סיוע למעסיקים באיוש קציני בטיחות  |  336 הרוגים מתחילת השנה (1/1/17) בתאונות דרכים, נכון לתאריך 19/11/1  |  נוהל 14 (מידע תעבורתי על נהגים) כפי שהוא היום, הוא בעיקר עול ואינו עונה על הדרישות  |  משתדרגים - מעתה, איגוד קציני הבטיחות בתעבורה גם ב"פייסבוק"  |  


             
_________
 











   
 
לפי נתוני המשטרה - ירידה בכמות התאונות הקטלניות ב-2010
דף הבית >> ארכיוני האתר >> ארכיון חדשות >> לפי נתוני המשטרה - ירידה בכמות התאונות הקטלניות ב-2010
27-12-10
אגף התנועה מסכם בימים אלה את נתוני שנת העבודה  2010  , לרבות נתוני האכיפה והמגמות בתחום תאונות הדרכים , תוך שימת דגש על קבוצות אוכלוסיה שונות בעלות השפעה ישירה ודומיננטית  על היקפי בקטל בכבישים . 

נושא התקציב לשנת 2011 נמצא בכותרות  , כאשר ההשלכות של קיצוץ נוסף הינו צמצום הכוח המשטרתי הפועל בתחום התנועה ומציל חיים  , לרבות פיטורין של עשרות שוטרים אשר הועסקו במשטרה במסלול מיוחד (פרויקט "שת"מים ") במסגרתו עבדו סטודנטים בניידות התנועה ובנוסף להם מדובר בצמצום צפוי של כ-  80 שוטרי קבע נוספים  .    

עפ"י נתוני תאונות הדרכים ( כפי שנותחו עד מחצית דצמבר 2010 ) ישנה מגמת ירידה מתמשכת בתאונות הקשות  , קרי - ירידה של  6% בחמורות ביחס לשנה שעברה וירידה של 26% בת"ד  החמורות ביחס לשנת 2006  .

השנה נהרגו 381 בני אדם בכבישי ישראל , דהיינו - 25 יותר משנה שעברה  וזאת על אף הירידה בכמות התאונות החמורות. הפער בכמות ההרוגים ביחס לתאונות נובע ממספר תאונות קטלניות מרובות נפגעים שאירעו השנה , בהן : ת"ד בכביש הערבה  , ת"ד בכביש 40 , תאונת האוטובוס בכביש 89 סמוך לכרמיאל , תאונת הרכבת בגת-גילון ועוד ).

כלי רכב מסוג דו-גלגלי  מהווים בסה"כ 4% מצי הרכב במדינה , אולם בחינת נתוני התאונות מצביעה על מעורבותם בלא פחות מ-9% מכלל תאונות הדרכים הקטלניות  .

מעורבות משאיות בתאונות דרכים - הדבר חמור שבעתיים בעת בחינה של מעורבות משאיות בתאונות הקטלניות , שהרי חלקם בצי הרכב הינו 2% בלבד אך הם מעורבים ב – 10% מהתאונות הקטלניות בכבישי ישראל  , לרבות תאונות קשות בהן נספו משפחות שלמות .  
מעורבות אוטובוסים בתאונות דרכים - קבוצה נוספת שמעורבותה גבוהה היא האוטובוסים המהווים רק אחוז אחד מצי הרכב אך מעורבים ב – 8% מהתאונות הקטלניות  .

בתחום היפגעות הולכי הרגל - המגמה לא שופרה ועדיין כמות ההרוגים בקרב הולכי הרגל גבוהה ביחס לכלל ההרוגים בת"ד  ( מדובר בשליש מסך ההרוגים) והדבר מציב אותנו במקום גבוה (מקום שלישי) ביחס לשאר מדינות העולם  .

תאונות עירוניות הן הרוב - הרוב המוחלט של תאונות   (98%)  מתרחשות בתחום העירוני  ומרביתן אינן מתרחשות בצומת  , כי אם ברחוב - בכביש . יחד עם זאת 61% מהתאונות החמורות המתרחשות בתחום הבינעירוני לעומת 23% המתרחשות בעיר .    

הולכי רגל - ניתוח ממצאי ומאפייני תאונות הדרכים בקרב הולכי רגל , מראה מעורבות גבוהה במיוחד של 2 קבוצות גיל , לאמור – 32% מכלל הנפגעים הינם קשישים ( מעל גיל 54) ו – 28% נוספים שהינם קטינים מתחת לגיל 17 .    ( סה"כ 60% מכלל הנפגעים , הינם 2 קבוצות הגיל האמורות).

ניתוח כלל התאונות הקטלניות בהן ההרוג הינו הולך רגל , מצביעות על  הממצאים הבאים :

למעלה מ - 40%  מהולכי הרגל , נהרגו בעקבות ביצוע מהלך בלתי בטיחותי בכביש .

