישה חודשים במוסך שניתן לו רשיון כדין".
נספח כ"ח - תעודה בדבר תקינות מערכת הבלמים
האישור הנדרש -אין בו כל התייחסות לחובת פירוק הגלגלים וכן יש בו,
אחריות המנהל המקצועי שחותם עליו.
* תודה לרפי אברג'יל -קצין בטיחות בכיר בתעבורה-מפעלי תובלה על העזרה בנושא הרכב הכבד*
ב. האם מותר להמשיך בנסיעה עם תקלה בגיר רכב כבד בעל 8 הילוכים?
וניתן להוסיף שבכל רכב באשר הוא ואין משנה מה מספר ההילוכים בו
התשובה היא אחת- אסור .
ת"ת 306 לתקנות התעבורה;
"רכב וכל החלקים בו יהיו בכל עת במצב תקין ושאין בו כדי לגרום הפרעה,נזק או סכנה לעוברי דרך או רכוש".
ת"ת 27(א) לתקנות התעבורה;
"לא ינהג אדם רכב כשהרכב נמצא במצב העלול לסכן עוברי דרך"(רכב והולכי רגל).
(ג)"לא ינהג אדם רכב כאשר הרכב במצב השולל מהנהג שליטה בו".
*ואיך ישלוט ברכב כשמתוך 8 הילוכים רק כאשר שני ההילוכים הגבוהים תקינים*