סיוע למעסיקים באיוש קציני בטיחות  |  עלייה מדאיגה במספר ההרוגים בתאונות דרכים. 5% יותר הרוגים בתאונות דרכים בשנת 2019 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד  |  נוהל 14 (מידע תעבורתי על נהגים) כפי שהוא היום, הוא בעיקר עול ואינו עונה על הדרישות  |  משתדרגים - מעתה, איגוד קציני הבטיחות בתעבורה גם ב"פייסבוק"  |  362 הרוגים בשנת 2017, 4% פחות מאשר בשנת 2016  |  


             
_________
 








        
 
בלימת חרום - טיפים לכללי התנהגות נכונה
דף הבית >> כתבות ומאמרים >> בלימת חרום - טיפים לכללי התנהגות נכונה
בלימת חירום – למה בעצם לוקח למכונית כל כך הרבה זמן לעצור?
מאת: ראם סמואל חב' מסלולים
אתה נוסע לתומך, מחשבותיך היכן שהוא בין העבודה לחברה/ אישה/ בעל, התנועה זורמת והכול פחות או יותר בסדר.
לפתע חוצה משאית גדולה את נתיבך, היא יצאה מכביש צדדי ולא נתנה לך זכות קדימה, אין לך ברירה אלא לעצור, אין לאן להתחמק.
כשאנו שואלים  נהגים כיצד יש לבלום בסיטואציה כזו, התשובות מתחלקות בין:  אבלום אינסטינקטיבית בכל הכוח, לבין: אפמפם על הבלמים.
נוסיף לנתונים:  אתה נוהג במהירות  מאה קמ"ש והכביש רטוב... האם עדיין הייתם לוחצים על הבלמים בכל הכוח?..
לצערנו המציאות טופחת על פנינו ומוכיחה שלא כך הוא, הבלימה האוטומטית של הנהג תהיה הססנית, פרוגרסיבית ובלתי יעילה בעליל.
רואים זאת בכמה מצבים, אחד מהם אפילו מוכר לך: בראותך תאונת דרכים, צא וראה את סימני הבלימה שעל הכביש, הסימנים תמיד ימצאו במטרים האחרונים לקראת התאונה, למרות שברור לכול בר דעת שהסיטואציה התחילה מוקדם יותר.
כלומר, חלק ניכר ממרחק הבלימה לא נוצל לבלימה יעילה/ מכסימאלית.
הסיבה לכך כפולה:
  1. בזמן בלימת חירום במהירות גבוהה יחסית, מפחד הנהג ממה שעלול לקרות למכונית (תחליק, יאבד שליטה, תתהפך וכן הלאה) ולכן מהסס ללחוץ בעוצמה על הבלמים.
    ככל שמתקרב הנהג לתאונה, הפחד מהפגיעה עולה על הפחד מהעלול לקרות למכונית והוא לוחץ חזק יותר ויותר על דוושת הבלמים עד ל..פגיעה. מאוחר מדי.
  2. סיבה שנייה פשוטה עוד יותר, האופן בו אנו רגילים לתפעל את הבלמים הוא בהדרגה, כך אנו נוהגים לפני רמזורים וצמתים וכך מוטמע לנו בתת ההכרה, כדי להפטר מהרגל זה יש לתרגל בלימת חירום במקום סטרילי ומוסדר.
    רק תרגול בפועל יוכל להטמיע את ההבחנה כי מותר ונכון ללחוץ בעוצמה על הבלמים במצבי חירום, בכביש יבש או רטוב ובכלל.
יש לנו כמובן מלא תירוצים למה עלינו לבלום בפמפום, בהדרגה . המכונית תחליק, תתהפך, תסתבסב ועד כהנה וכהנה, אך האמת היא כי במקרה חירום, הבלימה היעילה ביותר תהיה בלימה בכל הכוח. לחיצה מיידית חזקה ורציפה על דוושת הבלמים תביא את הנהג הממוצע לעצירה במרחק הקצר ביותר.
 
לא להתנפל, אני מסביר:
במכונית בה יש ABS תדאג המערכת ליעילות הבלימה, כל שנותר לנהג הוא ללחוץ על הבלמים, לא להיבהל מהרעידות שיופיעו בדוושה (זוהי המערכת בפעולה) והמכונית תיעצר, או לפחות תאט, ביעילות המכסימאלית.
האופן בו יש לעשות זאת הוא להחזיק בהגה בשתי ידיים (אני יודע, אתם ממש לא רגילים), להעביר את הרגל מדוושת המאיץ (גז) לדוושת הבלמים במהירות הגבוהה ביותר האפשרית (כל 1/10 שנייה קובעת כי המכונית בינתיים מתקדמת!!) וללחוץ בעוצמה על הבלמים, עד לעצירה מוחלטת של המכונית.
במכונית שאינה מצוידת במערכת ABS השיטה היא אותה שיטה!!
אני יודע, הגלגלים ינעלו והמכונית תחליק, אז מה?
מכונית מחליקה נמצאת עדיין בתאוטה, לעומתה- מכונית שבה אנו מפמפמים, נמצאת חלק מהזמן בתאוטה, כשאנו לוחצים על הבלמים, ובחלק מהזמן בגלישה חופשית במהירות קבועה... כשאנו מרפים מהבלמים.
לכן בכל מקרה מרחק הבלימה יהיה קצר יותר בבלימה רציפה מול כל שיטה אחרת.
וכאן שואלים הספקנים: ומה אם המכונית תסטה מנתיבה?
המכונית לא תסטה, חוק פיסיקלי ידוע הוא כי גוף נע בכיוון מסוים, ימשיך לנוע, בכוח ההתמדה לכיוון המקורי אליו נע בתחילה.
במקרה שלנו, גם אם הגלגלים נעולים (מכונית ללא ABS) המכונית תנוע בנתיב התנועה המקורי שלה כל עוד אנו בגלגלים נעולים, משום שארבע פיסות גומי המחליקות על הכביש לא ישנו כיוון התנועה אלא אם יתגלגלו (דבר שאינו קורה כשהם נעולים).
רוצים עוד נתון מפתיע?
במבחן שערכנו, במכונית ללא ABS, בבלימת חירום מ- 50 קמ"ש, ירידה קלה וכביש רטוב, התוצאות היו: כ 12 מטרים הפרש בבלימה לרעת פמפום מול נעילת גלגלים!!
 
לסיכום: במקרה חירום האופן היעיל ביותר לעצור את המכונית יהיה ללחוץ על הבלמים במהירות ובעוצמה , לחיצה רציפה וחזקה עד לעצירתה.
 

 

 
 


 



 

 
 


להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



  חזור למעלה כל הזכויות שמורות לאיגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה   טל: 03-6390149   פקס: 03-6872214
 
לייבסיטי - בניית אתרים