רק  39% חצו באופן רגיל ואילו  38% מההרוגים כהולכי הרגל "התפרצו לכביש" ועוד 4% חצו במקומות מוסתרים .

66% מכלל נפגעי הולכי הרגל, נפגעו במעבר חציה (מרומזר ולא מרומזר) , אולם-רק 32% מהולכי הרגל נהרגו במעברי חציה (מתוכם: 22% במעבר חציה לא מרומזר).      

המגזר הלא יהודי - מהווה 20% מכלל האוכלוסייה במדינת ישראל  ו – 15% מכלל הנהגים , אולם מעורבותם בת"ד הקטלניות   גבוה הרבה יותר , קרי -  36% מכלל התאונות הקטלניות .

מרבית תאונות החצר בהן נהרגו ילדים  , אף הם אירעו בתחום כפרי ומעורבותם הגבוהה של האוכלוסייה הלא יהודית ניכרת בהן .

אכיפה ממוקדת - בהתאם למדיניות האכיפה באגף התנועה , מתבצעת אכיפה ממוקדת בסל עבירות נבחר , בדגש על עבירות מסכנות חיים ועבירות שהן בגדר בריונות כביש  , לצד מיקוד אכיפה בקבוצות להן השפעה דומיננטית על היקפי הקטל בכבישים .

 דו"חות אזהרה - יש לציין ,  כי במהלך שנת 2010 שונו הקריטריונים לזכאות לד"וח אזהרה עקב מחקר שהוכיח אמפירית כי נהגים שקבלו ד"וח אזהרה ביצעו במהלך השנתיים הבאות פי 2 יותר עבירות מאלה שקבלו דוח רגיל . כאמור התנאים כיום הינם 10 שנות רישיון וחמש נשים אחרונות ללא רשום תעבורתי  . בנוסף לכך , קיים סל עבירות שאינו נכלל בקריטריונים להמרה לדו"ח אזהרה , ובהן עבירות שונות מסכנות חיים  ושימוש בטלפון נייד בעת נהיגה . לאור האמור , ישנה  ירידה של 37%  בדוחות אזהרה .

 נהיגה  בריונית - הינה תופעה מכוערת הן בהיבט התעבורתי והן המוסרי , קרי -  חניה של בלתי מורשים בחניית נכים  . השנה נערך כבמיטב המסורת  ובשת"פ עמותת נגישות ישראל והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים , יום מודעות לחניית נכים  במטרה להביא לשינוי בנושא . במהלך השנה האחרונה נרשמו כ- 17,500 דוחות בגין עבירה זו .

פקקי תנועה -תופעה נוספת מתבטאת בחוסר סבלנות של נהגים לעמוד בפקק "כמו כולם"  והם בוחרים להשתמש בנתיב סמוך לנתיב העמוס  , על אף שאינו מוביל לכיוון הנסיעה הרצוי  ולבסוף נדחפים אל תחילת הפקק  תוך  חצייה/עקיפה של אי התנועה (ד-14  "זברה") .  מיותר לציין כי תופעה זו איננה תורמת לסבלנות הנהגים בכביש  ולפיכך נרשמו בגין עבירה זו כ -  22,000 דוחות .

  עקיפת העומדים בתור, ניכרת גם בעבירת תנועה מסוג נסיעה בשוליים וכנגד נהגים אלה נרשמו בשנת 2010  כ- 10,000 דוחות .

 שיטה נוספת לעקוף את הפקק ואת הנהגים הנורמטיביים  , הינה נסיעה בנתיב המיועד לחבורה ציבורית בלבד . הדבר פוגע בהתנהלות התקינה של התחבורה הציבורית , מסכן את הנהג העבריין ויושבי הרכב  מאחר ואינו מכיר את הסדרי התנועה המיוחדים של האוטובוסים והמוניות ובנוסף – מסכן את משתמשי התחבורה הציבורית שלרוב חוצים רגלית נתיבים אלה לפני ובתום הנסיעה . בגין עבירה של נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית  נרשמו השנה  כ – 42,000 דוחות  .
כניסה לצומת לא פנוי - עוד תופעה הפוגעת בסדרי התנועה התקינים מסכנת את כלל משתמשי הדרך ,  הינה כניסה לצומת לא פנוי .  יש לזכור כי גם אם האור ברמזור דולק ירוק  , אין הדבר מתיר לנהג להיכנס לצומת במידה ואינו יכול לסיים את חצייתו עקב העומס בכביש . כנגד נהגים אלה   , נרשמו במהלך שנת 2010 , כ- 2500 דוחות .

 

 
 










להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


 



  חזור למעלה כל הזכויות שמורות לאיגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה   טל: 03-6390149   פקס: 03-6872214
 
לייבסיטי - בניית אתרים